måndag 28 juni 2010


                          


           NU BÖRJAR HÖGSOMMAREN






En underbar vinda med 5 cm stora blommor.  Den saknar svenskt namn, men Bernt Nilsson  i Alpinodlarna kallar denna för silverkudde och det namnet duger gott åt mig! Silverkudden tillhör den sydeuropeiska bergsfloran.
Den blommar länge - från mitten eller slutet (som i år) av juni till slutet av augusti. Den fortsätter även med enstaka blommor i en solig september.  
(Denna vinda pryder även min header just nu.)


Jag tror att den här heter hornrapunkel, P. scheuchzeri, men det finns ett par till arter som är snarlika så att jag kan inte artbestämma den . Har köpt den som P. sieberi. På mitt Berg växer denna humlemagnet extremt magert och har en helt otrolig lyskraft - inte bara humlorna utan även jag dras till den svalkande färgen i högsommarvärmen.



















Wille har fått som present en designad mobil av en blivande konstnär och designer som heter My!
My går i åttan i grundskolan och har som sitt absoluta fritidsintresse att skapa med små medel olika konstverk!
Här beundrar Wille presenten!
Mjau- kurrnau, säger Wille,  vilket betyder: Tack så mycket My!


Tack för alla midsommarhälsningar! 
Ha det gott i sommaren!


PS
Annika och Eva!
Jag blev både stolt och glad när jag läste i Naturskyddsföreningens tidning Sveriges Natur (nr 3, Berättandets natur av Eva-Lena Neiman) en mycket positiv recension av er bok En lisa för själen!
Jag gläds med er!
                     DS

15 kommentarer:

  1. Ha det gott du med i sommarvärmen! Vilken start på min ledighet. Det är inte ofta man går in för att det är för varmt ute, i det här landet. Men nu är det det. SKÖNT!! "Lånehundarna" och jag tar hellre en lite längre promenad på kvällen. Morgonpromenaden blir till brevlådan (ca 200 m) och tidningen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Silverkudde - mmm vackert namn på fin växt. Kul att du såg recensionen i Sveriges Natur, den hade jag missat helt. Tack för supporten...
    Ha en underbar sommarvecka,
    Eva - tillfälligt inne mellan två jobb.

    SvaraRadera
  3. Vilken söt vinda! Egentligen är ju vår vanliga vinda också vacker, om den bara inte hade en sådan enorm växtkraft.
    Kra,

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar färg på Hornrapunkel. Jag älskar blått i all nuancer. Så den här tilltalar mig. Fast den rosa i din header gillar jag med.Tycker att du är så himla duktig när det gäller din trädgård.(med annat också förmodar jag) Jag älskar min men den är inte alls så genomtänkt.Just nu är det sydeuropeisk torrt.Det knastrar när man är bland växterna. Hoppas på lite regn.
    Ha det bra i sommarvärme.
    Anje

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker vinda:) Säg mig, sprider den sig lika förtretligt som vanlig vinda?
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  6. Den var superfin din Silverkudde :=)
    Gullig mobil som konstnärinnan My har gett till Wille, pryder även trädgården fint.

    Ha det fint!
    Natti, natti!

    SvaraRadera
  7. Bästa Madame C!

    Nej, det är ingen risk. Däremot kräver den absolut rätt placering för att överleva!/Anja

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastiskt kattkonstverk. Jag tycker att det är så roligt att göra kattleksaker till dotterns katter. Nu får jag snart anledning att göra några nya, för snart ska jag hämta hem min nya lilla katt.
    Fantastiska växter du visar upp.
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  9. Så vacker Silverkudden är! Min Hornrapunkel har nog gått ur tiden, kan inte minnas att jag såg den förra året.
    Ha det gott i värman!
    Christer.

    SvaraRadera
  10. Den vindan var ju helt underbar. Den är nog lättare att tygla än den vilda.
    Tack för att du håller utkik det hade jag ingen aning om. Hur gör man för att läsa den?
    Härligt att ha lite fans som håller koll på saker och ting.
    Nu skall jag äta.
    Ha det fortsatt skönt och hoppas vi ses i sommar på ett eller annat vis.
    Kramisar
    Annika

    SvaraRadera
  11. Alltid trevligt med "vindor" oavsett deras förnamn! Ha en fortsatt trevlig blomsommar!

    SvaraRadera
  12. Å, så söt vinda. Liknar ju lite den vanliga silvervindan. Den som en del kallar ogräs. Hoppas du har det riktigt skönt i den vackra sommaren.

    SvaraRadera
  13. Vilken fin kattleksak - mobil. Ett riktigt konstverk.
    Mycket söt liten vinda. Du har tumme med det lilla, pyttelilla inom växtvärlden.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Spännande med den blå blomman, och som du skrev här under och visade snön. Vilka sköna former du har nu med dina buxbom häckar.katten blev glad och det glädjer alltid ägaren - kul att MY ville skapa! MB

    SvaraRadera
  15. Silverkudde - helt i min smak!

    Har du räknat någon gång hur många olika arter du har i din trädgård?

    Här är katastroftorrt - hinner inget annat än vattna vattna vattna - ser att ditt inlägg är från i måndags, förlåt det sena gensvaret!

    SvaraRadera