söndag 20 februari 2011




MYCKET PRAT OM SÅDDER 
DET DISKUTERAS MYCKET SÅMETODER JUST NU PÅ OLIKA TRÄDGÅRDSFORUM.
"STÄLL UT ALLA PERENNSÅDDER - DE GROR NÄR DET ÄR DAGS" (ALPINODLARNA)
"DET ÄR FÅ PERENNER  SOM BEHÖVER EN KYLPERIOD FÖR ATT GRO"
"STÄLL SÅDDERNA I KYLSKÅPET(!!!!)"
"OPTIMAL FRÖSÅDD AV PERENNER"
ÅSIKTERNA ÄR MÅNGA OCH DET ÄR INTE ALLA GÅNGER SÅ LÄTT ATT HITTA BLAND RÅDEN SIN METOD

KORNVALLMONS FRÖN GROR NÄR DE HAMNAR I JORDEN. 
 DEN DYKER UPP ÅR EFTER ÅR UTAN ATT JAG BEHÖVER VAKA ÖVER NÅGRA SÅDDER
HÄR ÄR LITE KINKIGARE VÄXT. DET DISKUTERAS MYCKET OM DIANTHUS GROR BÄST - INNE ELLER UTE. SJÄLV ÄR JAG FÖR UTESÅDD, DEN S.K. NATURMETODEN. DET SPAR MYCKET ARBETE ÅT MIG OCH DE SMÅ PLANTORNA BLIR KNUBBIGA OCH STARKA.
DENNA NEJLIKA HAR ÖVERVINTRANDE RÖTTER OCH DEN FÖRÖKAR SIG SAKTA GENOM RÖTTERS UTBREDNING.

PETER KORN SÅR T.O.M. VISSA ARTER DIREKT PÅ PLATS SÅ ATT VÄXTENS RÖTTER FÅR UTVECKALS OSTÖRDA. 
ARTER AV SHORTIA SÅS BÄST DIREKT I ETT NYTT TORVBLOCK, ENLIGT PETER.
DET HAR JAG GJORT OCH DET HAR FUNGERAT BRA.
OCH, FÖR ALL DEL! GLÖM INTE KÄRA BLOGGVÄNNER ATT TROTS ALLTINGS JÄVLIGHET, MED TANKE PÅ VÄDRET, SÅ KOMMER DET EN VÅR  - KANSKE FORTARE ÄN VAD DU ANAR...
DEN HÄR KAUKASISKA VALLMON HAR ANTAGLIGEN FÅTT NYTT VETENSKAPLIGT NAMN EFTERSOM DEN GÅR INTE ATT HITTA I PLANTFINDER.
FÄRGEN ÄR DOCK VÄLDIGT AKTUELL ENLIGT TRENDNISSARNA;))!


24 kommentarer:

  1. Tillhör de som ställer ut sådderna. Det har gett bäst resultat. Fortsätter så;))
    Shortian du har är så söt. Har ännu ingen, trots sökande, men är det så att du får frö och inte behöver dem ställer mina torvblock upp helt frivilligt. Shortia fattas dem.
    Ha en fin söndag!
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Vilka skönt värmande bilder! Den där lilla söta shortian skulle passa perfekt i min nya grusplantering....dessvärre brukar jag inte lyckas så bra med perennsådder. Glömmer bort dem helt enkelt. Dålig organisation. Men jag är en hejare på självsådder!

    SvaraRadera
  3. Hej Anja!
    Jag förgror oftas för annars äter sniglarna upp det lilla som kommer. Om jag planterar ut lite större plantor så klarar de kanske en tugga iallafall.
    Vallmo går inte hos mig trots att jag har sått direkt och förgrott. De försår sig inte själva som den gör hos alla andra.
    Idag skall jag åka till nya trädgården och sätta upp lite fågelholkar.
    Ja vad skall man göra säg?
    Jag vet precis varför vintern är så lång men det skall jag skriva om en annan gång.
    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  4. jag är ju en av dom som förgror inne och har såddernar (dom som ska stratifieras )i kylskåp eller under snön .Hos oss här uppe hinner dom inte bli utplanteringsbara första året annars...
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  5. Grrr så vackra växter du visar!

    SvaraRadera
  6. Jag sår allt ute direkt. Visserligen inga "jobbiga" sorter, men allt jag vill ha. Så gjorde min mamma, det fanns ingen som hade så fina direktfrösådda rabatter med allsköns sommarblommor.Hon fick mycket kommentarer i början, men sen teg de. Många var det som fick plocka sina buketter, när de gick förbi - till bordet eller till graven.
    Härliga bilder, man LÄNgTAR verkligen!
    Kram Lenas trädgård

    SvaraRadera
  7. Hej Anja!
    Japp, det är den här årstiden allt prat om hur, vilka metoder och när man frösår är som livligast.
    Vidhåller bestämmt att var och en ska fröså efter egna förutsättningar som personligt tid, utrymmen både varma och svala, växtbelysning, växthus m.m.
    Och visst är det så att naturmetoden är klart den bästa, men det är ibland tidssparande att förgor inne :=)
    Sen är det ju såååå roligt att se sådder gro inne från februar tills det blir vår :=)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Har hittills aldrig lyckats få några plantor från frösådder jag placerat i kylskåp! Någon gång har jag lyckats med utesådder men numera undviker jag fröer som behöver stratifieras...
    Fina bilder på fina blommor som vanligt.
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  9. Ja det är ett mar det där. Har nog provat flera olika metoder...oftast har jag slängt bort allt när det har gått ett tag utan resultat...mer tålamod skulle jag nog haft:)
    Fina blommor du visar. I somras blev jag frälst på olika vallmo:)
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  10. Jag tror också på orange och gult.....

