onsdag 4 maj 2016



                                                             Charmigt
                                     
Ett kärt möte med min gamla rumsgran, trots rätt anskrämlig anrättning av spretiga grenar och en del vissnade barr, blir det ändå! Efter en lång vintervistelse i källaren sträcker den så tacksamt ut sina ofullständiga,gul-och grön barriga armar och omfamnar den friska och klara luften. Det ömsesidiga återseendets glädje emellan oss är ordlöst. Vi har mycket gemensamt, den gamla granen och jag.
Snart har den sällskap av hortensior och en stor- och vitblommande klematis.
Min dotter brukar säga till mig: - Mamma, du är så charmig,när jag säger eller gör något tokigt. Så ser jag på min gamla rumsgran också. Charmen sitter inte i det perfekta utan i det ofullständiga med glimten i - barret? 


Sommaren är på väg och då får grödorna i växthuset börja vänja sig vid sommarlivet utomhus.Snart är det pelargonernas tur att inta trappan i Krukträdgården.
           
           
           Persikan har stått ute redan i ett par dar.
          

       Tack för titten och ha en fin dag!

9 kommentarer:

  1. Ja, nu gäller det att få ut och avhärdat alla växter som fortfarande står inne, det har ju varit så kallt på nätterna så frostrisken har ju varit överhängande, men nu ska det väl vara någorlunda säkert (tror jag) Nu kommer du att få det ännu finare i din krukträdgård :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Anja som rumsgran – varför inte? Glimt i barret har du i alla fall!
    Gissar att både du och växterna riktigt njuter dessa dagar Själv njuter jag av att Johan har lucka i kalendern nu och hinner jobba med orangeriet.
    Har just kommit in från kvällens snigeljakt. Det börjar vimla av dem nu...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är svårt att veta när växter kan flytta ut! Har samma huvudbry varje vår...
    Oliver, citron och fikon?
    Förra året satte jag ut dahlior för tidigt men pelargoner? De är mer härdiga eller?

    Men i morgon får nog ett gäng flytta ut från växthuset i varje fall :)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är så imponerad av alla som klarar det där med "ut-och-in"-växter. Själv är jag kass på sånt men maken har som tur är den talang jag saknar:-)
    Hoppas du får en fin helg i din ljuvliga trädgård!
    Kram Nora

    SvaraRadera
  5. Jag håller på att avhärdamina chiliplantor trots att dom inte ska stå ute egentligen utan i det blivande växthuset. Men...det är ju fortfarande så kallt på nätterna så jag tror nog att dom uppskattar det. Men krukorna får jag bära själv, gubben min är totalt ointresserad och ärligt talat ganska kass på det här med att ta hand om mindre växter. Träd och buskar går väl an, men sen så.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Nu verkar våren, eller kanske t o m sommaren, har kommit till dej! En fin början till en vacker trädgård!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  7. nu har vi haft sommar värme här i flera dagar. Jag har gått och tittat på allt som behöver göras eller flyttas ut...pelargonerna ser ut som de skulle må bättre ute. Ja ja det får bli pö om pö:)
    Ha det gott du och din gran;))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Charmig gemenskap mellan dig och granen, jämförelsen fick mig att fundera på vilken av mina växter jag bäst kan identifiera mig med. Något träd önskar jag nog att det var, inte minst för rötternas kommunikationsförmåga....
    Jag är förståss vansinnigt nyfiken på vad du shoppade igår. Lunden, som du pratade om, är ju en favorit.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  9. Jo, nog är det så att charm går före fulländning. Finge jag bara behålla en enda växt i min trädgård så skulle det bli min stora lind. Gammal och lite knotig med skrovlig stam och en långt ifrån perfekt krona. Vet ej riktigt varför den charmar mig men det är väl nåt hos den som tilltalar min själ :-)
    Önskar dig en fin vårvecka i sommarvärmen! Anna-Karin

    SvaraRadera