lördag 1 juni 2013

Tomt och öde….
i trädgården efter att 
två busslass med   supertrevliga trädgårdsamatörer  åkt vidare. Besöken var i anslutning till STA Riksmöte Alpin 2013 där min trädgård var en av besöksträdgårdarna. Mycket kunniga gäster som avlastade min överhettade hjärna med växtnamn som jag inte fick fram själv...;)!
Men, den här gick alla bet på. Fröerna kommer från Gardens North  som jag måste ha sått för 7-8 år sedan. Busken har ju inte sett ut något särskilt  - förrän nu! Titta! Den har blomknoppar mitt på bladen! 
Nu vet jag! Den heter helwingia, Helwingia japonica.
Tack för hjälpen du som förmedlade namnet till mig!
En raring,  monokarp växt, (plantan dör efter att fröerna har mognat)  som blommar. Jag är mycket svag för både färgen och formen av  sidenbergvallmon, Meconopsis aculeata! Den är en av de minsta bergvallmon, ca 15 cm hög. Växer vilt i NV. Himalaya.
Fröerna samlas efter att de mognat och sås  på hösten medan de är färska.
Två släkten har ingått i skenäktenskap: brunnäva och  en vit akleja
Vackert!

Idag har vädret varit soligt och varmt - en perfekt dag för att få trädgårdsbesök! Den insmickrande förmiddagssolen kan få vilken som helst trädgård att se vacker ut!

Stort tack till Er alla som besökte min trädgård! 





6 kommentarer:

  1. Siis olitko osallisena avoimiin puutarhoihin tms tapahtumassa? Kävikö paljon vieraita? Ihana huo eka kuva! Kaunis kaari!

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är många som vill besöka din vackra trädgård, synd att jag bor så långt bort! Vilken häftig buske med blommor mitt i bladen, riktigt originellt! Du har så många vackra ovanliga växter i din trädgård, sidenbergvallmon är bedårande vacker! Nu har jag fått en liten grenbit av min stora klematis "Korean Beauty" som börjat grönska så jag ska försöka få skickat iväg den till dig nu i helgen! Rötterna är inte så stora på den än men jag tror den ska klara sig bra!
    Ha en trevlig helg!
    Margot

    SvaraRadera
  3. Nu känner du dig väl riktig nöjd. Två bussar med trädgårdsintresserade och en vacker trädgård att visa dem. Trött är du väl med. Vilken rolig buske med blommorna i bladen. Mycket ovanlig. Vallmon är så fin i form och färg. Det blir en härlig lördagkväll för dig.
    Här är jag nöjd med. Inte en regndroppe på hel dagen. Det blåser kallt men vi fick se solen också. Du anar inte hur fint det känns. Vi hade inte en sån dag sedan den 14e maj.
    Vila nu och ha det bra.
    Anje

    SvaraRadera
  4. Härligt när vädret håller sig fint på visning, det finns så mycket i trädgårdarna att titta på nu.
    Ha det fint!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  5. Vilken spännande buske! Hoppas du snart får ett namn på den!
    Vad roligt med trädgårdbesök i din fina trädgård!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  6. Hm, jag är avundsjuk men inte missunsam mot dom som fick se din trädgård. Du har ju den ena spännande och roliga växten efter den andra! Helwingian ser så rolig ut, snälla, ta kort när det blommar också.

    SvaraRadera