måndag 6 april 2009

SOLSKEN, FÅGELSÅNG,HUMLOR OCH LILJEKONVALJKNOPP

Vårblommornas viktiga funktion !
Min allra vackraste julros. Denna är en spontan fröplanta i trädgården. Vill man ha exakt likadana får man dela den.

Även denna är fin just i detta stadium.
Ranunkeln är en teatralisk blomma!
Min äldsta Helleborus

Se! En liljekonvaljknopp. Har så många på tomten och har försökt att bli av med dem - men icke!På den 'goda' tiden då jag trodde att det gick att rensa bort dem tog jag tillvara ett bestånd som jag har i en stor kruka. Den är full av knoppar nu!

Ord är egentligen överflödiga denna underbara vårdag. Har ingen större lust att "prata" just nu utan lyssnar mycket hellre till fåglarnas "prat"!

43 kommentarer:

  1. Hihi, lurigt! Jag trodde först ranunkeln var en julros. Den översta anemonvarianten är helt ljuvlig. Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Liljekonvaljknopp så underbart, är inte det tidigt.
    Jag planterade ett gäng julroser förra sommaren och de börjar med blomma en efter en och jag är löjligt stolt för jag tycker de blir så förtrollande vackra ;)

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra julrosor du har! Jag köpte min första för två år sedan, och ett par till i fjol (och så två i år...). Men jag har fler än så, de måste ha fröat av sig redan! Jag som tyckte att jag inte hade nån nästan. De är helt underbara nu när de äntligen blommar....
    Liljekonvaljer redan nu - det måste väl ändå vara tidigt även om det är i kruka?

    SvaraRadera
  4. Ja, den julrosen var verkligen vacker. Den får du ta patent på! Redan liljekonvaljer i knopp - vilken lyx!! /Ruben

    SvaraRadera
  5. Tänk när man har lyckats få en egen korsning som blivit så lyckad....hmmm.
    Nu börjar det änterligen!! som man har väntat.
    ha en underbar påskvecka.
    Ken&Carina

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder Anja! Ha en bra Påskvecka! Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Julrosor, vilka julrosor! Och en superläcker ranunkel. Häftig färg.
    Missade ditt inlägg om boken, men såg det nu. Du gör ju fantastisk reklam för mig om min bok. Tack! Jag är så glad att du ville ställa upp för din "rabatt" på berget är något alldeles extra. Den visar verkligen hur stor bredd det kan vara på perennrabatter. Jag hoppas vi ses snart igen.
    Jag är glad över att få jobba med två duktiga fotografer och jag tycker Görgen fångade ditt karaktärsstarka ansikte jättebra.
    Ha en riktigt skön påsk,
    Eva

    SvaraRadera
  8. Liljekonvaljerna som du inte vill ha kan du gärna få skicka till mig. Jag ska ta väl hand om dem. Ha en bra påskvecka!
    Kram Eva Linnea

    SvaraRadera
  9. Anja
    tack för kort och tygpåse.
    Vilken vacker julros du visar. Spontanmöten kan det komma mycket positivt från.
    Underbart när solen skiner och fjärilar och humlor snurrar runt i blommorna.
    Själv snurrar jag runt jag också. Vet inte i vilken ända jag skall börja för det är så underbart härligt att äntligen få vara ute.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. EVA! BILDEN I MIN PROFIL ÄR INTE TAGEN AV GÖRGEN
    om det är den bilden du menar!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  11. hej:)
    jag tycker du ser fin o fräsh ut som en vårblomma..
    såg du kommenterade din ålder..
    jätte fina fotos du har här..ska se igenom din blogg vid senare tillfälle..
    men jag har en fråga... (jag blev hitskickad av
    annika christensson..
    jo jag har en jätte gammal å enormt hög o stor tujja..som jag funderar på att klippa upp ett skuggrum i.. *nere vid stammen*
    vad tror du? om den tar skada av detta.. å dör?

    kram / mia

    SvaraRadera
  12. Hihii...
    DELA !!! DELA!!! DELA!!!
    Linda

    SvaraRadera
  13. MIA I GULLEHÄXAN!
    Dert kommer säkert att funka fint med skuggrum av din stoooora tuja. Stamma upp den precis så mycket du behöver, MEN lämna lite 'grenstubb' kvar närmast stammen - alltså: kapa inte grenarna FÖR NÄRA stammen utan lämna ett par cm kvar.Nu äe en bra tid att göra jobbet;)!
    Det tuja är känslig för det är uttorkning. Även stora tujor kan dö av en torr sommar eller frystorka på våren.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  14. Härligt vår inlägg!
    Det har varit soligt och fint här oxå. Har passat på att vara ute och bara njuta och fixat lite...och lyssnat på fåglarna och humlorna. Låter som dom fått fnatt:)
    Ha det gott i solen!

    SvaraRadera
  15. Vilket underbart inlägg!
    Dina julrosor är verkligen jättefina och speciellt den spontansådda!
    Och liljekonvaljer redan. Det går fort nu :)

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  16. Underbara vårbilder. Konvaljeknoppar redan.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  17. Så du målar med kameran, jag tappar andan...

    SvaraRadera
  18. Vilka härlig julrosor.. suck man blir ju så sjuk av längtan, mina ser ovanligt "feschliga ut.." *skratt* om du fårstår vad jag menar.. men jag anar lite grönt längst ned.. så jag lever på hoppet att de överlevt vintern och kommer ikapp snart. Ha en skön vecka.. visst är det underbart just nu och jag är LEDIG.. hurrra.. Kram/Monica

    SvaraRadera
  19. Julrosor är så fantastiska - dina mer än så, den första är ju helt bedårande! Just nu kommer jag bara att tänka på Blomsterlandet, när ngn nämner julrosor. Blomsterlandet som sålde hemska exemplar för 20 kr st på Örebro mässan. Besökarna sprang in och slogs och slet bland blomstervagnar som stod i gångarna längs montern. Fullständigt kaos...

