söndag 10 januari 2016


  Fröpåsarna är samlade till ett och samma ställe
                      Nya är beställda!
                   Ett heltidsjobb en tid framöver.
                   Först i krukorna kommer perennerna. Får se om mina egna fröer tar sig. Jag har fröer av bl.a.
Glaucidium palmatum, lunddocka,
båda vita och de gråblå men vet inte vilka som tillhör vilken färg. Den vita tycks dock vara den som förökar sig bäst av egen kraft.
Den blommar rätt tidigt på säsongen och trivs i halvsoliga/skuggiga, svala lägen, d.v.s. i lundmiljö.
Fröställningen är häftig!

Anemonopsis macrophylla, porslinsanemone.
Blommar under sensommaren/ tidig höst. Vill ha ungefär samma växtförhållanden som lunddockan.

Nomocharis sp., fjärilslilja,
två olika utseenden. Trivs i svalt, halvskuggigt och fuktigt läge. Blommat i början av juli hos mig. Mina plantor kommer ursprungligen från Spezial Plant.

     Dessa är bara ett urval av mina egna fröer. De lite ovanligare. Det vore väldigt roligt att få riktigt många plantor av dessa som jag kunde sälja senare.
En "fattig"pensionär behöver förstärkning av kassan för att kunna konsumera nya, spännande och ibland dyra växter ,-))!

                              Ha det gott och tack för titten!

33 kommentarer:

  1. Jag är hopplös! Först lägger jag ner min långa rabatt och har bara buskar och små träd kvar i den. Sen tittar jag med längtan på perenner.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart klarar sig buskar och små träd bättre om man inte har tid eller ork att hålla på i rabatten. Du har ju haft "lite" aqnnat att tänka på....men NU, kanske :-))!
      Kram!

      Radera
  2. Ciao! In primavera devo allargare un aiuola all'ombra e quindi ti ringrazio per aver parlato del Glaucidium :) Non lo conoscevo ma mi piace davvero moltissimo, grazie :)

    Un saluto e un buon anno :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ciao pontos pontos!
      Bello che ti piace Glaucidium, un impianto boschetto giapponese!

      Saluti e buono continuazione di questo nuovo anno!

      Radera
  3. Ja nu börjar det. Odlarsäsongen. Först med inventering, planering och sedan sådd. Härligt :D

    SvaraRadera
  4. Oh jag lyfte med fram min frökartong idag men tänkte den får vänta inte idag,, men längtar..Jag har ju redan satt mina chili. Köper gärna plantor om du lyckas dra upp jag lyckas inte har köpt Lundocka några år men gett upp, den andra var med fin! Hör av dig då du har ngt sådant att sälja! Ha en go söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lunddockan frösår sig själv här men jag vill ha även "organiserad" sådd av dem. Den brukar inte vara svår att så, men behöver nog en köldperiod för att gro.
      Ha en fin dag själv!

      Radera
  5. Det här vill jag läsa noga, hinner inte nu, väntar gäster.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Underbara!! Fjärilsliljan var en nyhet för mig. Ställer mig i kö för din framtida försäljning.
    Ha det fint /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppriktigt sagt: Undrar hur många plantor jag måste få för att vilja sälja...;-)) Har nog inget emot att ha en liten fjärilslije"äng"...
      Hat det fint själv!

      Radera
  7. Vad flitig du är, men det ger ju också frukt kan man se av din vackra trädgård! Ha en fortsatt fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack frö komplimangen Lena!
      Ha en fin dag!

      Radera
  8. Beundrar de som sår, själv har jag tappat intresset lite för att så, numera tycker jag det är roligare att ta sticklingar. Sår dock kryddtagetes varje år:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. All egenhändig förökning är kul. Kryddtagetes sådde jag också förra året och gör det i år igen!
      Ha det gott själv!

      Radera
  9. Här blir det mest grönsakssådder i år, luktärter och några andra ettåringar. Porslinsanemonens fröer sådde jag direkt under plantan. Skall bli spännande att se om de fröerna behagar gro.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske borde jag ha gjort som du med porslinsanemonernas fröer? Å andra sidan har de fått självså sig under ett antal år utan att jag sett en enda fröplanta. Läste någonstans att de inte gillade att bli flyttade. Jag har flyttat en rätt stor planta med resultatet att den blev nästan dubbelt så stor på bara ett år.
      Ha det gott själv Birgitta!

      Radera
  10. Du är duktig med dina sådder så det kommer säkert att gå bra :) Och får du några över så köper jag gärna några lundväxter!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, nä Veronica. Inte duktig. Slarvig och glömsk = Anja i ett nötskal :-)! Men, jag deppar inte för det - typ...;-)!
      Kram på dig också!

      Radera
  11. Lycka till med dina sådder! Visst är det för himla roligt att dra upp sina egna. Vi håller på som bäst nu också.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Behöver verkligen alla lyckoönskningar jag kan få ;-))!

      Ha det fint själv!

      Radera
  12. Alla dem du visar väcker habegär! Kommer med beställning senare i vår när du vet hur sådden artar sig! Första tjing!
    Här regnar det idag, risk för halka om det fryser på, inte roligt!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Och så hoppar svenskläraren fram, alla de du visar heter det ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj,aj,aj! Så det kan gå!Men vilken tur att det gick att reparera;-))!

      Radera
  14. Härliga frösådder du har på gång !! Kul
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jes,jess Berit! Kul att få finbesök av dig på bloggen .-))!

      Men, du vet'la att underbart är kort;-))?

      Radera
  15. Det var fina bloggar ni har i Sverige. Jag har en liten täppa och väksthus. Jag odlar, bl. a. vindruvor. Nu frågar jag om nectarinen, den skulle jag vara intresserad av. Jag vill inte hitta plantor i Finland. Kan du hjälpa mig. Göran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Om nektarinodling vet jag intet. Det jag vet är att de finns till salu här i de flesta plantskolor. En del är till och med rätt härdiga. Ställ din fråga i Allt om Trädgårds forum: http://www.alltomtradgard.se/forum/tradgard/tradgardsforum/
      Där finns alltid någon som vet och kan.

      Dessutom finns dessa trådar som du kan läsa:
      http://www.alltomtradgard.se/Sok/?q=prunus

      Toivottavasti olin ainakin hieman avuksi ;-))!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  16. Alltid lika roligt att läsa om dina bestyr med fröarna. Nu börjar det kännas att jag inte har en trädgård längre.
    Lycka till med allt.
    Anje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Anje
      Saknar du trädgården?
      Roligt när du "hör" av dig!

      Radera
  17. Åh...underbara bilder!! Jag vill ha dom alla:)) Säger som de andra köper gärna om det blir någon över.
    Kram

    SvaraRadera