lördag 18 april 2009

BARA TVÅ SMÅ....

Guldgul bräcka. Nu börjar bräckorna slå ut en efter en. Vem gillar inte gult när man ser denna kavata blomma glänsa i guld?! Att det överhuvudtaget kan komma blommor ur de stenhårda, gröna bladrosetterna är ett av Livets mysterier! Saxifraga 'Meteor'

Androsace tillhör familjen Primulaceae.
Även denna hårda "spikmatta" producerar blommor, fast ljust rosa med svavelgul mitt.Blomknopparna är så små att man ser dem först när blomman är på väg att slå ut. Det kommer nya varje dag och nästa vecka är kanske denna lilla "äkta" matta fullt av utslagna blommor.
Androsace carnea x pyrenaica är en naturlig korsning mellan A. carnea och A. pyrenaica.
Denna blommar tidigt, som syns, och blommorna är nästan skaftlösa så som de vore strödda över den gröna mattan.
Denna odlas kanske bäst i alpinhus efter som den ogillar vinterfukt. Själv har jag inget sådant, men jag förser den med tak över vintern och det har fungerat bra. Den är nu ca 13 cm i diametern vilket inte är fyj skam på fyra år!

6 kommentarer:

  1. Jag blir helt fascinerad av dina miniblommor, 13 cm på 4 år, det kräver tålamod och framtidstro, det. Tänker på ditt byggda tak över dem – skulle en "cloche" (vet inte vad de heter på svenska) kanske fungera? Det är som en "ostkupa" fast för växter... (och finns i vackra, klassiska modeller – de är av viktoriansk modell här i England, förstås, men det finns säkert andra). Dyra, men så är också dina bräckor!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Camellia!
    Tror att det heter odlingsklocka (bl.a. - undrar om den inte har flera namn).
    Odlinsklocka blir för kompakt. Det är viktigt med luftgenomströmning.
    Min dröm är att få ett tak bara av genomskinnligt material.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Fransklockan var ju bara för söt.
    Jag upptäckte att den enda backsippan jag har är vit m,en mina grannar har en blå och en röd så där har jag tagit mig friheten att fota.
    Magnolian har också slagit ut här så där börjat spricka upp.

    Jag har en ny satt gammal planta hos mig som är hårt beskuren (veden luktar ljuvligt) den är det bara små små knoppar hoppas den kommer ordentligt...
    Såg att du varit med Annika på Sofiero, trevligt.
    /MB

    SvaraRadera
  4. Så fina de är! Själv läste jag en rolig blogg idag med någar som satt plantor och potatis i högar på en annars tråkig grusfläck.. och sedan skördat potatisen också.. gerilla potatis..

    påminner om den gamla parollen med 'låt asfalten blomma'.. *skrattar*

    Läs mer:

    http://flowerpowerknits.blogspot.com/2009/04/graffitivirkare-och-gerillapotatis.html

    http://graffitivirk.blogg.se/2008/october/antligen.html

    SvaraRadera
  5. Aha, jag förstår. Men kanske en cloche utan glaset (här har de en träram, som ett litet hus liksom), kanske kan man nita fast täckflis från insidan...

    SvaraRadera
  6. Har inte huvet med mig idag, vet inte varför jag stavade så förfärligt illa nyss. Täckfleece ska det förstås vara!

    SvaraRadera

Sidvisningar förra veckan