söndag 7 februari 2016



Den nya "vårmånaden" februari?

Milt och man kan ana solen ! Rena vårkänslor i luften. Småfåglar flyger par om par och jag själv känner lusten att gå ut och kanske börja jobba med att rensa bort dött och fult i rabatter.
Nåja. Sådana här tillfälliga vårryck är inget ovanligt, men de kommer allt oftare, om jag får tycka till!
Nu har jag börjat vårpynta lite i Krukträdgården - eller det låter lite väl pretentiöst. Har helt enkel ställt fram lite vår i förtid. Jordvivor, vita kungsängsliljor, vintergäck och fjolårs prydnadsgräs m.m..Det guldglänsande vissna gräset passar bra i sammanhanget. Och min krukodlade japanska lärk är en prydnad året om. 
Mitt "heta stalltips" är att  kruka upp lite av varje bland vårblommor.  Det är inte bara tulpaner man kan driva i krukor utan till exempel är vanlig vintergäck väldigt snygg i kruka och blommar åtminstone hos mig tidigare än de på marken.

                            Önskar Alla en  inspirerande dag !
ps
Gillade inte min första februariheader ,-)! Gillar denna bättre!
                                                                  ds

14 kommentarer:

  1. Fick den där vårkänslan idag jag med.Var ner i källaren och fortsatte med mina pelargoner.Och när jag tittade ut har solen börjat titta fram.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart Gunborg!

      Trevlig helg till med!

      Radera
  2. Nog känns det som vår alltid, men jag vågar inte ropa hej än. Har varit med om 20 minus i mars så vintern kan nog, i alla fall här, ta nya tag. Härligt att se vivor, kungsängsliljor och vintergäck i blom hos dig. Ger härliga känslor! Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men så är det Anna-Karin. Inte tror jag att det har blivit vår på riktigt, men dessa vårlika dagar har blivit tidiga under sista åren. Sedan kommer det naturligvis vinter i olika portioner ännu. Blir det dygnet runt kyla ställer jag växterna svalt och ljust inne eller i växthuset. Men. lite vårförskott känns inte helt fel.


      Radera
  3. Jag tror bestämt fru Fotografen har gjort ett riktigt konstverk där uppe i sin topp-bild. Färgerna gillar jag skarpt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen Eva Linnea då! Smickra mig inte så - det kan stiga åt hu'vet ;-))! Men, kul att du gillar färgerna!
      Kram!

      Radera
  4. Visst känns det som om det var våren som är på gång! Men här säger dom äkta gotlänningarna (gutarna) att den värsta vintern brukar komma först i februari, så får nog lägga band på mig. Men dina bilder är härliga!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog samma här på Västkusten: Vintern kommer oftast i februari. Så klart kommer både snöstormar och frostnätter ännu, men jag tror att vi slipper tjälen, i alla fall någon djupare variant. Vårväxterna får åka in någonastan under den värsta kylan, när den väl kommer och om den kommer.
      KRAM!

      Radera
  5. Här är det blött och grått och jag är förkyld. Några blommande krukor skulle nog pigga upp men jag orkar inte. Går på sparlåga och kryper upp i soffan med ingefärste och en underhållande bok.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkar man inte gå ut och beundra vårkrukor duger nog en god bok lika bra ;-))! Krya på dig Laila!
      Kram

      Radera
  6. Så härligt det ser ut. Jag tänker varje höst nu ska jag sätta det och det men vad blir det.... alltid nåt annat ivägen så jag glömmer.Det är tur att andra har tänkt och visar så kan jag njuta där. Det är inte alls läge att sätta ut växter här än regn och blåst, då blir det inte mycket av dom. Headern är så fin......Den kan du vara nöjd med.Själv går det i ultrarapid efter förkylningen som inte riktigt vill släppa.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här regnar och blåser det också för jämnan. Alla krukor ligger på utebordet intill väggen och under taknocken så att de slipper de värsta påfrestningarna.
      Krya på dig Meta och ha en dräglig vecka!

      Radera
  7. Tittade senast idag på mini granarna i krukorna som står på trappen...så visst längtar jag också efter vår krukor ute .Men det väntas visst 10cm snö i morgon. Fint ser det ut hos dig i allafall! Har lite vår blommor inom hus så länge:)
    Gillar verkligen din nya header!!!!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder med vårkänslor i och bra tips. Ska kruka massor till hösten!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera