tisdag 16 augusti 2016



                         

                                 Sensommar- och höstblomning
                    1

            Kanske skulle det vara intressant för någon?
     Tänkte skriva en serie om mina allt eftersom de blommar. Jag har zon 2-3 och årstiden måste vara både mild, solig och hyfsat nederbördsrikt för att de sena varianterna ska hinna blomma. 

Först ut: 
                    Tofsviva, Primula capitata ssp mooreana,
en underart av P.capitata (ssp=subspecies; underart)
Börjar med den här rätt svårflörtade skönheten vars ursprungshabitat ligger på Himalaya på en höjd av 3300-5000 meter - alltså över trädgränsen - på fuktiga till blöta men väldränerade,varierande biotoper. 
Det svåra med tofsviva är övervintringen i trädgården. Den måste täckas mot väta i rothalsen efter blomningen på hösten. Det andra att rötterna vill ändå ha fuktigt men väldränerat. Och jorden måste ha lågt pH-värde. Alltså mycket att tänka på och kanske får en odlarnybörjare betrakta den som ettårig.
Välsorterade plantskolor säljer tofsviva från juli som en blommande planta och infon om dess krav på växtmiljö är näst intill noll. 
Hos mig har den klarat en vinter och det blir spännande att se om jag får den att trivas även till nästa sommar.
Egentliga blomningsperioden på våra breddgrader är juli/augusti, men i sin ursprungsmiljö på Himalayas biotoper blommar den på försommaren.
Hos mig växer den i en väldigt väldränerad surjordsrabatt.
En extremt svår fotograferingsobjekt på grund av blommans mångfacetterad färg. Jag tror dock att de flesta känner igen blomman.
                   Ha det bra! Tack för titten!
ps
Tofsvivan är den svåraste blomman att fotografera - för mig, som inte behärskar tekniken
                               ds

1 kommentar:

  1. Inser att jag inte tillhör "de flesta". Spännande och vansinnigt söt, förmodligen inget för mig men perfekt för dig som gillar utmaningar! Den har kommit till rätt person vad jag kan förstå.
    Här blåser det nordan, 11 grader och lite dugg, alldeles för lite men jag får glädja mig åt att du har sol och ganska stilla om väderapparna talar sanning!
    Kram

    SvaraRadera