måndag 22 mars 2010


VÅRKÄNSLOR!
DET ÄR NU MAN SKALL BÖRJA NJUTA - DEN GÅR SÅ FORT ÖVER!

WILLE ÄR MIN NYA TRÄDGÅRDSKOMPIS. HAN FINNS ALLTID I NÄRHETEN DÄR JAG BEFINNER MIG. BÅDE WILLE OCH JAG DRABBAS AV VÅRYRA NÄR VI SER BARMARKEN TRÄDA FRAM....

NU BÖRJAR VÄXTERNA VISA SIG ALLT EFTERSOM SNÖN BÖRJAR SMÄLTA. DET SER JÄTTEFINT UT! SNACKA OM VÅRKÄNSLOR....
FLÄKTEN FÅR GÅ I VÄXTHUSET SÅ ATT DET ÄR FROSTFRITT DYGNET RUNT. IDAG SKALL JAG SITTA I HÄR INNE OCH SÅ BLAND ANNAT RESTERNA AV GRÖNSAKERNA.
EGENTLIGEN SKULLE JAG HAR GJORT DET I HELGEN, MEN JAG HAR VARIT DÅLIG OCH INTE ORKAT UPP UR SÄNGEN.
VÄXTHUSFIKA ÄR ETT MÅSTE FÖR ATT FULLBORDA KÄNSLAN......
OCH! SER NI! ÄNTLIGEN KOM MINA FRÖER FRÅN SRGC!
DE FLESTA AV DESSA KOMMER ANTAGLIGEN INTE ATT GRO I ÅR DÄRFÖR ATT DE VILL HA EN LÅNG KÖLDPERIOD, MEN DET ÅTRESTÅ ATT SE HUR DET GÅR.

16 kommentarer:

  1. Det ska bli spännande att se om Wille också kommer att rota efter ogräs och ta väck de äckliga mördarsniglarna med dig i sommar ;)

    Kram kram från oss på Jambacken.

    SvaraRadera
  2. Ett växthus hade varit toppen att ha, tänk att sitta i det nu och kunna börja njuta av våren. Skönt att du är bättre idag och kan så din frön.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Min vårkänsla kom av sig lite när fick snö igår. Men jag ser att den inte kommer att stanna så länge:)
    Så härligt det låter med pyssel i växthuset för att inte tala om fikat!!
    Roligt att fröerna är på plats.

    SvaraRadera
  4. You have a sweet garden friend in your Willie Anja! It is good to see your snow melting ... mine is all gone now!! What a precious tiny plant showing ... the leaves are beautiful. I can imagine your sitting with coffee in your greenhouse. Good luck with your seeds! I hope you feel much better today! Happy Spring!! Kram Carol

    SvaraRadera
  5. Många växter har klarat sig väldigt bra i vinter. Snön har varit en välsignelse för dem när temperaturen sjunkit till -27 här.

    Många av oss verkar varit lite krassliga i helgen. Är fortfarande trött och lite småsnorig.
    Ha det gott och krya på dig!
    Christer.

    SvaraRadera
  6. Så mysigt att Wille vill följa med dig ut. Min lilla Pus vägrar att gå ut och vågar först sticka ut nosen, när det är gröna blad på buskarna. Hon är skraj för de stora rovfåglarna och det med rätta.
    Så mysigt du har inrättat dig i växthuset och så lyxigt med värmen. Ser så skönt och inbjudande ut.
    Så tråkigt att du varit dålig. Hoppas du piggnar till nu när dina frön har kommit. Frön, som kräver kylperiod brukar jag lägga in i kylskåpet.
    Stor krya-på kram!
    Randi

    SvaraRadera
  7. Växthusfika låter så härligt...och lite kattsällskap är väl bara för mysigt.
    Antar att växterna har haft det ganska bra under snön även om man själv har lite svårt att förstå det ;) Jag är inte så sugen på att sova under ett snötäcke iallafall ;) ;)
    Jag håller med dig...njut av våren nu...för har den väl kommit igång så går det undan.....

    SvaraRadera
  8. Undrar om det kan smitta via bloggen... fryser o nyser sen några timmar tillbaks....
    Eller är det vårteckenletandet som sätter sina spår ;-) Går här som gumman Tö o hackar i iskanterna o bryter i snövallarna för o skynda på smältandet lite.....
    Låter ljuvligt med växthusvärmen nu.... en kopp där måste smaka mycket vår.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  9. Så himla mysigt att ha en entusiastisk trädgårdskompis!!! Och så härligt med nya fröer! Jag har också fått ett litet kuvert idag från Claus Dalby med hans fantastiska lila vallmo som jag hoppas ska trivas hos mig när jag väl har rensat i min traumatiserade lilla trädgård där allt för tillfället är i ruiner!
    Ha en skön vecka önskas både katt och matte av Växthusmadam

    SvaraRadera
  10. Krya på dig men det går säkert bra nu när din efterlängtade påse har kommit.
    Min trädgård ser hemskt ut. Det blir att arbeta övertid.Men idag var det vår. hela dagen ute i bara tshirt. Det ä vad man har längtad efter.
    har det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  11. Vad kul att du fått en kompis som gillar att följa dig i trädgården. Han kanske hittar sin plats även i växthuset under ditt fikabord kanske..:)
    Tjing
    Monica

    SvaraRadera
  12. Hej Anja!
    Vad kul och se Wille på upptäckar stråt.
    Det ser ju hur fins om helst ut under snön.
    Fröer som skall ha lång kyla???
    Nej det vill vi inte ha mera av eller hur.
    Du skulle fått dem lite tidigare.
    Men du lyckas ju med det mesta.

    Skönt att höra att du är bättre. Några dagar senare gör inget. Det viktigaste är att du känner dig bra.
    Ha det gott i våryran
    Annika

    SvaraRadera
  13. Å, vad fint du har det. Blir enormt avundsjuk för som du säger tiden är så kort och i år blir det ännu kortare här med all hemsk snö som ligger kvar metervis.

    SvaraRadera
  14. Förstår din lycka att äntligen få se dina kära skatter titta fram under snön, samt att du får dela vårlängtan med era två katter.
    Det ser underbart ut att få sitta i ett uppvärmt växthus. Det känns i hela bröstet bara att se det på bild ,så hur ska det då inte kännas i verkligheten.
    Ha det gott
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  15. Det ser riktigt gott ut i vårsolen Anja! Härligt att du fått en trädgårdskompis i Wille.

    Tänk att fröerna kom, men du fick vänta himla länge.

    Trevlig torsdagkväll!

    SvaraRadera
  16. Så härligt du har det Anja, hoppas du mår bra nu. Visst är det underbart med vårkänslor, jag har det varannan dag ungefär, påverkas lätt av solen.
    Jag var tydligen oklar i Köksträdgården...hehe
    (jag harklar mej)... jo, det är så att vi som gillar att odla vår mat, gillar trädgård och skriver om det, skall jag nu försöka att samla så att man lätt hittar likasinnade. Här på bloggen skall jag lägga upp en lista med länkar, samt att kort presentera bloggen/sidan/personen.
    Jag tänkte också lägga in en bild på var och en på H sidebar för att även där pusha för köksträdgårdsentusiasterna (oj)jag kallar dem KGB :-)Kitchen Garden Bloggers.
    Så var tanken, blev det klarare?

    mvh Tyra

    SvaraRadera