fredag 15 augusti 2014

Uttryck
är vad jag är ute efter när jag väljer växter eller kombinerar dem.
Precis som inom konsten har trädgårdar olika yttryck. 
I min trädgård vill jag få fram expressionistisk känsla i kompositioner - så som jag upplever det. Denna expressionism lever förstås på min nivå med mina begränsade möjligheter.  
Växternas "uttryck" betyder mer än "utseendet" - om ni kan förstå hur jag menar. Jag lägger också vikt vid hur olika växter "pratar" med varandra - har de samma "språk"?





Det mörka dras jag till för det är då som ljuset, när den tränger igenom blir vackrast.

Iår har jag utökat min "vänkrets" i trädgården. Förutom katterna så har en rödhakehona (Erithacus rubecula) blivit kompis med mig. Helt orädd kommer hon väldigt nära. Men, ser hon Willes runda huvud med morrhåren sticker den direkt. Wille är dock katten som gärna skulle snacka med rödhaken medan Maija är mörderskan.


Och, till sist: Så här ser det ut idag på min nya arbetsplats



       
               Ha en fin dag och tack för titten!

23 kommentarer:

  1. Ja det är intressant hur man tänker på sin trädgård. Tycker du lyckats bra med dity expressionistiska uttryck. Tanken är tydlig. Jag tänker på min som en akvarell. Lätt och luftigt.
    Så trevliga sällskap du har. Rödhaken är en så mysig och nyfiken fågel och så var det kul att få se hur arbetshörnan blev
    . Ser både praktiskt och snyggt ut.
    Ha det så bra i helgen.
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken trevlig reflexion Anette! Måste vara en alldeles underbar atmosfär i en "akvarell"trädgård!

      Tack för din kommentar!
      Anja

      Radera
  2. Vad långt du har kommit i ditt trädgårdstänkande, Anja! Du är ju en riktig Matisse!

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  3. Ljus och mörker, lite trollskt, tänker jag då. De stora (även små) konstnärerna är väl en utmärkt inspirationskälla, om man har kommit så långt.
    Här hemma är det talgoxar som gäller, en familj på 4, som håller oss sällskap vid måltiderna. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Vad vore livet utan inspirationskällor? Det är konstnärerna på alla nivåer som inspirerar ;-))! Kanske har vi alla tillräckligt med talang för att kunna inspirera någon annan ibland?
      Det vore roligt Marika om du ville dokumentera ert nya trädgårdsprojekt med bilder?! Vi är så nyfikna på hur det ser ut, Anders och jag
      Ha det så gott och hälsa!
      Anja

      Radera
  4. Flotte bilder av et kunstverk som hele tiden er i endring!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  5. Vad fint du har det, mysigt och kreativt. Kramar från England.

    SvaraRadera
  6. Din trädgård är väldigt uttrycksfull. Och vilken härlig liten fågelvän som kan hjälpa till med inspiration. :))
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangerna Anne-Kristin, Helena och Charlotta!

      Ha det gott!
      Anja

      Radera
  7. Jaha intressant, undrar hur jag tänker egentligen ;) måste fundera på det...
    Din trädgård ser så välordnad ut, önskar jag hade så snygg arbetshörna. Rödhake hona och hane har likadana dräkter, just din kompis bär ungfågeldräkt. Inte så viktigt kanske men kan vara kul att veta.
    Ha det gott!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tror att du har faktiskt rätt när du säger att min trädgård är " välordnad". Själv är jag så rörig att det är ett måste för att kunna ha överblick och kontroll....men, vad 17 så trist! Jag är ingen "fan" av kontroll, men måste erkänna att sådan är jag.
      Hälsningar, Anja

      Radera
  8. Hej Alla!
    Mitt inlägg kan verka lite pretentiös, men så är inte min avsikt. Jag tror mig inte vara Matisse eller något annat märkvärdigt. Jag har bara noterat under tiden jag har hållit på att jag har behov av att "måla". Om jag sedan är helt talanglös så spelar det ju ingen roll. Vad jag gör och tänker och ger luft för är i alla anspråkslöshet.
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte allt pretentiös, Anja! Jag förstår precis hur du tänker, och du lyckas verkligen med allt! Att jag drog till med Matisse var nog mest för att jag ville visa att jag inte var helt obildad på det kulturella området. Matisse var den ende expressionist jag kunde komma på! ;-)
      Ha det gott!
      /Ruben

      Radera
    2. ... och som vanligt insmög sig ett litet stavfel, det skall vara "inte alls" och inte "inte allt". /R

      Radera
    3. Tack Ruben!
      Det är så med det skrivna ordet är ibland så lurigt när man inte behärskar uttrycksformen helt. När jag tror att mitt budskap är glasklart så tillför någon ett annat perspektiv och jag inser att mitt inlägg går att tolka olika.
      Matisse är inte min stora favvo (men visst, har du en tavla över tackar jag inte nej;-!)) !)
      Själv tänkte jag mig inte någon explicit målare utan att jag själv använder färger och former i kanske lite dramatiskt kontext, utan att snegla på någon annan.
      Det är bara på berget jag tänker mer "botaniskt", dvs försöker memorera namn och samlar arter för dess egen skull och inte för dess uttryck.
      Jo, jo! Visst har jag snöat in mig i funderingar...;-)))! Jag tror inte ändå, hur konstigt det sedan låter, att jag är ensam om att "problematisera" eller fundera över trädgårdens innersta väsen, det som tänder lusten att vilja hålla på år ut och år in och slita ut sin arma kropp. Det kan ju rimligtvis inte bara handla om att få sätta händerna i jorden eller hur ,-)? Det måste handla om något mer..?!

