fredag 8 mars 2013



VÄXTPORTRÄTT 

Inifrån ser det fint ut ute med solen men, det är svinkallt och blåser rena isvindar. Som 'tur' är kommer denna bakvinter nu och förhoppningsvis inte i april...
Då roar det mig att ta en titt vad som kan tänkas blomma i april...



Liten fransklocka
Shortia uniflora var. kantoensis
(fam.Fjällgröneväxter, Diapensiaceae)




 Härstammar från Japan, Kanto (Kanto - kolla länken). Växer på alpina, fuktiga skogar. Brukar betecknas som vintergrön men mina är snarast vinterröda;)!
Hos mig växer den på torvkant. Det sägs att den inte gillar att man stör rötterna, alltså flyttar på den, men jag var tvungen att flytta på min lilla matta och vad jag kan se idag har den  brett ut sig rätt duktigt under den kyliga och fuktiga sommaren 2012.


Växtplatsen är  mot norr. Det är viktigt att hålla rötterna svala under den varma årstiden och den får aldrig torka ut. Växtplatsen  är ljust även om solens strålar knappast når dem. Får se om jag kan visa senare i vår bild på en blommande blomstergirland av fransklockor. Just nu ser det inte så roligt ut med is som golv.
Bladgirlanden berättar inte för ögonblicket vilka som tillhör den lilla fransklockan och vilka som tillhör...  

...Fransaklocka
Shortia uniflora 'Grandiflora'
Skillnaden mellan dem är inte så synlig. 'Grandiflora' har större blommor och blad och själva tuvan blir också lite större.
Blommorna ser mer vita ut (i mitt tycke) än hos den lilla.
Nu kommer kylan att både fortsätta och t.o.m. kulminera söndag-måndag. Brrr!

                                        Ha't!

                              


7 kommentarer:

  1. Vilken söt och fin liten alpin japanska du har i din trädgård!
    En fin fredag och härlig helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Hej .
    hvor er de smukke.
    Jeg har i 2012 anlagt nyt stenbed og i den nordvestlige side
    har jeg lavet med klyner( delvis skygge) så der håber jeg at jeg kan få shortia til at gror .
    der er også plantet orkideer og Haberle.
    Hilsen Bente

    SvaraRadera
  3. Hej Bente!
    Det gick inte att lämna kommentar i din blogg - eller jag förstod inte hur den fungerar.
    Det kommer säkert att bli väldigt fint i den planteringen.
    Jag har faktiskt också en orkidé, en Pleione i närheten. Få se om den har klarat vintern. Haberlea har jag ingen - får börja jaga efter den!/Anja

    SvaraRadera
  4. Fransklockor är helt fantastiskt vackra tycker jag! Har en liten liten tuva och hoppas att den ska sprida sig så att det ser ut som på Botan men jag lär nog få vänta:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Jag vill tacka så mycket över alla de lite annorlunda växter du lär mig om. Jag hade aldrig hört talas om denna och inte heller den i förförra inlägget.... Jag suger i mig ivrigt av all ny kunskap man får på bloggarna! Hoppas ni har fått provsvaren angående Wille och att de var okey!?

    Ha nu en skön helg i iskylan! Trots allt verkar det som om solen ska skina och det är inte fy skam :)

    Må gött!

    Veronica

    SvaraRadera
  6. Dina bilder gör mig jämnt så glad. Visst behöver man titta på hur det kommer att bli snart. Vi har nog samma väder. Det blev några alldeles fantastiske vårdagar (17 plus) med mycket sol men nu blir det kallt igen och dem lovar snö. Hjälp. Så hemskt.
    Fin helg.
    Anje

    SvaraRadera