fredag 22 mars 2013



HÄR, I DENNA ÅLDER, BÖRJADE JAG DRÖMMA OM EN EGEN TRÄDGÅRD
efter att hade läst boken om Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett.
Det gick faktiskt så långt att jag lekte trädgård i skogen....hemma fick jag inte leka trädgård. Min barndoms trädgård var en allvarlig nyttoträdgård med syftet att förse  oss med alla nödvändiga vegetabilier. Drömma? Vem hade tid med sådant...?
                                                       Jådå. Jag finns där...;)!
Men, så en dag, fem decennier senare, stod jag där, framför min 'drömträdgård' ;)))!
Hösten -97

                                                                        Hösten -12
                                                                  Salen -97
           Växthusdelen av Salen -08. Visst kan drömmar slå in...!
Berget -99
Berget -12
Nu kan jag samla på små onödigheter av hjärtans lust som är sååå himla nödiga för mig-
Och! Äntligen får jag leka på riktigt!
Höstarrangemang
Se fler bidrag om förverkligade drömmar hos Bland rosor och bladlöss i Blommig fredag!


****************************************************************************
En minä unohda,isä!

1.9. 1917 - 22.3.1998

25 kommentarer:

  1. Härligt Anja! Jag blir lite rörd av ditt inlägg. Fint du skapar!

    SvaraRadera
  2. Vilken skillnad, jag älskar före och efter bilder. Du måste har slitit hårt, tänk det är otroligt vad man kan skapa.
    Ha en skön helg
    Kram Madde

    SvaraRadera
  3. Underbar förvandling!!! Så härligt att se före och efterbilderna. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Wow, vilken skillnad! Otroligt bra jobbat.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. God kväll Anja!
    Vad härligt med drömmar som grävs ned och blir ngt fint.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  6. Jag älskar före/efter-bilder!
    En skön helg önskar EvaLinnea

    SvaraRadera
  7. ... och det gjorde du så bra....
    Kram

    SvaraRadera
  8. Det är härligt att leka! Ännu härligare att få leka trädgård...
    Den hemlighetsfulla trädgården var den bok som jag oxå läste som barn och blev helt fascinerad av! Jag tänker läsa om den i sommar!
    Vilken otrolig förändring av din trädgård!

    Nu till det viktigaste ;) Vem är du?? Kan det vara andra från vänster på första raden...

    Ha en härlig fortsatt helg vännen :)

    SvaraRadera
  9. Otroligt vilken förvandling din trädgård genomgått. Som barn hade jag en egen rabatt där jag sådde ringblommor.
    Kram

    SvaraRadera
  10. VAD HAR HÄNT MED BILDVISNING? EN DEL BILDER ÄR INTE KLI>CKBARA O>CH BILDERNA GÅR HELLER INTE ATT VISA 'SÅ DÄR TRJUSIGT'(vete 17 vad den visningen heter på bloggerska)
    /Anja

    SvaraRadera
  11. Se kirja on myös minun lempikirjoja, minulla oli se englanniksi mutta nyt se on lainassa (ehkä kymmenen vuotta?) ystävälle joka halusi helpon englanninkielisen kirjan. En ole kysynyt viime aikoina onko lukenut sen ... Mutta se kuvaa juuri puutarhaa parhaimmillaan. Ja sinun puutarhasi on juuri sellainen salainen puutarha josta löytää uusia piilopaikkoja aina ja jota ei näe kerralla kokonaan.

    SvaraRadera
  12. Att bära drömmen så länge om att en dag få ha en trädgård och sen skapa den drömträdgård du har, måste fylla ditt hjärta av glädje idag..
    Ha en underbar helg!!

    SvaraRadera
  13. Underbart, att leka är viktigt :-) Vilken skillnad runt ditt hus, det är härligt att se att drömmar kan förändra så mycket. Ha en fin helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  14. Vilken förvandling! Roligt att se före/efter bilder. Jag vet ju hur härlig trädgård du har, lummig och mysig och det ligger mycket jobb och kärlek bakom skapandet :)
    På tal om färger.... tror vi är helt utsvultna på färger just nu :) säg till om du hittar några corallrosa kuddar. Jag har hittat på ett ställen men de var så dyra att jag tappade andan! Idag skall jag på loppisbesök, kanske hittar jag ett tyg? Ha en skön lördag ♥

    SvaraRadera
  15. Vilket ljuvligt inlägg, Anja! Jag blir riktigt rörd och väldigt glad för den där lilla tösens skull! Häftigt att se alla drastiska förändringar, tänk vad drömmar kan åstadkomma!
    Stor kram

    SvaraRadera
  16. Åh..så roligt att se din resa med trädgården, vilken skillnad! man kan inte tro det är samma trädgård minsann. Ha en finfin lördag kram/Moa

    SvaraRadera
  17. Vad härligt att du äntliggen får leka trädgård! Och som du leker - det blir fantastiskt fint det du rör vid, och så kul att se före och efterbilder!

    SvaraRadera
  18. Men visst är det underbart med trädgård, vad man kan åstadkomma! Jag hade en kompis på besök som bara sett min trädgård på bloggen och när hon kom hit sa hon försiktigt: tror du att folk som läser din blogg fattar att din trädgård är SÅ HÄR LITEN?! Även på 60 kvadratmeter kan drömmar slå in!
    Och jag älskar ditt berg, jag vet, jag har sagt det förr, men det tål att upprepas. Det är väl drömmar om något; ett berg som blommar!
    Dream on!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  19. Sådan fin liten Anja, härligt att du fick leva din dröm.kram

    SvaraRadera
  20. Å vad härligt! Och så kul att se bilder från förr och hur det är nu. Inspirerande!

    SvaraRadera
  21. Sinun unelmasi toteutui. Ihanaa.
    Sinulla on kyllä niin ihana puutarha.
    Ihanaaaaa♥

    SvaraRadera
  22. Vilken skillnad på före och efter! Det syns att här bor det någon med ett estetiskt sinne och passion för trädgård!
    Vi har tur vi "trädgårdsnördar" som får leva vår dröm och njuta av en alldeles egen liten del av jordens yta där vi får leka precis som vi vill:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  23. Vilken otrolig skillnad det är på din trädgård. Du har verkligen fått gröna fingrar :) Kram Suss

    SvaraRadera
  24. Fantastiskt! Vilka underbara före/efterbilder du bjuder på! Vilken skillnad! Det finns hopp för min trädgård också alltså... /Susanne

    SvaraRadera