fredag 29 maj 2009

BUSKPION



Ännu en uppdatering av buskpionen - dvs. ännu fler konoppar som slagit ut lagom till mors dag
.
Tillägsbild från idag. Ännu fler blommor slår ut. Med min kamera är det svårt att fånga hela denna enorma buske.


30 blommor på gång i min . Alla som har denna sköna kinesiska i sin trädgård vet att blommorna är ca 18 cm i diam. och att doften är underbar.
Jag vågar inte ange något vetenskapligt namn då det ifågasätts alltid. Jag har inte fattat riktigt vad som är korrekt och inte.

Fler blommig fredag hittar du hos Katarina>

14 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk pion, verkligen vacker! Så fint du har skrivit om Skruttan här bredvid, tänk att en katt kan bli så gammal! Ändå är det ju aldrig tillräckligt, man vill ha dem kvar för alltid!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  2. Om du kikar in på min svenska blogg får du se min :-) (och lite annat som blommar nu). Mina började som djupt lila, men ser nu ut som din.
    Christer.

    SvaraRadera
  3. Wow, helt fantastisk... och nog blir man lite avis...

    Trevlig Pingsthelg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Oj vad fin den är!! Och så många knoppar! Jisses vad du kommer att njuta denna helgen, av allra vackraste blommor :)
    En sådan härlig dag det varit idag! Jobbat halvdag och sedan bara varit ute och njutit av trädgården - tja, städat lite därute har jag gjort, planterat ned de sista sådderna och sånt där du vet :) Ha en himla härlig helg =)

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken blomprakt det måste vara! Lyckliga du!
    Njut av pionerna och helgen!
    Kram /Katarina

    SvaraRadera
  6. 30 blommor!!! Då spelar namnet mindre roll!
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  7. Den är verkligen vacker, och 30 blommor!
    Så underbart.
    Jag längtar tills mina kommer i rätt storlek för blomning.
    Ha en skön helg!
    Kram Mari

    SvaraRadera
  8. Kors i taket så underbart! 30 blommor låter inte dumt och en vackert växande buske till på köpet.

    Det där med namn kan vara trixigt. Min får heta Paeonia suffruticosa rockii eftersom jag fått det namnet av Krupke men kanske borde jag kalla den något annat!?

    SvaraRadera
  9. Wow säger jag bara. Buskpionernas släktskap håller nog fortfarane på att utredas, jag tror det är därför som namnen ändras (ibland fram och tillbaka till och med)Paenoia Gansu-Gruppen är det senaste enkligt SKUD. Rockii har helt försvunnit ur nomenklaturen där. Inte är det lätt inte och chansen/risken att de ändrar igen är rätt stor.
    Njutningen är tack och lov oberoende av namn.
    Eva

    SvaraRadera
  10. Hej!
    30 blommor!!! Helt fantastiskt! Och jag som "bara" har c:a 8 på min ceriseröda stora, som är på gång att blomma nu till helgen.(Den suffruticosan brukar blomma ung till mors dag...Jag har två andra blommande, varav den tidigaste är så gott som utblommad nu. Min Rockiivariant har ännu inte blommat.)
    Det kommer fotobevis på min blog senare i helgen, om du vill titta...
    Det där med olika sorter på sufruticosapioner, är nog inte helt lätt, och ute i handeln kan du ju ibland köpa ej namngivna plantexempel, det försvårar ju också en del...
    Ha en trevlig helg nu, Anja och njut av din pionblomning, för den är ju tyvärr, snabbt över...
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  11. Helt underbar - jag bara suckar......

    SvaraRadera
  12. Helt enorm! Vacker färgställning/mönster också. Denna är väl den riktiga kontrasten till dina 3cm-apliner!

    SvaraRadera
  13. Åh vilken skönhet! I underbara färger dessutom. Jag bara njuter...
    Hoppas du får en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  14. Uderbara bilder, det så härligt med buskpioner

    SvaraRadera