fredag 5 februari 2016



Vintage-primula, årets nyhet för mig
Primula obconica 'Pricanto'
fönsterviva, helt enkelt

"Brings you cosiness and colour...A vintage touch for you personal home-sweet-home" ;-))

Jo, jo, jag säger då det...;-)


Trötta, "cosy" färger. Från ljust till mörkt i en slags grön-blå-lila-gråskala. Blommorna får klarare färger i ett ljust fönster med aningens sol. Måste säga att plantan "tog tag i mig" i den aktuella affären med sin diskreta charm. Under alla omständigheter en kul fönsterviva som förhoppningsvis vill sprida hemtrevnad även ute senare i år i kruka eller urna.


För en kort stund fick vivan posera framför en "vintagekuliss" -  bokhyllan med riktiga böcker. Alltså ingen sån där fototapet med biblioteksmotiv. I mitt tycke behöver de två, böckerna och primulan, inte varandra för att förhöja hemtrevnaden. Båda klarar sig med egen lyskraft .Alltså får vivan flytta tillbaka till fönstret;-)

Fredagens Blommig Fredagstema handlar alltså om 

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Vilken fin viva, jag köper ofta vivor nu för jag hoppas de ska överleva så jag kan ha dem i trädgården till sommaren. Kan väl säga att jag lyckas inte hålla dem såå ofta vid liv till då:)hur gör du för att hålla dem vid liv??
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första (tror jag) betyder det en del hur varm fönstrets mikroklimat är. Jag har inga element under fönstren. Temperaturen ligger för det mesta i österfönster (ett stort) på max 20 grader, ett par lägre på natten.
      Sedan doppar jag alltid alla krukväxter i en hink med vatten som fått stå i ett par dagar och blivit rumstemprerad. I 10 liter vatten har jag "en ynka skvätt" flytande växtnäring. Vivorna doppar jag i ett par gånger/vecka så att jorden är fuktig hela tiden, men inte blöt. Krukan måste rinna av innan jag ställer den tillbaks i ytterkrukan. Sen ska man plocka bort överblommade blommor.
      Den här metoden funkar rätt bra. Även jordvivor gillar den här metoden. Visserligen slutar de att blomma (20 grader kan vara för varmt) men bladrosetten trivs och jag gräver ned dem så fort det går på våren.
      Roligt att du frågar. Det är ju bara mitt sätt. Det finns säkert många andra.

      En fin helg önskar jag dig med!

      Radera
  2. En så söt och annorlunda viva du visar. Spännande om den sen tar sig ute i trädgården fast dem flesta gör det så varför inte den här också.
    Önskar dig en riktig fin helg.
    Anje

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...ja Anje, och den är faktiskt holländsk!
      En riktigt fin helg till dig också!

      Radera
  3. Bra att du visar riktiga böcker! Det är verkligen en fin inredningsdetalj som folk har glömt bort. Även jag, tyvärr!

    Jag får verkligen skärpa till mig känner jag :)

    Din viva ger verkligen hopp om vår vilket jag längtar efter, Så!!!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Veronica! Förutom min trädgårdslitteratur så har vi nästan ett bibliotek av skönlitteratur och faktaböcker.. Många av böckerna är riktiga skatter. En del är väääldigt gamla, dvs antika med råge. De är vackra att se på och man behöver aldrig oroa sig att livet blir tomt om internet inte funkar eller om datorn är på renovering.
      Kram!

      Radera
  4. Ja det må jag säga var en annorlunda färg på en viva, den pryder sin plats både i fönstret o i bokhyllan :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är den! Färgintrycket blir "lime" i stort. Man får kolla nära för att uppfatta nyanserna. Ja. Alltid kul med fönsterträdgården så här års.
      Ha det så himla gott själv!

      Radera
  5. Så fort jag tittar på en viva i kruka så vissnar den! Har alltså slutat köpa vivor för länge sedan. Men den här var ju ovanligt fin, kanske man skulle...
    Nej, det börjar bli alldeles för trångt i alla fönster i stugan, fröna gror och behöver plats under växtlampor, det blev för kallt uppe i gäststugan. Vit vinter här igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Laila. Det går inte att ha allt. Själv har jag inte så många sådder ännu och detta fönster brukar jag "freda" från sådder med belysning.
      Oj, oj, vad jag skulle behöva ha lite nya led-växtlampor, men de är så dyra i inköp. Eftersom min budget inte tillåter både och så har jag valt "och" d.v.s. plantor...;-)
      Kram!

      Radera
  6. Den är en nyhet för mig.Jättefin! I år har jag köpstopp på vårblommor. Vet att de otrivs här inne och ute är det för kallt ett bra tag till.
    Ha en finfin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fönstervivan ska just stå i fönstret inomhus så här års. De andra trivs däremot bättre ute även nu om det är blidväder.
      Ha en finfin helg själv Ulrika!

      Radera
  7. Toppenfin toppenbild! Vivor = vår, tycker jag och jag tror du håller med!? Framemot påsk ska det bli en och annan viva i mina fönster också, sen utplantering och till sist hopp om en ny vår 2017.
    Härlig helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, särskilt jordvivorna lämpar sig för rabatter.
      Härlig helg till dig själv

      Radera
  8. Vårlig og spennende primula-variant!

    SvaraRadera
  9. Verkligen annorlunda, men den tilltalar inte mig som älskar sånt som är i starka färger!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee Sussie! Skulle inte fallit i mig att ge den här som present till dig;-)! Jag vet hurudan smak du har;-)! Vad roligt att vi är olika!

      KRAM själv!

      Radera