fredag 23 maj 2014

Växtligheten just nu är storslagen.
Det doftar, grönskar och blommar så som jag inte har upplevt under mina 17 år som trädgårdsodlare vid denna tid på året.
De stora primadonnorna som pioner, buskpioner, rododendron och andra buskar blommar för fullt. Många bloggar visar dessa skönheter. Därför väljer jag att visa sådant som också finns även om de inte är rent allmänt kända för var och en.
De tillhör mina favoriter och växer oftast på höga höjder: Dvärgrododendron.

Har nog aldrig fått klipa ned penséerna så här tidigt.

Aklejor i fel färg åker i vaser. Inte så dumt. Vasen kan man placera där färgen passar.
 Till och med gräsligt fula tulpaner kan bli intressanta som snittblommor ;-)!

                Ha det gott -gott Folk!

13 kommentarer:

  1. Jag tycker dina rosa Aklejor är fina! Och tulpanerna absolut inte gräsligt fula!
    Vacker alltihopa! - med andra ord.
    Ha det så gott i sommarvärmen!
    Lenat

    SvaraRadera
  2. Men Anja! Inte är de tulpanerna fula, du borde absolut gå till Specsavers genast, för finare tulpaner har jag aldrig skådat. Otroligt pampiga! Skulle passa på nobelmiddagsbordet:-)

    SvaraRadera
  3. Dvärgrododendron.. så vackra! Ja, och det där med tycke och smak, bara man följer sin egen =o) Hursomhelst blev det en vacker bukett!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. De flesta rhododendron är fina tycker jag, blomprakten just nu blir bara vackrare o vackrare:) Vilken ljuvlig bukett med aklejor du visar! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. ÅÅ underbara bilder...
    Mina roddisar har farit jätte illa i vinter, men jag hoppas de lever ialllafall..många köptes ju ifjol och jag förväntade mig ju en underbar blomning i år men ack vad Kung Bore lurade mig på det...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Det var det näpnaste! Har aldrig sett så små och fina roddisar. Och jag kör samma taktik med aklejor i fel färg, tjopp ned i vaser. Fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder, Anja! Men absolut finast tycker jag nog ändå att din "headerbild" är. Vilka färger!!!
    Anja, jag hoppas du vill komma tillbaka till Trädgårdsriket! Jag kommer sakna dig något oerhört där annars! Du gör gevetvis som du själv känner och vill, men jag hoppas och håller mina tummar för att du kommer tillbaka till oss.
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  8. Absolut de minsta roddisar jag sett, men gör ändå väsen av sig som om de vore bjässar!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Hejsan Anja!
    Åhhh, vad det blommar vackert i din trädgård.
    Njuter för fullt av att se dina bilder.
    Här är allt väldigt sent och mängder av växter har dött.
    Flytten pågår ju för fullt och det är enormt mycket som ska hinnas med innan den nya husägaren tar vid i slutet av juni.
    Därför är mina besök här i din blogg och även andras bloggar väldigt få men lovar att ta igen allt då allt är över med flytten.

    Må så väl!

    SvaraRadera
  10. De där små dvärgarna är ju helt underbara :)

    Skulle passa perfekt med nåt sånt som marktäckare i min surjordsrabatt!

    Här blev det en jätteexplosion av växtlighet i veckan som jag var inte var hemma och noterade successivt utan kom hem i lördags kväll och fick mig en chock :)
    Ja Jösses !!

    Jag hörde att du skulle få ett fint besök av en bloggvän framöver! En från Skåne... Vad roligt <3
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  11. Hur kan du säga att tulpanen var gräsligt ful!? Jag tycker den var härligt bångstyrigt svulstigt vacker!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är väl som den berömda b...hehhee!
      Jo, jag vet Susie att många tycker att den är svulstigt vacker.
      I vas går den an men absolut inte i mina rabatter ;-)))!

      /Anja

      Radera