fredag 30 juli 2010

*DEN FEMTE 'ÅRSTIDEN'

FÖRUTOM OLIKA BLADFORMER OCH DESS KONTRASTER ÄLSKAR JAG DE FYRA ÅRSTIDERNA

LIKA VIKTIGA SOM BLADFORMERNA ÄR ÄR FÄRGERNA. JAG ÄR 'OKONVENTIONALIST' - FÄRGRERNA FÅR GÄRNA "SKÄRA" SIG SÅ SOM DE GÖR UNDER STUNDOM I NATUREN.
HÄR HAR JAG DOCK MANIPULERAT FÄRGER FÖR ATT SKAPA EN "BLUES"KÄNSLA....
FYRA ÅRSTIDER ÄR PERFEKT - INTE FEM - ÅRSTIDERNA SKALL INTE MANIPULERAS AV MÄNNISKAN...

FÄRGERNA I RABATTERNA BERÄTTAR SÄKERT LITE TRÄDGÅRDSINNEHAVARENS TEMPERAMENT
- DE VARMA ELLER HETA FÄRGERNA TILLTALAR MIG PRECIS SOM DEN TREDJE ÅRSTIDEN: SOMMAREN

MEN MINA RÖTTER FINNS BL.A. I DE GRÅ FINSKA UTHUSEN VILKA JAG ÄR VAN FRÅN BARNDOMEN ATT BETRAKTA FRÅN BUSS- ELLER TÅGFÖNSTREN PÅ VÄG TILL MORMOR PÅ SOMMARLOVEN
DESSUTOM TYCKER JAG NOG OM LITE MYSTIK. ALLT ÄR INTE SJÄLVKLART -  DE STORA LIVSFRÅGORNA ÄR OBESVARADE OCH ÄR DOLDA...
HÄR DÖLJER SIG EN OSEDVANLIGT VACKER FUNKIA BAKOM GRÄSET...

*DEN 'FEMTE ÅRSTIDEN' HETER I MIN VÄRLD REGNPERIOD.

DET SISTA DYGNET HAR VI FÅTT 70 MM! 

DÅLIG TAJMNING FÖR TRÄDGÅRDSVISNING.
                             
 SKULLE MAN VÅGA HOPPAS PÅ ATT DET DEN HÄR GÅNGEN ÄR ÖVER PÅ NÅGRA DAGAR?

HA DET SÅ HIMLA GOTT !Anja

14 kommentarer:

  1. oj ska du ha trädgårds visning så hoppas jag du får sol.
    mvh Lena

    SvaraRadera
  2. Den femte årstiden kan vi gott vara utan...helst ska det ju regna ganska ofta och på natten...eller hur ;)
    Men utan de fyra årstidernas växlingar vore livet trist..iallafall i trädgården.
    Mina små skydsslingar har börjat växa...delade rizomen och planterade på två olika ställen...båda ser hittils välmående ut ;))
    Spännande.....

    SvaraRadera
  3. Kollade in länken till 1000 trädgårdar. Tråkigt nog är jag inte kvar i Småland då. Det hade varit kul att beöska någon av de trädgårdarna som är med tillsammans med min dotter.
    Tack för tipset!
    Ha en skön fredagskväll.
    Kram

    SvaraRadera
  4. vilken underbar trädgård,lägger mig som fäljare . Kan inte få nog av dina bilder.Härligt att du får med namnet på alla växterna så man kan leta i trädgårds handeln.

    SvaraRadera
  5. Anja, bilderna du visar från din trädgård är verkligen sagolika, en fröjd för ögat. Nu börjar det dra ihop sig mot 1000 trädgårdar... :)

    Trevlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Vilket inlägg Anja det är som att spela musik när du beskriver din trädgård och dina tankar i och om den.
    Klart att det är en kort period.
    Ge inte upp, fast jag har gett upp en sak och det är ordet lagom. Det kan strykas för alltid ur ordlistan.
    Ha det så bra dú kan
    Annika

    SvaraRadera
  7. Vilka superhärliga bilder du visar från din trädgård...

    Jättefint inlägg!

    Lycka till med visningen!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. En väldigt fint inlägg med vackra bilder.Blir alltid lika glad när jag får vara med i din trädgård en stund. Hoppas regnet är snäll och slutar nu. Lycka till.
    Anje

    SvaraRadera
  9. Dear Anja, How I have missed visiting your world. You are a philosopher, photographer and gardener extraordinaire! I love love those last two photos! Your garden is fabulous... a wonderful contrast from my jungle. I understand you are having a show and open garden... I hope you have a great turn out! What a treat for all your visitors! Wish I could be there too. Kramar Carol

    SvaraRadera
  10. Vad mysigt du har det, och lika vackert hos dig alla årstider!
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  11. Otroligt vackra bilder!
    Här har det regnat så mycket att vildhallonen börjat ruttna. Nu får det gärna lugna ned sig lite på regnfronten.
    Ha det gott!
    Christer.

    SvaraRadera
  12. Regn är trevligt i lagom mängd. Vi har fått mycket lite av den varan i sommar, så 5 mm i natt var inte dumt.
    Kul att du är med i Tusen trädgårdar - hoppas många kommer och tittar på din underbara trädgård. Jag njuter av bilderna här på bloggen (läser lite bakåt också eftersom jag varit dålig på att läsa under de varma dagarna.)
    Eva

    SvaraRadera
  13. Hej Anja!
    Den femte årstiden vill jag bara ha lite av :)
    Härlig läsning och underbara bilder!
    Det kommer att gå så bra och du kommer att få många gäster i trädgården den 8aug, det är jag övertygad om.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera