måndag 29 maj 2017




                                    Regn....
Kanske är det några som sneglar avundsjukt på min rubrik...men, i våra trakter brukar regnet gilla omgivningarna lite väl mycket och man får vara väldigt försiktig med önskan om regn - vädergudarna tolkar det direkt som en önskan om vattenfestival en hel sommar ;-)
Nu är träd och buskar rentvättade från pollen och sniglarna har fest - fast inte här ;-)! Nej. Här väntar den grymma giljotinen...Fattar inte att det kan finnas så många små som dyker upp ur "ingenstans"...? När hamnade de där äggen där? Jag är ju på snigeljakt minst 8 månader om året?
Nu önskar jag sol!

Här är några bilder från morgonrundan:
Gråtimjan har själv tagit sig hit. Väldigt snyggt tycker jag. Min absoluta favorit bland prydnadstimjan. Denna dvärgrododendron är inte högre än ca 5-7 cm.

Alpklockan hänger med ännu.


Hundkäx i trädgården? Jo, om den har mörka blad och stjälkar.

Denna ljuvliga treblad har jag haft i år lång glädje av. S. a. s framsidan av "köldmedaljen" :-)

Miss 'Pinky' har blivit en riktigt lång flicka på en vecka

En härlig garderob med både enkla och fluffiga klänningar

Pärlbusken levererar generösare än någonsin!

Denna lewisia har stått ute året om i fem år. Under takutsprång i skydd från vinterväta. Kyla tycks inte vara något problem.
Ja, detta får duga som ett smakprov av kamerans jobb från i morse.

                       Ha det gott!
Önskar alla som lider av vattenbrist en riktigt regnig vecka ;-)
20 millimeter fint regn gör underverk åt växtligheten :-)

13 kommentarer:

  1. Jag önskar att din (och min) önskan kunde slå in. 20 mm regn skulle jag inte ha något emot. Här börjar gräsmattan skifta i rött :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars er i torkan! Men, det är smått synd om oss också: Jag är så innerligt trött på detta eviga regnandet! Det är så tokigt när det blir för mycket av det ena eller det andra!

      Radera
  2. Flott smaksprøve!!
    Perlebusk står på ønskelisten. Har også en Lewisia som har overvintret i steinbedet i flere år. Her er det skrekkelig tørt, men enig, best å ikke ønske regn:-)
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min pärlbuske kommer ursprungligen från Norge via en f.d. granne. När de flyttade ville de ge mig denna buske. Sedan tog vi med oss när vi flyttade till vårt nuvarande boende och jag stammade upp den då - för 20 år sedan.
      Här regnar det ....Nu vill jag ha sol!

      Radera
  3. Tänk om vi kunde byta väder med varandra ibland, Anja - va bra det skulle kunna bli:-) Här har vi sol så det räcker, men så här långt i maj har vi bara fått totalt 6 mm regn. Nu ser det ut till att kunna komma lite regn de kommande par dagarna (enl. prognoserna), men jag tror det inte för jag ser det.
    Du har så många fina växter och jag blir så glad för att du skriver ut namnen på dem, det hamnar en och annan på önskelistan måste jag erkänna!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv blir jag så frustrerad över fina bilder på växter - utan namn. Jag tycker att det är som att gå i en "vill ha allt"-affär, där varorna lockar men utan prislapp! Jag hatar att springa och fråga.
      Hoppas innerligt att ni också får regn - fast ni behöver betydligt mer än 20 mm, vilket är två centimeter fukt på kruttorr jord. Den dunstar innan den ens hinner sugas upp av jorden.

      Radera
  4. Ja det är svårt att få lagom mycket regn. Så vackra bilder idag också. Jag har beundrat din pärlbuske både på bild och vid besök hos dig. Men det står i alla beskrivningar att den ska ha (svagt) sur jord och det har jag dåligt med områden som har. Står din i surjord?
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå! Har du varit här? När? (Jo, känner mig jättedum!)
      Nej. Den växer inte i någon surjord, men jag tror att i mina områden är jorden försurad av så mycken regnande. När jag jordförbättrar på våren får just den rabatten en påse "vanlig" planteringsjord. Det otroliga är att den blir bara vackrare för varje år. Jag håller på att bli nästan nojig: Tänk om den skulle dö helt plötsligt! Hemska tanke.

      Radera
  5. Så mycket fint du bjuder på :) Jag är också så tacksam för regnet. Nu ska alla sommarblommor och annat sättas ut. Det gäller att passa på när det är mulet och fuktigt om man inte vill jobba ihjäl sig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!

    Undrens tid är inte över, här har det regnat 10mm sedan igår. Ett stilla välgörande regn på den torra och knastrande jorden. Jag är tacksam för varje regndroppe.

    Som vanligt har du mycket vackert att visa upp. R. campylogynum var. myrtilloides är så vacker. Jag tittade på min igår och den är full av knoppar. En av de få Rhododendron som kommer att blomma här i år, de flesta blomknopparna frös bort i maj men den här lilla skönheten ser ut att ha klarat sig.

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Önskar mig också lite regn som kunde skölja bort allt pollen! Precis allt är täckt av ett gult lager! Hundkäx köpte jag förra året och satte i kruka och det ska absolut bli fler.

    Må så gott!

    SvaraRadera
  8. Oj,är det så illa i Sverige!
    Här i Wales har det också varit ganska torrt, men några skurar kommer allt då och då.
    Önskar dej en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  9. Ja, det kan vara farligt att önska...här har det regnat alldeles för lite...
    Fantastiska bilder du delar med dig av!
    Söt Dvärgrododendron med Gråtimjan runt fötterna. Visste inte att det fanns så små!
    Ha det gott!

    SvaraRadera