tisdag 15 juni 2010

EN GO' SOMMARDAG!


EN ALLDELES VANLIG NORDISK SOMMARDAG. INGEN HETTA PRECIS, MEN VARMT I SOLEN OCH BEHAGLIG UTEARBETS-TEMPERATUR.
BUSKPIONEN HAR BLOMMAT LÄNGRE ÄN VANLIGT TACK VARE SOLBRISTEN INNAN. IDAG HAR JAG BL A PLANTERAT ETT ANTAL SMÅ BUXBOMSPLANTOR LÄNGS NED I RABATTEN


PÅ BERGETS SURJORDSDEL BLOMMAR MIN ALLDELES UNDERBARA RODODENDRON!



DEN HÄR VITA BISAMRUTAN HAR IDEGRANSHÄCK SOM KULISS - VÄLDIGT KLÄDSAMT TYCKER JAG.


BLOMNINGEN AVLÖSER VARANDRA PÅ BERGET.DEN SPANSKA RAMONDAN  BLOMMAR YMNINGT NU. (LÄNGST FRAM PÅ BILDEN)



EN CA 10 CM HÖG ALPIN AKLEJA SOM JAG HAR TYVÄRR TAPPAT NAMNET PÅ
(EVA, DU KAN KANSKE LUSKA REDA PÅ OM NAMNET DU FICK AV MIG STÄMMER? HAR TAPPAT ÄVEN DEN....)
DET HAR VARIT ALLDELES UNDERBART IDAG - HELT "LAGOM" AV ALLT!

                            HA DET RIKTIGT UNDERBART! /Anja

ps
Den heter Aquilegia pyrenaica och jag har flera. En del är faktiskt 20 cm höga.
                                                                                                                                             ds

13 kommentarer:

  1. Grymt snygg Ramonda och Akleja, de lyser verkligen upp. Nu har jag surfat runt på dina sidor ett bra tag, sååå snygga foton du tar...hade behövt haklapp! :o)
    Ha en finfin kväll,
    Lydia

    SvaraRadera
  2. Din trädgård är så fantastiskt vacker och välordnad. Hur många specialiteter som helst. Rhododendronen liknar ingen jag tidigare sett!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. vilken fin ruta! är det en aklejruta och funkar en sådan i skugga tro?

    SvaraRadera
  4. Härligt med 'lagomt' väder :=)
    Gillar Rutor av alla de slag och färger, din bild på Rutan var ljuvlig.
    Du skrev i min blogg att planta jag skickat till dig av Primula x secundiflora har redan börjat blomma, trist att den inte var så 'vacker', hade sådana förhoppningar om dom.
    Ha en trevlig avslutning på tisdagskvällen!

    SvaraRadera
  5. Kan tänka mig att det var alldeles underbart i din trädgård idag. :) Det ser härligt lummigt ut!

    Tänk att den där rhododendronen bor även hemma hos oss. Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Du har det så fint i din trädgård! Vad roligt att få se några vybilder! Är som vanligt imponerad över dina alla rariteter.....

    Kram
    /Charlotte

    SvaraRadera
  7. Oj, vilka underbara bilder från din trädgård. Vad glad jag blir över att någon i alla fall har haft fint väder. Här regnade vi i stort sett bort:(
    Ha det fortsatt gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  8. Så fint det ser ut!!! Förstår att du haft en underbar dag i din trädgård. Det ska jag också ha idag. Allt blir så mycket vackrare med lite solsken. HA det gott!!
    Carina

    SvaraRadera
  9. Åh vad fina bilder du visar! Tänk vilken underbar tid det är just nu!
    Kram från Växthusmadam

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga vyer de två första korten ger. Det ser riktigt sagolikt ut och man vet knappt om blommorna drar mot blått eller lila. Det känns så härligt när det ser så frodigt ut. Som sagt jag har en del att lära och jobba på, men nu i förkylningens fotspår händer inte mycket i trädgården, knappt ens det mest nödvändiga. Nu vill jag ha både lusten och tiden tillbaka. Det kanske är tur att jag inte jobbar fler timmar per dag efter midsommar, så trädgårdstiden återfinns när flytten är klar.

    SvaraRadera
  11. Fint! Boxbum i rad kan inte bli annat än fint. Har drömmar om det jag med, men vet inte om den är härdig hos mig...
    Den vita bisamrutan var väldigt fin. Är den släkt med violruta tro?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Härliga dagar har det varit och mycket tädgårdsarbete äntligen.. =).. Dina fina växter frodas och jag tycker den lilla aklejan är en ljuvlig liten varelse.. Hoppas morgondagen blir lika skön och bra. Kram Monica

    SvaraRadera
  13. Hello Anja! I love seeing your garden in the first shots!! How enchanting and lush... the light is lovely! As always your blooms are photographed so beautifully. Fabulous post!! Kram Carol

    SvaraRadera