    SvaraRadera
  20. Härlig bild av den flitiga lilla humlan!
    Den självförökade julrosen såååå ljuvlig!
    Den på bilden efter har också en härlig färg.
    Ranunkeln som kikar fram i "gräs (?)-gardinen" säger jag bara åhhhhh om!!
    Antar att du har gett upp försöken dra upp Liljekonvaljer?!;-) Jag tycker i alla fall att det låter otroligt romantiskt att ha så´na spridda över hela trädgården!!!;-)

    SvaraRadera
  21. Liljekonvaljer hitåt också! *ler*
    Du vet att det är en av din svärdotters stora favoriter och om du inte vill ha dem så tar jag dem gärna. Kollade faktiskt in sådanna lökar i helgen när vi var på Plantagen.

    Kramar från svärdottern

    SvaraRadera
  22. KAn du inte skänka mej en liten blomma, skulle fräsha upp min byastuga!

    SvaraRadera
  23. NINA! Så lagom "romantiskt" med rötter som suger ur musten från andra, mindre invasiva...;)!
    CARAMEL! På torsdag har jag med mig en hink liljekonvaljer till dig!
    DANIEL! Fint namn du har. Mitt barnbarn heter det samma! Det är klart att jag skänker dig en blomma! Du kan få två om kommer och hämtar;))!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  24. Hybridens färger är som en akvarellpalett, vilka fantastiska nyanser! VIll du inte ha snödroppar!!? Du får gärna skvätta några åt det här hållet :-). Tack för påskkort!

    SvaraRadera
  25. ...liljekonvaljer menade jag förstås, inte snödroppar, f'låt, sov för dåligt i natt.

    SvaraRadera
  26. Det är alltid skönt att veta att man inte är ensam om att vara klantig ;)

    Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska ha dörren till än. Kanske använda det till bord?
    Färgen ska bort och den ska fixas till lite i alla fall. Sen får jag se vad det blir.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  27. Så härligt det ser ut! Knopp på liljekonvaljer redan! Här har ju inte ens bladen visat sig :-) Den självsådda julrosen är ju helt fantastisk! Kan man ju drömma om att få något liknande här.
    Glad Påsk!
    Christer.

    SvaraRadera
  28. Fina bilder! Jag väntar på en rosaröd julros som ska slå ut för första gången hos mig, förra året ruttnade den bort när våren blev för blöt! Men i år ser det mer hoppfullt ut!
    Ha en skön påskhelg!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  29. Undebara bilder Anja! Julrosorna och ranunkeln, bara favoriter i ljuvlig färg!
    Tänk att din liljekonvalj har knopp...i mina hemtrakter brukar de blomma i början av juni...
    Hoppas du får en skön Påskhelg! Njut av trädgården lite grann från mig också. Den här tiden saknar jag Sverige...
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  30. Vilka härliga bilder! Här uppe i norr är våren långt bort än, känns det som.

    SvaraRadera
  31. Dina bilder är magiska...jag kan riktigt höra humlans surr...
    Utrota liljekonvaljer...hos dig växer precis allt och alla trivs så enormt att de inte alls vill bli bortkörda.
    Önskar dig en riktigt skön påskhelg.
    Kram Randi

    SvaraRadera
  32. Tittar förbi och önskar dig en Glad Påsk! Kram Camilla

    SvaraRadera
  33. Hav av lungört har jag inte sett sedan jag gick längs Vätterstranden vid Gränna, naturreservatet, som jag tror det är har ett namn men just nu står det helt still..
    Att det finns hav av lungört i bergen hos dig? Men vad finns som inte växer där?
    Ha det riktigt gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  34. Oj oj oj vad vackra dina Julrosor är ..... MOIna vill inte riktigt tycket jag. Kanske de är planterade på fel plats....
    Glad Påsk
    Monica

    SvaraRadera
  35. Kikar in och njuter av dina fina bilder igen! :)

    Glad Påsk!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  36. GLAD PÅSK på dig! Nu är det något knäppt med min blog roll igen, jag ser att du har gjort ett senare inlägg än detta, men jag kommer till detta inlägg. I adressraden i min browser står din huvudadress, alltså anjashill.blogspot.com, alltså inga påhäng. Ska kolla att ta bort dig ur min blog roll och lägga in dig på nytt så får jag se om det löser sig. /Ruben

    SvaraRadera
  37. Härlig helg vill jag dej önska
    med massor av sol o grönska
    Maria

    SvaraRadera
  38. Försökte gå in till dig via Tyras sida, för där ser man ju klart och tydligt, att du lagt in en ny bild, men det blir samma resultat, jag kommer hit! /Ruben

    SvaraRadera
  39. härliga kort och vad spännande att den snart kommer!
    Glad Påsk, MB

    SvaraRadera
  40. RUBEN! Jag har inte lagt någon senare inlägg. Var dock på väg att göra det igår, men ångrade mig.
    mvh, Anja

    SvaraRadera
  41. Anja!! Vilken julros! Det var den finaste jag sett!
    Vad fint du har fått det i bloggen och vad många kommentarer!!
    Du är en bloggmästarrinna tycker jag och har alltid tyckt.
    Vilken läcker färg på ranunkeln.

    ha det fortsatt gott
    Annika som just har kommit in.

    SvaraRadera
  42. Vilken härlig blogg du har. Hittade hit av en slump men kommer att lägga den i favoriter och föja med intresse. Fantastiska julrosor du har, den självsådda var ju underbar.
    Hälsningar Lena

    SvaraRadera