onsdag 22 februari 2017





Kolla min häck....;-)
          Min tujahäck, alltså! ;-)


Först provade jag en trädgårdsmästare efter rekommendationer. Mejlade och skrev att jag behöver hjälp. Efter fyra dagar ingen respons på mejlet. Då skrev jag igen och fick till svar att hen inte trodde att det skulle vara nödvändigt att svara "på en gång"....???
Nähä. Då skrev jag till någon sajt som förmedlar den här typen av tjänster. Efter tre veckor får jag svar....????
Sedan mejlade jag till Tjörns Trädgårdar och fick svar efter fem minuter och jobbet är gjord efter fyra dagar!!! De' ni!
Det klingar som ljuv musik i mina öron när jag får veta att "Inga jobb är för små för oss"....
Än så länge försöker jag göra det mesta själv, men att klättra på stege och klippa häck på 2,5 m över havet fixar jag inte utan att riskera både liv och lem. Därför behöver jag hjälp med "småsaker".
Oj, vad jag är rädd om en kontakt som denna. Tack snälla, snälla Tjörns Trädgårdar!


          
Den kallas för Triumfbågen efter att en besökare namngav den ;-)
Den ska vara i nedre delen gles, därför gör jag den delen själv. Den övre delen behövde jag få hjälp.

Så gles att stammarna syns och bildar en kontrast till det gröna, glestklippta barret. Jag vill ge en känsla av spetsgardin...

Tack för titten! Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Snyggaste tujahäck jag sett. Ska visa min son som har en tujahäck att tampas med.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen tack, Inger! Om jag får skryta så är den till och med snyggare IRL ;-)! Men, det är en del jobb att hålla den snygg. Det jobbigaste är städandet efter klippningen. Men, vad gör man inte för en snygg häck...;-)?!

      Radera
  2. Kan skriva under på att den är snygg IRL :) Det är lite spännande att se hur olika verksamheter ser på potentiella kunder - det varierar kraftigt som sagt...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra sommaren var den dessvärre inte ansad och i mitt tycke inte fin. I år är det annorlunda, tack vare hjälpen jag har fått.

      Radera
  3. Så himla snygg!! Passande namn.
    Det är något sånt jag tänkt i bakre delen av min gula rabatt..som en smal vägg:)Tack för all inspiration!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många barrträd ger möjligheten att skapa något eget. Men det gör ju även lövträd om man utgår ifrån stammen.
      Få dock säga att min tuja"skapelse" är min egen och har inte sett någon förlaga till den. Det är just detta som är så himla roligt med den egna trädgården. Man provar något nytt och ibland har man turen att lyckas. Och jätteroligt - nästan som ett förstapris - om man kan inspirera andra :-)!
      Men, som sagt, det är mycket jobb med den för att den ska vara snygg. Alla vet ju hur yviga, spretiga och "oaptitliga" tujor kan vara om man inte sköter dem ordentligt.

      Radera
  4. Det var sannerligen en originell idé, jag har aldrig sett eller tänkt tanken att en tujahäck kan formas så snyggt.

    Ha det så bra, våren har väl börjat anlända till västkusten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var någon som kommenterade något inlägg en gång hos mig med orden att om man tycker att något man vill ha är dyrt så får man väl försöka hitta alternativ. Utan att på något sätt vilja glorifiera pengabrist så måste jag säga att det kan ibland trigga igång kreativiteten när man inte kan köpa allt man vill ha. Hade jag bättre ekonomi skulle trädgården se annorlunda ut. På gott och kanske ont.

      Radera
  5. Hej Anja!
    Tur att du fick hjälp med din triumfbåge, den är riktigt snygg. Kul med annorlunda idéer.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog så föds idéerna ibland ur en nödvändighet.

      Radera
  6. Här njuter jag av vacker blomning trots att det är vintermånad (nåja vårmånad, eftresom jag bor i Skåne.)
    Fina foton!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen är det så, enligt meteorologerna att våren kan inträffa efter den 15 februari om dygnstemperaturen inte understiger +-0

      Radera
  7. Tacksamt med snabb och bra service! Och tuja är verkligen underskattad som häckväxt - men det kräver att man sköter den så att den håller sig "på mattan" (eller i triumfbågen).
    Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är den? Billig i inköp, lätt att odla och kul att leka med.
      Så roligt det var att se dig hos Fråga doktorn ;-)

      Radera
  8. En riktigt snygg häck har du ;) Så bra att Mikael kunde hjälpa dig med klippningen, vi är bra här på Tjörn ;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå! Tänkte inte på att det var därför;-))! Hehhee!

      Radera
  9. Skam den som ger sig! Att triumfbågen är något alldeles extra kan jag intyga som har sett den live. Fin året om dessutom.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Trodde inte det skulle vara nödvändigt att svara på en gång var allt ett svar i det nonchalantaste laget... Tur att du fick hjälp på annat håll. Din häck är verkligen vacker och ditt sätt att klippa den uppfinningsrikt och ursnyggt. Förstår att den är ännu finare i verkligheten.
    Önskar dig en fin helg!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Supersnygg! Älskar häckar, särskilt välskötta och fantasifulla.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera