söndag 31 maj 2015

            Det är inte bara kallt -
                              det är svinkallt 
                                        denna majmånadens sista dag

En liten  doftande bukett med liljekonvaljer och luktärtor bättrar något humöret som hunnit bli smått deppigt i kylan. 

Det finns stunder då jag är så djupt tacksam över mitt växthus där jag kan leka sommar - lite i alla fall även när kylan viner i knutarna... Hela mitt väsen känner en stark motvilja mot kalla vindar...



Bergenior är en av mina nya favoriter. Här en lite japansk skönhet.

Grodbladsväxter, Plantaginaceae, är wulfeniasläktets  familj. Som ni vet kommer släktet före familjen i växtvärlden
Wulfenia  innehåller bara en art, carinthiaca . 

Här hamnar jag ofta med kameran. Inte bara när "pärlbusketrädet" blommar utan året om.
Jag har kallat den för fulhörnan, men jag tycker inte att den är ful egentligen - bara väldigt introvert. Ett knapphänt uttryck som behöver så lite för att bli smått festligt. Det okonstlade planket kontra trädets lite knotiga stam ton i ton tycker jag om. Trädets luftiga bladverk ger ett livligt tak och blommornas  pärlknoppar  ser riktigt dyrbara ut i den enkla, nedtonade miljön. Den här planteringen är mycket medvetet gjord av mig och jag gillar den. 
Däremot har jag kämpat länge med undervegetationen vilket jag inte alls är nöjd med.  I år prövar jag ytterligare en "matta" som jag hoppas ska trivas där...återkommer nästa år när jag ser resultatet ;-)!

Spegeln i hörnet ger ljus och sänker ytterligare en rumslig dimension. Den är bra placerad  ur fågelperspektivet. Aldrig någonsin har en pippi fått för sig att flyga mot den. 
Att tycka om något själv i trädgården  betyder ibland att man är väldigt ensam om att göra det ,-)! Har aldrig någonsin hört någon annan gilla den här hörnan.. Bara när pärlbusken blommar. Då gillas just den :-)! 

Ha det gott!

9 kommentarer:

  1. Tycker nog att det är fint i hörnan tack vare spegeln.
    Och Pärlbusken sätter pricken över i.
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  2. Inte kan ett så vacket hörn heta fulhörnan. Det får du döpa om. Har precis besökt Henrik Valentins trädgård och han hade många underfundiga namn på sina olika trädgårdsrum. Pionjären var ett av dem. Gissa vad som det växte mycket av i det rummet ;-)
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jag gillar din hörna! Ett vackert träd! Förvisso blommorna, men jag tänker nog än mer på dess vackra stam och grenar. En grön luftig krona! Du behöver ett nytt namn, kanske Pärlhö(r)nan =o)).
    Blir inspirerad av din spegel också, på rätt plats är en sådan fantastisk.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Knotiga gamla träd kan aldrig bli fula. Det viktigaste måste väl ändå vara att man själv tycker om och trivs i sin trädgård?! Sedan är det ju alltid kul att få positiva kommentarer.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  5. Pärlbusken är ju mer ett vackert träd, imponerande. Du har ju så mycket vackert i din trädgård som konkurrerar om uppmärksamheten. En lågmäld plats behöver tid och kanske många återkommande besök för att komma till sin rätt. Väl placerad spegel.
    Fin vecka till dig
    Anette

    SvaraRadera
  6. Din fulhörna är vacker. Bergenia är också en av mina nya favoritväxter , köpte faktiskt Bergenia 'Dragonfly Sakura' i år:)
    Ha en underbar dag!!!

    SvaraRadera
  7. Är det verkligen pärlbusken `The bride´ som du förvandlat till detta knotiga vackra träd? Fantastiskt fint! Jag tog bort min för många år sedan då jag inte stod ut med växtsättet men jag besitter inte beskärningens ädla konst så även om jag vetat att man kan åstadkomma något dylikt av denna spretiga buske så hade jag nog inte lyckats genomföra det.

    ...och vindarna som pinar oss varje dag är jag också så innerligt trött på. De sliter och river i allt som växer - usch!

    Med hopp om lite sol och mojnande vindar!

    /Gunilla

    SvaraRadera
  8. Gunilla
    Idag, när jag har mer erfarenhet och lite mer kunskap än vad jag hade 1997 då jag stammade upp denna buske, skulle jag också inse min begränsning i "beskärningens ädla konst". Det är ibland en fördel att inte se sina begränsningar ,-)))!

    SvaraRadera
  9. Så kan det vara, vi är ju olika.(Som tur är) Men Bergenia har jag gillat länge och känt mig ganska ensam om det. Kanske börjar den bli populär när det kommer fler nya sorter. Jag måste erkänna att jag blev nyfiken på mattan? som inte alls syns på bilden.
    //Ulrika

    SvaraRadera