måndag 23 februari 2015




           Nu är det vår
               per meteorologisk definition :-) !
Igår kändes våren så påtagligt. Flera plusgrader, sol och lilla japanska blåsippan 'Yamatutai' hade många sprickfärdiga knoppar. Meteorologerna pratade om att nu är det vår och jag hade "stora" planer på fotografering idag . Ville visa hela världen min blåsippa med massor av knoppar och dvärgcyklamen som blommar med två blommor just nu. Även bräckorna och grusvivorna har redan synliga knoppar.
Men! Den enda som syntes idag över snön var snödroppen. Alla andra småttingar ligger och sussar under en tung, blöt snötäcke. Det har snöat utan avbrott sedan tidiga morgonen. Men NU, klockan 17, har det äntligen slutat!


                                                 Snödroppen lyser t.o.m. mot snön


Och jag som har redan börjat vårpynta så smått i Kruktreädgården. Den här buketten får stanna utomhus under takutsprånget.


Blötsnön fastnar inte i grenar utan smälter bort fort. Hela snöeländet får gärna vara borta i morgon så att jag kan fortsätta att klippa ligusterhäcken och att min lilla 'Yamatutai' ska få slå ut!

                                                     Hejdå och ha't!
ps
Gör mina inlägg i makens dator när den är ledig ibland. Därför har jag inte mycket tid att kommentera just nu. Min dator har drabbats av trojaner och jag lämnar den till "doktorn" i morgon.
                                               ds

8 kommentarer:

  1. Här kom det snö i söndags, men den har (nästan) smält bort nu. Jag är så redo för vår som jag kan bli och hoppas vi slipper så mycket mer snö och kyla nu. Visst är det några veckor kvar egentligen, men jag är mentalt redan i våren:-)
    Vilken fin bild på Snödroppen!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Aj då! Bakslag är legio här och någon vår räknar jag inte med förrän framemot april. Men du bor ju o rätt ände av Sverige så jag förstår att kalkylen ser lite annorlunda ut...
    Nu har barnbarnen åkt hem och här är så himla tyst!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Åhhh, vilken enormt vacker bild med Snödropparna som tittar fram ovan snön.

    Tråkigt med trojan i datorn.... usch!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Ja, idag har det varit eländigt och snön har yrt hela dagen. Fin och tapper snödroppe som inte ger upp i all snö. Ser fram emot att få se din Yamatutai för någon sån har jag nog aldrig sett.
    Ha det gott och hoppas datorn kryar på sig! Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Jag börjar bli trött på alla bakslag nu. Solen får allt komma för att stanna ett tag nu. Planterar om pelargoner idag och njuter av tanken på sommaren
    Så vacker den sista bilden i ditt inlägg är.
    Ha en fin och skön vårdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Pratade med min svärdotter i Mölnlycke igår och då sa hon att det hade snöat dagen innan.
    Här är det faktiskt lite vår!

    SvaraRadera
  7. Oi, joko teillä lumikellot näkyy! Meillä on vielä niin paljon lunta, että aurinkoa kovasti odotellaan sulattelemaan.
    Blogissani on arvontaa, tule kurkkaamaan!

    SvaraRadera
  8. Hoppas det inte bara är meteorologisk vår nu, utan att snön smält bort helt och dom tidiga vårlökarna blommar.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera