måndag 23 november 2015



           Det vintergröna
 Om man lever med trädgården året om så  upptäcker man också  det som är fint även när frosten har slagit ned den tappraste blomman och  löven har fallit och marken är stenhård. Då kommer trädgårdens sommardoldisar fram. De som man lägger knappast märke till under överflödstiden.Grafiskt och  strikt framträder silhuetterna, formerna och det vintergröna. Att fröhus och vissna grässtrån kan ha så vackra färger och former  upptäcker man när de inte behöver konkurrera med grannare färger. Det vilar ett  pastoralt lugn över trädgården och i skogen intill hörs bara nötskrikans vingslag.

Rynkolvon, Viburnum rhytidophyllum, en stackars buske som får ta min vrede på våren. Med trasiga och/eller gula blad inleder den sommarsäsongen. Ett jobb som måste göras är att ta bort alla gula och trasiga blad och klippa bort grenar som spretar. Jag har hotat den med sågen otaliga vårar. Makens blödiga hjärta har dock satt stop för sådana ambitioner. Men, så kommer vintern och då är den helt plötsligt drottninglik med sina kanelbruna, vackra blomknoppsklasar och bladen glänser skrynkliga och gröna.
 Undersidan skymtar  med ljusbrun filtfoder i vinden. Vill man ha vintervacker buske så är denna tåliga och lättodlade dito att rekommendera om man står ut med vårbestyren. 



Maija och Wille blir lite vinterdeppiga, typ: - Jag har inget å göra...;-(!


Dessa tänker jag inte flytta på


Denna går inte att flytta på. Den har frusit ordentligt fast i krukan...glömde den arma växten....


På tisdag lovas mildare och regn. Undrar hur vivan kommer att ta det?


Litet plasthus i det stora växthuset. Det som jag har så stor glädje av tidigt på året. Här kan jag sätta på värmefläkt om jag vill sitta och pyssla om fröer och annat.

För att orka och ha lust att blogga så här års tänkte jag presenterar lite vintergröna/-sköna växter. För visst är det trevligt att ha något att fästa blicken i även under den korta, ljusa timmen?

                                         Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Vad vore livet utan växter.Mycket tråkigare.Bilden på kissen i korgen gjorde mig varm i hjärtat.Så fin.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och riktigt trist vore tillvaron utan katter....När Maija tränger sig i korgen blir även jag alldeles varm i hjärtat :-)!
      Ha det gott själv!

      Radera
  2. Jamenvisst är det så, något att hitta i allt det bruna (som svar på din fråga) - själv drömmer jag mig gärna bort till sommarens varma kvällar.

    ...och de kära katterna brukar anstränga sig att sova igenom den otrevliga vintern...

    /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag ser inte vinterträdgården som "allt det bruna" - åtminstone inte när den bleka solen tittar fram. När sommaren väl är här så är den även nästan över....:-)

      Radera
  3. Vad heter den fina vivan? Känner inte igen den! Mina katter är också lite rastlösa nu innan de går i "ide" och sover bort hela dagarna - bollar av tidningspapper får tillfälligt ersätta lite mer spännande byten. Bästa hälsningar // Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning vad vivan heter. Den köpte jag i våras från Blomsterlandet som namnlös vårviva.

      De bästa hälsningar till dig med!

      Radera
  4. Åh, precis likadant känner jag för rynkolvon! De stora bladen skadas av sol och vind och ska bort på våren. En granne har ett fantastiskt exemplar utanför sin entrédörr i norr, som han tvingas beskära hårt vartannat år för att kunna komma in i huset. Tät och fin är den. Men jag är som Anders, jag vågar inte klippa min. Jag brukar klara av att ge mig på mina växter, men rynkolvonets stora blad skrämmer mig. Eller är det kärlek? Det är oerhört vackra vintergröna blad vi pratar om.
    Varma novemberhälsningar,
    Marta
    Ps. Jag är mycket förväntansfull inför din första adventspynt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså nu har du missuppfattat mina mordiska ambitioner: Jag vill såga bort hela "rynken" Men Anders är emot. Däremot klipper jag den i tid och otid för att den ska hålla formen och längden. Sen tycks tåla vad som helst.
      Kärlek å kärlek - snarast hatdito ;-)!
      Det samma till dig Marta!

      Radera
  5. Nu, vid denna tiden på året tycker jag det är svårt över huvud taget att bli inspirerad och framför allt ha lust till att blogga. Det brukar bättra sig så småningom men .......... ska se om jag kan hitta någon som är fotogeniskt nog att fota och blogga om. Ditt rynkolvon är ju ett levande bevis på att det finns trots allt :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nästan att det är jobbigare på sommaren för då har jag mindre lust att sitta framför datorn.

      Ha det gott själv Monne!

      Radera
  6. Ser fram emot att träffas! Och tar gärna del av förslag på fina vinterbuskar nu när jag är igång med att planera planteringarna runt vårt orangeri.
    Kram/Laila

    SvaraRadera
  7. Så vackert du skriver om vintergrönt och doldisar. Får mig att tänka på murgrönan som bara finns där, men vid den här årstiden blommar så fint och står ut i morgonsolen.
    Man borde göra som kisse, rulla ihop sig i en korg. Katter har vett att anpassa sig efter årstid.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som pensionär kan jag unna mig lite av det där att rulla ihop mig och ta en tupplur i "korgen" ;-)!
      Allt gott till dig också!

      Radera
  8. Var årstid har sin tjusning, som man säjer.
    Här i Spanien ser det nästan likadant ut året runt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite så men även delar av Spanien har en vårflor...:-)!

      Radera
  9. Så smart med ett litet "vinterkrypin"i växthuset. Det är lätt att glömma växter när hösten är lång och mild. Här kom olivträden in förra söndagen. Lite medtagna men nu har de repat sig.
    Önskar dig en fin advent!

    SvaraRadera
  10. Vintergrönt i trädgården är ett måste enligt mig. De gör trädgården njutningsfull även när det är så kallad låg säsong.
    Ha en fortsatt skön 1:a Advent :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skön advent önskar jag till dig också!

      Radera