söndag 16 juni 2013

Aklejor, prästkragar, nävor, bollökar, bergvallmon,rutor, spansk ramonda m.fl. blommar och träden grönskar. 

Här är en av mina minsta aklejor. 
Jag tror att den är italiensk akleja, men om någon tror något annat  - låt mig för veta.
Djävulsklo, ett dramatiskt namn på en liten en som försöker att skrämmas med en tuff uppsyn. 
En örtartad växt från Alperna där den växer i lodräta kalkstensprickor. Det blir en tuff utmaning att få den att överleva och blomma även nästa år. jag blandar i kalkstenskross och byter ut stenarna på ytan mot kalkstenar. 
Men, för att inte snöa in på bara småväxter visar jag en gång till bild på min underbara japanska zelkova. Den har en parasollaktig krona vars bredd /diameter är ca 6 m! Höjden efter 10 år c 4 meter. Hoppas att den håller si i dessa proportioner så att den inte får för sig att bli 20 meter hög och lika bred...;)))!...så som ett exemplar i Göteborgs botaniska trädgård har.
Jag har beskar kronan förra juli och den verkar inte ta illa vid sig av den behandlingen. Den tycks vara ympad på en lägreväxande stam.
Ni har sett bilder av den tidigare men den tål att tittas på en gång till;))!

Tänk att ha en stor vurm,som jag har,  för stora träd trots en liten trädgården. Inte klokt vad man ändå kan få plats.
Ja, bara de växer på höjden. Där är det ingen trängsel...;)))!


                          Allt gott!

13 kommentarer:

  1. Den är verkligen vacker.Och en trädgård utan fina träd är en inte en trädgård.
    Djävulsklon är ju underbar.Har beställt den en gång men fick den inte kommer inte ihåg varför.Kram.

    SvaraRadera
  2. Den där djävulsklon var ju bara för häftig! Spektakulär!

    SvaraRadera
  3. OI, iten saattaa olla kauniin näköistä :) Tuo Physoplexis on aika jännän näköinen ;)

    SvaraRadera
  4. Så mycket vackert du visar;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Så himla rätt min vän... det blir ingen trängsel på höjden!Idag planterade vi vårt "vårdträd! Det bleb ett glanskörsbär. Jag fullkomligt ÄLSKAR dess bark :)

    Ha en skön midsommarvecka!

    SvaraRadera
  6. åh så fint jag är ju så förtjust i träd, men har inga höjdare ännu,,min trädgård är ju ungf fortfarande.

    rullade tillbaks i din blogg oh vad mkt fint du har och en go fotograf är du så nydlige bilder. ha en go vecka kram Monica

    SvaraRadera
  7. Ah, det trädet kan man inte se för många bilder av! Och den där lilla djävulsklon är ju det sötaste jag sett på länge, varje liten krusidull längst ut på blombladen är ju fantastiska. Tror jag och katterna skulle kunna fastna en halv dag framför den. :-)

    SvaraRadera
  8. Hoh kuin sinulla on kaunista.
    Ihan tekisi mieli tulla katsomaan sinne paikalle.

    Mukavaa juhannusviikkoa sinulle ja Anderssille.♥

    SvaraRadera
  9. Djävulsklon var ny för mig. Vilken skönhet!
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Oj, oj! Så många god-bitar du har i din trädgård! Den där lilla växten med det hemska namnet var ju en riktig liten skönhet./ Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Upea tuo Physoplexis ! Kyllä palkitsee kaiken vaivan kun kukkii. Ja on muutenkin kaunista, hyvää juhannusviikkoa.

    SvaraRadera
  12. Zelkova är ett underbart träd som man kan beskära kraftigt, den är t.ex. vanlig som bonsai!
    Har en liten planta som står på tillväxt tills "yttertomten" är förberedd för det lilla "arboretum" som ska bli därute. Men först måste dom 11 pinnarna till tallar och den höga aspen bort. Sen så.....

    SvaraRadera
  13. "Devil's claw, a dramatic name for a small one that tries to scare with a tough expression." indeed, I just love the trellis as well the bench under a tree, seems like it would definitely be perfect for a deck box http://www.cheapsheds.com.au/outdoor-settings/outdoor-furniture/eden-garden-bench-1-40m-x-0-60m-x-0-84m-dark-brown-beige-storage-box.html

    SvaraRadera