måndag 22 september 2014



En liten summering av sommaren

som började så lovande med sol och värme.

Vårblomningen gjorde mig euforisk - som var något helt annat än våren innan. Allt jag bara kunde önska mig blommade! Och "sommaren " började hos oss i slutet av mars - utan bakslag! Lite misstänksam var jag om det skulle verkligen fortsätta så lovande. Nåja, tänkte jag: -Sommaren blir säkert kass - lika bra att njuta medan solen och värmen  varar. Och det gjorde det med besked. Efter midsommaren blev det en kort period med ostabilt väder, men sedan fortsatte det soliga vädret som övergick till ren hetta. Och i princip inget regn. Redan i maj fick jag börja vattna vissa, lite ömtåliga växter på berget. De riktigt väletablerade klarar torkan bra i mina mycket djupa rabatter, men de som inte hunnit rota sig på djupet behövde vatten.
Till att börja med orkade jag vattna men ju längre sommaren gled desto motvilligare blev jag. Det gick helt enkelt inte att vattna så mycket som det skulle behövt. Jag skulle helst stå med slangen från morgon till kväll och det eviga vattnandet började stå mig upp i halsen. Jag skulle behövt ha haft ork  och tid att städa och dona i rabatterna i stället vilket jag inte kunde p.g.a. värmen och för att en del av min" rörelseapparat" sa stopp. 

Så kom bevattningsförbud från mindre vattendrag, så som vår lilla sjö. När jag som mest behövde vattna så skulle jag inte få det. Måste säga att lite struntade jag i det förbudet. Jag "överlevnadsbevattnade" slokande perenner. 
Alltså: Som trädgårdsmänniska var sommaren lite av en mardröm. Som människa i allmänhet: Jag är ingen vän av värme över 28 grader....

Och nu torkar många perenner i stället för att vissna "höstvist". 
Prydnasgräsen är bland vinnarna i sommarens och höstens torka-galopp.  Själv  är jag lite skamsen  över mitt gnäll. Undrar om jag är den enda människan som tycker så här  om den  här "underbara " sommaren? 
Under alla mina år i Sverige har jag visst blivit åtminstone halvsvensk: Lagom är bäst i nästan allt ;-)! Eller - nja - när det gäller väder i alla fall;-))!

Nu har jag haft två, rätt gnälliga inlägg på raken. Nästa skall bli mer positiv :-)! Jag lovar!

Hur har du upplevt denna supersommar?

11 kommentarer:

  1. Tycker inte att du gnäller.Har också haft svårt med värmen i sommar.Och detta eviga vattnade.Planterade lökar i veckan som gick och attan så torrt det var .Men i går fick vi 19mm och även idag har det regnat ganska mycket .Har inte kollat hur mycket.Så jag gnäller lite jag med.

    SvaraRadera
  2. Jo, visst var det VARMT! Men jag gillar värme, utom på nätterna, då det är svettigt mellan lakanen...Om dagarna satt jag mestadels under parasollet och vilade, njöt...Vattnade mellan varven, turligt nog har vi en bra brunn.Så jag gillade denna sommar väldigt mycket. Men nu är det höst - även här. Och så långt till vår...Men "man behöver den vilan, som höst och vinter ger", säger maken. Så jag tar väl och lugnar ner mig lite och gillar (höst-)läget. Fast ,oj vad det blommar ännu! = Höst med sommarskrud!
    Ha det gott, nu! / Lena

    SvaraRadera
  3. Visst var det en fin sommar, men alldeles på tok för torr! Vi har egen brunn och bor i ett område med risk för vattenbrist så att vattna från brunnen var inte att tänka på (förutom tomaterna och gurkorna förstås) Som tur är har vi flera stycken stora regntunnor och en ganska stor damm vi kan ta vatten från. Årets investering var helt klart droppslangarna som har hjälpt till att hålla alla nya träd och buskar som jag planterade i våras vid liv. Summa summarum så önskar jag mig en lika fin vår och sommar nästa år, men då får det gärna regna på nätterna:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
  4. Jeg tåler lite varme over 25 grader, da holder jeg meg i skyggen. Uten regn går brønnen vår tom, så en slik tørkesommer kan lett bli et mareritt. Men både hagen og vi overlevde, og neste år er det sikkert tilbake til normalen. :-) ha en superfin høst!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  5. Torkan var absolut en plåga, till den grad att jag nu går runt och gör om i rabatterna. Jag ersätter astilbe och stjärnflocka med kärleksört och skogsaster, som visade sig torktåliga. Jag gillar värme, men till slut led jag med växterna, det var inte görligt att vattna så mycket som behövdes. (Och då hade jag inte "rörelseapparaten" emot mig, som du.)Och det är inte över än, vi fick bara en liten skur igår. Det är många växter som ser törstiga ut.
    Så jag ansluter mig, lagom är bäst.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  6. Tycker verkligen inte att du gnäller, sommaren har varit underbar med alla sina soltimmar men ALLDELES för torr:( Här är mycket nu som mer eller mindre torkat bort men vi får hoppas på en "bättre" sommar nästa år Anja i alla fall lite mer regn:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Gnäller också men .....det blev för mycket vatten och hagelskurar. Mon Jardin orkade inte med allt och såg eländig ut när jag lämnade den. Njuter nu av dina bilder och håller med dig att lagom verkligen är bäst.
    Anje

    SvaraRadera
  8. Värme är inget för mig heller. Mår bättre på våren och hösten. Håller med dig om att vattnandet är jobbigt. Spenderade var och varannan kväll med slangen i hand och kom ofta inte in förrän vid elvatiden. Räknade till 48 krukor och amplar plus allt krukat med småplantor. Grönsakerna behövde också lite hjälp och allt vattnet fick köras i tank från sjön ofta flera lass per kväll. Man undrar var sommaren tog vägen... Den gick så fort. Det var väl vattnandet som var sommaren.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  9. Fin sammanfatnig och fina bilder! Även i Wales var det en fin sommar, eller kanske fortfarande är!

    SvaraRadera
  10. Ja, nu är ju hösten här med både blåst och kyla - så dom underbara med jobbiga sommardagarna är över. För visst blir det FÖR jobbigt med över 30 grader. Det blev ingenting gjort i trädgården den perioden, vilket syns nu. Det är FRUKTANSVÄRT med ogräs överallt. Men...det stora rensjobbet väntar jag med tills i vår då det är så kul att vara ute igen.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  11. Kauniita on kukkasi.
    Aina ei kuitenkaa käy niinkuin haluaisimme.
    Laulussa sanotaankin "Hän säät ja ilmat säätää ja aallot tainnutta, hän hyisen hallan häätää ja viljan vartuttaa......

    SvaraRadera