tisdag 4 juni 2013

Näckrospion, dvärgrododendron och bergsidenvallmo

Flikiga, rätt ljusa  blad. De vitaste blomblad som tänkas kan. De sommarmolnvita blommorna har ett introvert uttryck. Man bara måste stanna till och titta extra. 
Hela plantan borde komma ännu bättre till sin rätt mot en mörkare bakgrund än den jag har för närvarande åt denna vilda pionen från Himalaya, näckrospionen.

När så många rododendron och andra buskar tagit kraftig skada av vårvinterns hårda klimat har denna underbara dvärgrododendron klarat sig utan skador. En överdådig blomning bjuder denna lövfällande japanska buske varje vår.En mycket härdig dvärg som passar så fint mot grus och sten. Min växer i en sur grusrabatt i nästan  full sol. Den här är efter 7 år ca 50 cm bred och 30 cm hög.


Sidenbergvallmo har många knoppar på gång och när de slår ut har lite olika färger beroende på i vilket stadium  de befinner sig. Färgen kan jag inte beskriva, jag har helt enkelt inte ord för den..
Den måste sås om med färska fröer varje år. den är alltså monokarp ,

Bladrosetterna till höger tillhör taggig bergvallmo som också har knoppar.
Det är lätt att bli hänförd av försommarens blomning...eller hur?

8 kommentarer:

  1. Mmm, det är lätt... och särskilt av dina exempel på enastående blomning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luna!
      Om du vill ha kommentar i din blogg måste det bli enklare. Jag har försökt att kommentera i flera minuter idag och det går inte. Den accepterar inte mitt lösenord av någon anledning. Och, varför måste jag överhuvudtaget gå igenom så många steg för att kommentera?
      Därför kommenterar jag din kommentar i min blogg. Det går fort och smidigt.
      Med vänliga hälsningar Anja

      Radera
  2. Anja kyllä on niin kauniita kukkia sinulla. Ihanaa kukka-aikaa tää kevät.
    Kaikkea hyvää sinulle!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder. Pionen är fantastisk och likaså Rhododendronen!

    SvaraRadera
  4. Hänförd är bara "förnamnet"!!! Vilka fantastiska färger!
    Försommarhälsningar från EvaLinnea

    SvaraRadera
  5. Näckrospionen var underbar!

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar pion! Den måste jag försöka att får tag i:) Ha det gott/Mionne

    SvaraRadera
  7. Oj så lekre farger i Valmuen! (Sidenbergvallmo) Du har så mye spennende :)

    SvaraRadera