      Jätteroligt att få respons på det man skriver!
      Tack igen, Ruben!
      /Anja

      Radera
  9. Önskar min arbetsplats såg så välordnad och snygg ut:) Ser att du inte målat om än och undrar om du bestämt dig än, för hur du ska göra?
    Underbara bilder! Så snyggt med gräset i krukan på pidestalen!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Merja, Merja! Visst har jag "målat" den - d.v.s. oljat!

      Ha't! Anja

      Radera
  10. Osaat kyllä laittaa niin kauniisti kasveja yhteen.
    Punarinnasta saa helposti kaverin.
    Hyvältä näyttää työpaikkasi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos, kiitos Sylvi! Joo, punarinta on oikein "kovis" kun ajattelee mite mitättömän pieni se on!

      Saa nähdä jos nähdään tänä loppukesänä! En vieläkään tiedä... /Anja

      Radera
  11. Anja!
    Just nu önskar jag att jag hade lite av Matisse känsla för färg och form. Det är så mycket jag vill förändra i trädgården. Framför allt göra den mer lättskött.

    Har under årens lopp samlat på citat från kända trädgårdsmänniskor och bland dem passar dina funderingar perfekt.

    ’Jag hävdar bestämt att innehavaren av ett antal växter, hur fina och hur många de än är, bara har en samling. Samma jordplätt och samma växtmaterial kan antingen förvandlas till en dröm av skönhet eller missbrukas så att allting blir disharmoniskt och fel’
    Gertrude Jekyll

    ’Perenner som trivs ger en harmonisk bild och resultatet blir en lycklig trädgård – en lycklig trädgård är en fridfull plats.’ (Margery Fish, fritt översatt)

    Lotte Möller i Tankar om trädgård
    ’Först när jag hade tvingats att ta itu med problemen och kommit fram till en egen hållning – att man inte alltid måste vara perfekt och inte ens duktig – blev jag fri. Den friheten och den lärdomen försöker jag nu tillämpa i mitt trädgårdsarbete’.

    Emma Lundberg ’Gräv och du skall finna en skatt.’
    ’De skall växa i din trädgård, de får inte stå där som på utställning och se planterade ut. De skall passa in och höra hemma i trädgården.’

    ’Att skapa en hel liten värld av blommor omkring sig.’
    I naturen är det bara stenarna som är kala och knappast de heller. Mossa och lava….’
    ’Naken jord finns inte i naturen – täckt med vissna löv om inte annat’

    ’Man behöver nödvändigtvis inte göra som experterna säger. Det kan vara bra att lyssna till deras synpunkter, men sen får man lov att följa sitt eget huvud och t.ex. odla tomatisar, ifall det är vad man har lust till’ Vet just nu inte vem som uttryckte sig så.

    Som du ser är det inte bara du utan många fler stora trädgårdspersonligheter som har och har haft samma tankar.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. ....det är mycket bättra med mycket Birgitta än lite av Matisse i Glädjekällans trädgård!
      Tack för dina härliga citat Birgitta! Jag VAR alltså inte ensam om att ha djupare funderingar om trädgården ;-)! I fint sällskap dessutom ;-)!
      Själv var jag en gång i tiden en samlare av aforismer, men de var på finska och de flesta har hamnat i glömska eller passar inte in kanske just i trädgårdssammanhang.
      Tänk så lyckliga vi trädgårdsskapare är när vi får slita ut oss "frivilligt" i något vi älskar i stället för att slita ut oss genom att slava åt någon annan ;-)
      "Frivilligt" inom citattecken därför att det är egentligen inte så frivilligt - det är luften man andas och hur frivilligt är det om man vill leva?
      Tack du fina Birgitta för ditt engagerade kommentar!
      ....zzz...

      Radera
  12. Vilket härligt inlägg, Anja! Din trädgård ser så inbjudande ut - jag skulle gärna gå några rundor där och slå mig ner på någon sittplats och prata trädgård med dig! Det är så roligt och inspirerande med trädgårdsmänniskor som vågar "vara sig själva" i sina trädgårdar och inte nödvändigtvis följer "modet" eller "trenderna" som råder utan följer sin egen känsla istället. Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nora!
      Vi är nog kroppade så alla, tror jag, vi som "vill något" med våra trädgårdar. Vi låter oss inspireras av trender , men gör ändå på vårt eget sätt. Av dina bilder att bedöma så gör du så själv: Låter dig inspireras på olika sätt men, skapar ditt eget på ditt egna sätt!

      Ha det så fint!
      Anja

      Radera