onsdag 24 augusti 2016



     Sensommarblomningen har tagit fart
                    
                      3

Frilandshibiskus, Hibiscus syriacus 'Blue Bird'

Frilandshibiscus är en  bedårande buske som i gynnsamma lägen kan bli uppemot två meter hög. Min är runt en meter hög efter fem år.Hos mig växer den i en sydrabatt som för den skull inte är särskilt skyddad. På vintern är den ofta den kallaste delen av trädgården. Den blåa och vita varianterna anses som härdigast och det finns ett antal namnsorter att välja mellan.
Att den klarade vintern- och våren 2013 med sju veckors frosttorka: gassande sol på dagarna med plusgrader och flera minus på nätterna och inte en droppe nederbörd är mig en gåta. Det sägs nämligen att den klarar sig bara till zon 2. Bevisligen klarade den en hård och obärmhärtig vårvinter och vår, då så många andra växter strök med. 


Knippgentiana, Gentiana asclepiadea

En frodig planta med över en halvmeter höga, bågiga grenar tar plats i rabatten med bl.a. höstflox.
Den här arten tycks klara sig i hela landet så vitt jag förstår. I min trädgård, i ett halvsoligt läge har den slagit ut nu. Den har aldrig krånglat hos mig. Verkar väldigt frisk, robust och lättodlad.
De blå blommorna blickar över resten av trädgårdsrummet  med behärskad nyfikenhet. Alltid lika kärt återseende, väl värd att vänta på en hel sommar :-)


Slingerstomhatt, Aconitum hemsleyanum 'Red Wine'

Slingrar ett par-tre meter i allt som det går att slingra i. Hos mig mycket växtvillig och frösår sig lite här och var. Andra klagar på att den bara försvinner. Vet inte vad som gör att den trivs just hos mig. Jag gör absolut inget särskilt för den.



Vill bara påminna om att jag odlar i zon 2-3 och berättar bara om de växter jag har i min trädgård och om de erfarenheter jag har.

                                 Ha det gott och roligt att du tog dig tid!

6 kommentarer:

  1. Faller pladask för knippgentianan! Tror du att den skulle klara sig här? Har röjt en hel del i rosensnåret sydväst om köksträdgården och där finns nu ganska gott om plats bland höga rosor, flox, nävor och höstanemoner.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Här trivs varken frilandshibiskusken eller slingerstormhatten :) Har försökt med flera men de vill inte. Där emot trivs knippgentianan även om den lägger sig ner :) Lustigt det där att på vissa ställen trivs växter alldeles utmärkt men inte på andra ;( Lycka är i alla fallatt kunna njuta av dem hos andra :) ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Härligt att se den blommande frilandshibiskusen, den verkar trivas hos dig, liksom de andra växterna.
    Frilandshibiskus är ju bara en önskedröm för oss i norr, men kanske slingerstormhatten skulle gå? Jag ska testa den någon gång och se om den gillar norrsken och midnattssol.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Den där Slingerstormhatten har jag sett här förut. Så vacker! Har tittat efter den i plantbutiker utan resultat. Men kanske den dyker upp nånstans... och då norpar jag en planta!
    Fina bilder!
    Lena - i högsommarvärme så här i sensommaren!

    SvaraRadera
  5. Jag har två frilandshibiskus, en blå och en brokbladig som jag ännu inte vet vilken färg det är på blommorna. den har aldrig blommat, men nu finns det lite knopp på den lilla busken. Den vanliga blå har jag flyttat två gånger. Nu står den i rabatten under min "rosfolly". Den är full med knopp, men inga blommor har slagit ut ännu. Tror att båda dom här buskarna har lidit av den hemska torkan vi haft, men dom lever iaf!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  6. Fantastiska blå färger! En slinger stormhatt måste jag skaffa mig. Kanske kan den trivas om jag har tur.
    Mina frilandshibiskusar som jag frösådde och provade att plantera ut stendog. Inte förvånande kanske, men jag ville prova. Har tre kvar som jag tar in till vintern.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera