söndag 19 april 2015

VÅREN ÄR SÅ MYCKET MER ÄN PENSÈER!

Kan man köpa kärlek för pengar?
Jag blev förälskad och köpte den för 500 spänn ;-))!
Håll tummarna för mig så att kärleken inte blir ensidig ,-))!

En doftande magnolia som intog min blick på plantskolan totalt med sin färg och form.
Tepalerna (så kallas magnolians "blomblad" eftersom man inte kan skilja på kronblad och foderblad) har en elegant utvikt kant i en ljusare nyans.
'Genie' är en  hybrid skapad av  Vance Hooper på Nya Zeeland.
Efter blomningen ska den få en solig och skyddad växtplats i jorden hos mig.
Har en gulblommande 'Yellow River' som antagligen står alldeles för mörkt och har inga blomknoppar - vilket den borde ha nu. Den måste jag flytta på trots att magnolior generellt inte ska flyttas. Nöden har dock ingen lag.



Det finns också "kärlek" som inte kostar ;-) Den, som växer i dina egna rabatter! Gratis är vackert, härligt och generöst!
Så mycket man kan plocka upp när jorden är fri från tjäle och plantera i krukor för att efter blomningen återigen förenas med myllan för bästa tillväxt till nästa vår. Blomsäsongen förlängs med ett, par, tre veckor . Själv har jag blivit något av en "expert" på detta.
Penséerna i all ära men det finns så mycket mer att ha i vårkrukor, då längtan efter blommor och grönt är som störst.

                                   Ha det gott och njuuut!

23 kommentarer:

  1. Å den Magnolian väckte ett starkt begär hos mig den är otroligt vacker.Hoppas du har tur med den så den växer och blommar varje vår.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Åh har du en sån! Vi ska i veckan åka söderut på ön till ett par goda vänner som har en som blommar precis nu. Och en sån vill jag också ha - trots att magnolia inte går så bra här. Jag har dock en enda kvar (dom andra har dött), en rosablommande Susan, men jag har inte sett några knopp på den ännu!?
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Wow vilken snygg Magnolia! Underbar färg.
    Ha en fin vecka
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Det var en fantastisk flott magnolia! Utrolig mørk og flott farge. Kom umiddelbart på min ønskeliste :-))

    SvaraRadera
  5. Mmm, Genie är alldeles underbar och det är klart att du fixar den! :) Håller med om penséerna med, fast tycker att de också har ett existensberättigande! Allt gott! :) Mia

    SvaraRadera
  6. Genie är vansinnigt vacker. Hade en jag också men den frös bort första vintern. Har inte vågat mig på ett nytt försök - hur vacker den än är och hur mycket än dina bilder lockar. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Ibland måste man offra för kärleken. Och den kärleken är helt klart värd 500 kronor i mina ögon. Vilken skönhet! Jag är övertygad om att hon kommer att trivas hos dig. Och nu fick jag veta något nytt, tepaler. Nu gäller det bara att komma ihåg ordet. Jag ska tänka på "tekompis" på engelska ... "tea-pal" :)

    Ha en bra vecka ... du och Genie!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Milda makter - vilken Magnolia! Blev lite kär jag också nu och då har jag inte ens sett den på riktigt, bara på dina bilder:-)
    Jag blir så imponerad av dina fina krukarrangemang. Där har jag verkligen mycket att lära!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  9. Wow, det var en läckerbit! Lustigt sammanträffande, vi har varit och lyssnat på Jonas Grund i dag i Uddevalla och han pratade om just Magnolior :) Klart värd pengarna tycker jag :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  10. Blir väl vatten och bröd ett tag framöver men det är hon verkligen värd, Genie! Helt underbar - gick in och läste på om henne och Zetas (som tar 875:!!!) påstår att hon måste ha zon 1-2. Då är det nog kört för vår del...
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag gick förbi en sådan på min handelsträdgård också! Vilken otrolig färg man blev verkligen sugen!!

    SvaraRadera
  12. Förstår att det blev kärlek vid första ögonkastet med magnolian, så vacker! Inget för zon 4 förstår jag :-)
    Stilleben och arrangemang som gör mig så glad. Visst har det varit en fantastisk helg.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Du är så duktig att arrangera i krukor och skapa vackra blickfång, själv har jag tummen mitt i handen när det gäller sådant.

    Ja, Genie är en skönhet men jag har inte vågat pga härdigheten men du har nog en bättre zon så du fixar det säkert.

    Ha det bra i vårsolens härliga sken!

    SvaraRadera
  14. Hej igen!
    Angående odlingslådan.
    Jag är ju ruggigt svag för broksalvia som man kan bredså direkt. Skulle också kunna tänka mig små timjanplantor. Finns ett trevligt utbud i olika nyanser, men får nog köpas i planta nu. Är å andra sidan perenna. Ska bli kul att se vad du hittar på.
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Så vacker Magnolia...suck...:)) Den kommer säkert att trivas hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Åh, så vackra blommor den där Genie har!
    Lycka till!
    Luna

    SvaraRadera
  17. Vilken otroligt vacker magnolia! Vilken häftig färg! Jag förstår att den växte habegär…
    Ha det gott i vårsolen!
    /Annika

    SvaraRadera
  18. Åh, Anja, vilka bilder och vilken magnolia! Du har varit i Mölnlycke, förstår jag. (?) Oj, oj oj, har aldrig sett maken! Jag älskar färgen på vilken blomma som helst, men på en magnolia! Och den där älskvärda knubbiga, ursäkta, runda formen!
    Gul magnolia är också utöver det vanliga, förståss, synd att du inte får knoppar. Jag höll i en gul magnolia på plantskolan en gång lääänge, men släppte den till slut pga priset. Jag föredrar att köpa små ( och billigare) träd och buskar, jag vill följa deras uppväxt. Hoppas på lite fynd den 3 maj vid Råda säteri.
    Håller fullständigt med om att våren är så mycket mer än penséer, jag börjar få upp ögonen för vivor, många av dem är väldigt tacksamma och långblommande. Inte de allra snyggaste förståss, men en del.
    Buxbomskloten kostade 200 kr/st. Jag hade presentkort efter att jag hade fyllt jämnt lagom i början av växtsäsongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns mycket "utveckling" kvar av en magnolia på en meter när den blir kanske fyra ;-))!
      200 ? Är de hyggligt stora? Jag tycker att de brukar vara svindyra, ja, betydligt mer än 200.

      Radera
  19. Åh vilken fantastisk magnolia! Ja habegär är bara förnamnet...
    Livsfarligt att besöka plantskolorna nu, det blir dyrt!
    Härliga bilder du bjuder på...
    Varm vårkram,
    Titti

    SvaraRadera
  20. Ska ut en timme i trädgården och gräva upp ytterligare en bit av "långrabatten", sen ska vi ge oss av till våra vänner söderut och titta på den 2,5 m höga Magnolian `Genie´som blommar. Jag kommer bli enormt avundsjuk.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  21. Stod på plantskolan i helgen med en "Genie" i handen. Ångrar nu att jag inte slog till. Makalöst vacker blomning.

    SvaraRadera