    SvaraRadera
  11. Jag tror jag ger upp mina förgroddningar av blommor snart! Det passar nog inte mig med så´nt pyssel. Men nu har jag köpt en växtbelysning så nu får jag väl kämpa på ett tag till.
    En skön vecka önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  12. Ställer också ut frösådderna av perenner, träd och växter som ska ha kyla, tycker precis som du att de blir bäst då. Men annat driver jag upp inne eller i växthuset senare när det är varmare. Orangegult, fint och uppenbarligen trendigt..

    SvaraRadera
  13. Hejsan ALLA!

    Jag går inte i polemik - rätt eller fel- när det gäller sådderna av fleråriga växter. Precis som Helen säger så har vi olika villkor och förutsättningar och huvudsaken är väl att man är nöjd med resultatet själv.
    MIN erfarenhet är att de små groddarna har en kortare stjälk när de får gror ute vilket är till fördel för hanteringen och överlevnaden för de små.
    Jag kan ju inte uttala mig om hur odlare i norra Sverige skall göra med sin två månader kortare odlingssäsong.
    Själv tycker jag att det är alltid klokt att lyssna på någon med mer erfarenheter och kunskaper. Det gör jag.
    Men, jag gör även 'obstinat-erfarenheter' alltså sår några inomhus - mot de klokas råd - bara för att få mig de värdefulla erfarenheterna. Då främst arter som det finns ett litet hopp om att få dem i blom redan första året.

    När sådderna väl kommit upp lutar jag såkrukan mot fönstret.Jag har inga element under fönstren så att nattemperaturen mot fönsterrutan är mellan 5-10 grader. Ingen extra belysning heller. Men jag sår först i början av februari då det naturliga ljuset har definitivt återvänt!
    LYCKA TILL MED ERA SÅDDER!/Anja

    SvaraRadera
  14. Såråd är ju alltid bra att följa, men det är ju konstigt, att de varierar så mycket. Dock brukar jag för det mesta läsa såråden EFTER att jag satt fröna. Inte så bra.
    Fina bilder och visst blir man lite suktad av din vackra nejlika, men sådant är inget för mig. Jag har ingen hand med nejlikor, de kan se fina ut meddetsamma på våren, men sedan tröttnar de ...
    On paljon!
    /Ruben

    SvaraRadera
  15. Ibland när jag läser dina inlägg kommer ett snett leende i min mungipa för du har så raka åsikter och ibland lite av en motvals käring. Jag arbetar med en "halvfinne" och hon har samma underbara egenskap, är det månne det finska blodet som lyser igenom? Jag hoppas och tror att du förstår mig rätt här.
    Och ang mina sådder så är jag så dålig på att sköta dem riktigt att de stackarna som överlever borde få en medalj. Förutom i år för i år ska jag göra allt rätt *ler*

    SvaraRadera
  16. Och om jag mot förmodan blir missförstådd i min kommentar innan lägger jag in en brasklapp om att jag skrev det med glimten i ögat

    SvaraRadera
  17. Även om orange är trendigt i år så går inte den upp mot den rosa kornvallmon! Ojoj så söt den är. Min absoluta favorit!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder! Ibland när jag hittar såråd som går isär, sår jag både inne och ute, någonstans brukar det alltid gro, även om det kan ta tid.
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  19. MILLAN!
    DET VAR EN HELT UNDERBAR KOMPLIMANG! DEN ANDRA KOMMENTAREN VAR HELT ÖVERFLÖDIG!
    TACK SNÄLLA DU! JAG KÄNNER MIG HELT PLÖTSLIGT FÖRSATÅDD!!/Anja

    SvaraRadera
  20. Tack för shortia-såtipset Anja. Har frön till den i år. Tur jag har några torvblock på lager också då.
    Lisa /Lisas trädgård

    SvaraRadera
  21. Hej Anja!
    Tack för dina tips om magnolia! Kanske kan jag ha en till slut, en som klarar sig också ... Fast det blir nog först nästa år, i år har vi ingen bra plats men nästa år ska vi bygga ett växthus och en trädgårdsbod, nära vår uteplats/soldäck. Så det måste bli vackert där också, och så erbjuder de ju lite skyddade lägen. Alltså helt perfekt att ha en magnolia där, en som blommar tidigt när allt annat bara funderar på att slå ut. Ska undersöka tills dess om sorterna som du tipsade om finns i lokala plantskolor eller om jag måste beställa dem.

    SvaraRadera
  22. Hej igen! Att de magnoliorna inte är tidigblommande är ju lite relativt. När blommar de? Hoppas på före midsommar, eller till midsommar (ännu bättre). Då har vi inte så mycket blommor där.

    SvaraRadera
  23. Vackert så det förslår! Shortian är bara så söt....Tänk om man skulle försöka? ...men nej jag vet att jag inte har tålamodet. Njuter av din istället :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  24. What beautiful photos, and I love the poppies!

    SvaraRadera