tisdag 1 november 2016





                                              


                                             Allhelgonadag

Ovanligt lövat för att vara första november. Milt och blåsigt. Igår klippte jag ned sommarblommare som gör sig fint i byttan.

Salen, ett av mina rum ute i trädgården,ser ut just nu som ett Helgedom med en dyrbar matta på golvet och taket målad av en mästare som inte räds djärva färger.


Denna dag får också bli min dag då jag minns alla jag har tagit farväl av - både människor och husdjur. Sorger man aldrig glömmer, men lär att leva med.
Det är inte  mig förunnat att kunna besöka gravarna. Därför har jag en liten altare ute för dagen.




DEN SOM INTE HAR SORGEN

Förtvivlan är ett alltför stort ord,
men jag vet inte … Ty sorgen är
obotlig, den går aldrig över
Därav dess styrka, dess bördighet för det
som ännu inte förstörts inne i oss
Den som inte har sorgen har intet
Den som inte har sorgen kan ta sig till 
med vad som helst. Med vem som helst!
Den som inte har sorgen har aldrig förlorat någonting, 
aldrig ägt någonting.
Smärtan och försoningen
finns inte hos den som aldrig har haft sorgen. Och dikten
växer bara ur sorgen, ur den sorg
som beretts ett rum i glädjens hjuls nav
och där klarnat till blick och förståelse
Claes Andersson
                                       Tack för titten! Ha en rofylld dag.

5 kommentarer:

  1. Vilken enormt vacker dikt du bjuder på av Claes Andersson.

    Du bjuder även på vackra bilder med fin text till.

    Önskar dig med Anja en fin rotfylld dag.

    SvaraRadera
  2. Så vackert inlägg i både text och bilder!
    Tack för din kommentar angående tråget!Resultatet blev över förväntan😊 Helt klart får du länka hit. Jättekul om du vill göra det!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. En så vacker dikt! Vi ha alla våra sorger att bära, för nästan exakt ett år sedan (30:e) miste jag min pappa :( En högt älskad far som jag för alltid kommer att bära med mig i mitt hjärta. Det är underligt att det får plats så mycket känslor o minnen i ett hjärta för det finns många där som alla betytt så mycket för mig. Ha en fortsatt fin dag/Monne

    SvaraRadera
  4. Underbart vacker dikt och jag fascineras också av din fina text och de otroligt vackra bilderna. Alla tre är fina men för den sista fastnar jag lite extra!
    Tack för det vackra...!
    Kram G

    SvaraRadera
  5. Tänkvärd dikt! Och det är klart att en mästare har målat taket i mästarens trädgård!
    Här öser det ner, kurar och stökar med mina örtsalvor...
    Kram

    SvaraRadera