måndag 22 maj 2017




                                           
                                           Det är vackert
              när berget blommar
Att återse blomningen på berget är bland det mest roliga jag vet i min trädgård. Berget har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Här samsas kineser, amerikanare, nyzeeländare, iranier, européer, japaner m.fl. "utan problem" ;-). De eventuella problemen står jag själv för i mitt oförstånd eller okunskap om vad mina invandrare behöver.
          Det blåaste blå just nu är alpgentianen


En skir kombo med Wulfenia carinthiaca (saknar svenskt namn), rosenbräckor av olika slag och keiskei-alpros.


En fransig, krispig klocka med städsegröna, blanka blad. Arten härstammar från Japan


                 Ett treblad som många beundrar.
En lite rolig undervegetationsväxt från min rododendronlund är hjortblad


Här har jag min just nu mest spännande växt som klarat tre vintar och verkar må prima. Har inget svenskt namn för denna tuvbildande klematis, men den är en  halvbuske som blir ca 5-15 centimeter hög.
Den får blå klockformade blommor - om man har tur :-)Vill så gärna se de där blommorna i mitt exemplar :-)

I övrigt händer det så mycket i trädgården att det går inte att hålla jämna steg med allt. 

                            Ha det gott :-)!

17 kommentarer:

  1. Nu är det verkligen njutningens tid :) Det går lite för fort bara, tur vi inte var borta mer än 4 dagar då hade jag nog missat en hel del som stod i hårt knutna knoppar och nu nästan är överblommade. Förstår att många beundrar ditt treblad, det gör jag med-helt underbart :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu svischar tiden och blomningarna avlöser varandra i rask takt!

      Radera
  2. Underbara invandrare du har på ditt berg och artkunnig verkar du sannerligen vara!
    Tack Anja för att du delar med dig🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska man odla denna typ av växter, som ofta i sitt naturliga habitat växer på höga höjder, i extrema väderförhållanden - ja, då måsten man läsa på. Något fastnar det även i en teflonhjärna - fast inte så överdrivet precis ;-)

      Radera
  3. Flotte bilder Anja ! Alpgentianen er virkelig noe av det blåeste akkurat nå, oppdaget vår på søndag. Det skjer så mye at det nesten blir vanskelig å følge med.
    Schizocodon illicifolius er utrolig fin, falt for den:-)
    Ha en fortsatt fin uke.
    Eirin
















    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är denna krispiga fransklocka fin!

      Radera
  4. Jösses vilka snyggingar. Förstår att du uppskattar den blomning som kommer nu.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tiden har vi nog längtat efter lite till "kvinns" ;-)

      Radera
  5. Förstår att ditt berg är alldeles överdådigt just nu. Flera önskeväxter som du visar i inlägget :) Den lilla clematisen kommer jag ihåg från en STA beskrivning. Man behövde plantera den i typ krossat kalkbruk och sen kinka med den. Så frågan är i vilken jord har du lyckats etablera den?

    Ha det gott, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är du en sann trädgårdskompis ;-? Det epitetet får den som ställer frågor till mig ;-)
      Jo, så här har jag gjort:
      Odlar den i ren sand blandad med lite kalkstenskross och murbruksdito. På vintern får den ett växthus över sig i form av en genomskinlig plastbytta med lite lufthål på, typ askar för tomater på vintern.I övrigt får den klara sig själv, utan något kinkande pjosk, förutom att sniglarna går ett grymt öde tillmötes om de vill komma på tanken att kalasa på de späda bladen.
      Tack för din fråga!

      Radera
    2. Jag är djupt imponerad för det är en växt jag inte försökt med. Tack för beskrivningen. Sanden och kalkstenkross och lite murbruk - nu ska jag nog testa om jag hittar en planta :) Och tack för epitetet.

      Tack för du sa till om inlägget. Jag gjorde en kopia igår för att fundera på kommande blommande fredag. Då blev pekaren till inlägget fel. Nu går det att läsa igen.

      Ha det gott! Carina

      Radera
  6. De små och lite större delikatesserna kräver verkligen en miljö och plats så att man ser dem. Ditt berg blir en väldigt fin scen. Achlys har jag funderat på men hört att den är lite väl spridningsvillig. Är det så?
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft min nu i 5 år. Den sprider sig måttligt under mina stora rododendron. Den är väldigt skir trots de relativt stora bladen. Nej, jag har inte upplevt den som något problem - ännu i varje fall. Har inte provat ännu att ta bort någon men tror inte att den är svår att rensa bort från oönskade ställen ifall den skulle få en glädjefnatt :-)
      Min rododendronplantering är upphöjt en 40 cm vilket gör att den kommer till sin rätta fint. Dock sticker den i te i ögonen och man måste nästan veta att den finns där för att lägga märke till den. Har du däremot en riktigt fuktig rabatt så kanske den uppför sig mer aggressivt?
      Kul att du frågar!

      Radera
  7. Ditt berg är verkligen något alldeles extra! Jag drömmer om att förhoppningsvis på sikt kunna åstadkomma ett blommande berg jag också, vi får väl se hur det blir med den saken.
    Vilken söt liten Clematis!!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du/ni har skapat en fantastisk trädgård. Det tar ett par år innan allt har vuxit till sig. Du kommer att bli häpen över hur fint ni har gjort!

      Radera
    2. Va glad jag blev för det svaret, Anja! Gladare än du nog kan ana:-) Tack snälla!
      Kram Nora

      Radera
  8. Älskar Alpgentiana, men den trivs inte här alls.
    Nej, inte hinner man med allt som man vill eller måste man göra. Det går så vansinnigt fort nu.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera