torsdag 30 mars 2017


    
  I trädgården hörs andra ekon.
                        Göran Greider
                          Ordfront 
När en poet och samhällskritiker skriver en trädgårdsbok liknar den inga andra böcker i sin genre. Med känsliga ögon för det vackra i naturen och i trädgården och samtidigt med en samhällskritikerns sinne och kunskap av vår samtid och historia för Göran Greide oss i en annorlunda trädgårdsupplevelse.. 
Vem annars skulle komma på tanken att våga lyssna till ett eko som berättar trädgårdens historia ur en politiskt synvinkel och i samma bok ge det läckraste syrensaftreceptet? 
Som förklarar för oss att varje växt i vår trädgård är ursprungligen en immigrant, införskaffad från främmande länder med blod och våld för den snörda vinnings skull? Det kallas även för kolonialism och imperialism där rosenskära och löjtnantshjärta är några av "offren".
Att också se och uppfatta nutidens tecken på klimatförändringar och det stora allvaret i det, men ändå omslutas av den egna lilla plätten och vårda den utan gifter och konstgödsel. "Jag kan inte befalla en växt att växa. Jag måste lära mig att lita på jorden"

Här följer en av många poem ur boken:

               Nej, det vilda finns inte
               Vi har vidrört allt
               Vi är exempellös natur
               Vi har öppnat 
               de väldiga klimatportarna
               Vi är från och med nu dömda
               att anlägga trädgårdar,
               odla bin och urskogar,
               adoptera vilddjur och våtmarker.
               Jag går en morgon i
               den lilla trädgården
               i ett hörn av det stora.

                    "Trädgården ger mig mening. Jag odlar, alltså finns jag till".

            Göran Greider, jag gillar din bok jättemycke'. 

8 kommentarer:

  1. Där har jag något att se fram emot om cirka nio veckor. Köplats 18 av två exemplar på biblioteket. Reserverat idag faktiskt.
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa böcker måste man få äga. Denna är en av dem. För dryga 140 kr har man klokskap för resten av livet.

      Radera
  2. Har köpt den och Hannus bok. Nu ligger de under nattduksbordet. Det kommer kanske att bli några sidor varje kväll.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att mitt trädgårdsbilbliotek börjar till och men imponera på mig själv, så måste jag erkänna att Hannus böcker har jag liksom missat. Men, sådan miss går ju att åtgärda ;-)

      Radera
  3. Står på önskelistan, vi behöver lite salt i trädgårdssirapen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har så underbart sätt att formulera sig så att "saltet" svider inte - bara kompletterar den goda smaken.

      Radera
  4. Tack för boktipset Anja! Greider tillhör mina absoluta favoriter, kanske inte så mycket för hans poetiska ådra utan framförallt för hans knivskarpa formuleringskonst. Han äger en djupkunskap som få och är alltid läsvärd. Jag vet att han fascineras av trädgård och natur så den boken skall jag absolut inhandla. Greiders litteratur tillhör den kategori av litteratur som är läsvärd, om och om igen.

    Ha det så gott Anja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev nu kär i karln! Han är definitivt en poet med ett stort P. Att kunna servera bistra fakta icke mästrande är förunnad bara de som ser livet flerdimensionellt. d. v. s. poeter :-)

      Radera