fredag 4 juli 2014


Att odla små blommor i kruka
har andra krav på jorden än om de växer på friland.
Murbinka och rosenblund är  exempel på sådana. Båda vill ha ordentligt näringsrik jord - gärna med långtidsverkande näringskulor i eller att man vattnar vid varje tillfälle med en liten droppe näringslösning i bevattningsvatten.
Dessa två står i Krukträdgården långt ifrån berget.

Därför blev jag så förvånad när jag såg några taniga murbinkor sticka upp på en av bergsrabatterna! Hur har fröerna hamnat där? Det måste handla om fröplantor. Det verkar alldeles fantastiskt att fröer från plantor vars hemvist är Venezuela och Mexiko skulle kunna overleva vår vinter  - även om den var mild. Vi hade ändå en två veckors köldperiod med några minusgrader dygnet runt.

Den här har också dykt upp senare år utan att jag har något minne av att ha planterat den. Men, så klart har jag gjort det. Undrar om den heter Erigeron aureus, guldbinka? Någon?


Krukodlade blommor behöver jämn näringstillförsel under hela blomningsperioden - annars orkar de inte blomma. Här har jag Viola 'Molly Sanderson' som gillar verkligen maten jag serverar den tillsammans med "drycken" ;-) 
Paradisklematisen har långtidsverkande näringskulor blandad i jorden. Den verkar trivas med det.


Till sist, men verkligen inte minst en alldeles underbar patagonisk oxalis eller som den också kan heta mattoxalis. Den här söta plantan fick jag av ett alldeles underbart litet sällskap från Småland. Jag tror att jag delar plantan och odlar den andra halvan även  fortsättningsvis i kruka. Den här undersköna blomman måste jag kunna se ppå riktigt nära håll vilket blir lätt när jag kan lyfta upp krukan i ögonhöjd ;-)! Tack, snälla Ni!


Sedan känns det som om undrens tid inte skulle vara något förlegat! Jag trodde inte för ett ögonblick att jag kunde vara uppkopplad när jag befinner mig i skarven mellan två internetleverantörer! Men, än så länge är jag det och den 9.7 är vi lovade en ny!
Med andra ord har jag inte haft någon ofrivillig bloggpaus! Får se om det håller i sig fram till den 9:e !?
                                                         Ha det gott - gott Folk!

2 kommentarer:


  1. Hej Anja! Jo sno på du bara, vi är ju i cybern för att inspirera varandra:) Jag brukade ha dig i blogglista, vete katten vart du försvunnit här emellan. I ett skede försvann alla mina blogglänkar det var väl där antar jag. Men jag har alltid kännt en hemlig samhörighethet med dig som har anor från Finland. Ha det bra :) h. Nina i Österbotten

    SvaraRadera
  2. Tack för goda tips! Ska genast pyssla om mina krukor mycket bättre redan i morgon.

    SvaraRadera