onsdag 21 september 2011

HUR KUL ÄR DET PÅ EN SKALA?
Det är inte roligt att inte kunna vara ute. Nu, när jag försökte hitta några roliga motiv i trädgården så sa det glafs glafs under stövlarna och paraply över kameran - som vanligt... 
Växthuset är som sagt min mentala räddning och mitt nya regnställ från Garden Girl :)!
Alla vet ju den ser ut så att jag bryr mig inte...
Höstsilveraxen ' Pink Spike' är en sann 'underbarhet' i höstträdgården.
Här är den i närblid
Denna trotjänare med sina fula, svartfläcksjuka blad har så ljuvlig och tuff blomma. Den ger ju inte upp!
'Multi Blue' har fått någonslags höstglöd över sig. Också en tuffing som inte ger upp 'bara' för att det regnar jämt i två månader  - typ!
Den här höstsilveraxen skall heta 'Brunette'. I min trädgård ser jag ingen skillnad mellan 'Pink Spike' och denna - möjligtvis att den sistnämnda är mycket högre och kraftigare, vilket har antagligen med växtplatsen att göra.
Mitt enda äppelträd. Den är spaljerad mot grönsakslandet. Den är verkligen underbart röd och god. 
Träffande namn på gräset!
Till sist, men inte minst: Så här har det sett ut länge nu på Berget. Undrar om mina alpiner överlever.
Alla rabatterna utsätt för ständig väta och ingenting torkar upp emellanåt.
Det här börjar likna någon slags naturkatastrof....

Ha det så gott det går - GOTT FOLK

15 kommentarer:

  1. Oi kun kaunista sinulla on sateesta huolimatta.
    Kyllä onkin satanut eikä loppua näy.
    Toivotaan paempaa ilmaa että päästään puutarhatöihin.
    Halauksin /sylvi

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt, att visa hösten såsom den är i trädgården!! Bra gjort, Anja!! Jag brukar vänta till dess regnet slutat, men nu inspirerade du mig att gå ut och klafsa!! (Trots att jag inte har något regnställ från Garden Girl)! Aj, aj, det här blir inte roligt.... ;-)

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Hej du jätte tack för länkken till odla!! Nu har jag läst in mig lite. Visst regnar det och regnar just nu. Men vi skall ej klaga här i Stockholms området vi har ej fått så mycket regn under sommaren. Ha en fin fin dag trots regn/Gela

    SvaraRadera
  4. Ja detta regnande är av ondo;( Härliga bilder trots vätan Anja:) Gräset var ju ljuvligt vackert!Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Silveraxet är helt bedårande......vilket ord ...verkligen inte ett av mina mest använda.....men nu stämde det......synd att din trädgård blir så "utspädd"...Men som Monne säger...Härliga bilder i alla fall....

    SvaraRadera
  6. Du får ju till jättevackra bilder trots det eviga regnandet. Förresten har vi väl haft uppehåll två timmar nu:)).
    Förut när jag var ute och kollade om mitt höstsilverax 'Pink Spike' börjat slå ut, så inte bara det klafsar utan det låter också (ett pipande ljud) från vattnet och gyttjan i gräset!!!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Stackare! Jag tror vi klarat oss undan mycket av regnet som ni fått. Men vilka härliga bilder du ändå fått till! Höstsilveraxet är ju en blomma i "min" färgställning. Helt underbar!
    Till och med fotot på den vattensjuka marken är fantastiskt :)
    Må så gott och hoppas att du får njuta av en fin höstsol några dagar!

    SvaraRadera
  8. Vacker höst hos dig :-)
    Hade gärna kommit och tagit en fika i ert växthus och pratat bort en stund, med ....
    Vi har varit på landet ett par dagar och fixat ute. Klippt träd och röjt. Sune håller på med plåtkanter mellan gräs och grus eller odlade ytor. Det blir riktigt bra.
    Nu blir det röjning här hemma för på fredag kväll kommer 'trädgårdsgänget' hit.
    Vi är en samlig kvinnor - tanter som har träffats i många år nu och det är fortfarnade lika roligt.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  9. Underbara regnvåta bilder!
    Ja, även här vräker regnet ner, trädgården är som en supmmark man inte vill beträda.

    Än en gång, Tack för det underbara betongfatet som kom med posten i dag. Du kan tro att jag gillar det.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Det blir iallfall fina bilder trots regn och rusk :))
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder, höstsilveraxet pink spike blommar hemma också vilket de inte alltid hinner, ljuv doft! Inte så lätt att få till bilder mellan regnskurarna men du har verkligen lyckats! (:D
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Här har solen lyst i dag faktiskt. Man blir så himla glad!!! Den där brunette är bara för vacker. Tänker varje år att jag ska skaffa en planta eller två. Kanske nästa år :-))

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  13. ÅÅ underbara bilder på en höst som är i antågande, jag gillar höstar i vanliga fall men denna höst med sitt eviga regnande går mig på nerverna.Jorden är så mätt nu på allt regn att den orkar inte släppa igenom det nya regnet så man har stora vattenpölar på gräsmattan.
    Det carex ver supersnyggt!!
    Ha det gott!!

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder!
    Tack för allt stöd fina Anja.Jag skal medverka i julmarknaden i Kronhusboderna så jag jobbar mycket med keramik just nu så det är inte så mycket att blogga om.Det blir nog inget fart på bloggande innan jul, då jag skal återgå till mina älsklings ämnen folktro och vikingatiden sett från ett kvinnlig perspektiv.
    KRAM

    SvaraRadera
  15. The beauty is above all ...
    Thank you.

    SvaraRadera