fredag 27 oktober 2017



                                                                         

                                             Förändring
Äntligen denna kravlösa årstiden. Man har inga "krav" på vädret utan varje dag med sol eller bara hyggligt väder utan stormar och regn är bra väder :-). Håller sig temperaturen dessutom över nollstrecket känns det helt perfekt.  
I Krukträdgården händer en del nu vilket är nödvändigt när frosten kanske lurpassar bakom hörnet. Sommarens och den tidigare höstens utryck förändras till att passa senhösten och möjligtvis vintern beroende på om vi får snö eller ej. Nu bärs en del krukor in i källaren och andra, som förhoppningsvis klarar kyla, men inte väta, får stå kvar ute i små arrangemang under takutsprånget.
Förändringar sker även utan min direkta medverkan. Till exempel har en och samma hortensia stått på samma ställe i kruka halva sommaren och fortsätter att glädja mig fast i en helt annan färgskala.
Ska se om jag hittar pumpor till hyfsade priser att lägga i mitt nya, fina rostiga planteringskärl. Har inte odlat egna vilket jag ångrar nu - så klart.

Lagerolvon klarar endast zon 1 så att när det blir kallt får den flytta antingen i källaren eller i lilla plastväxthuset.

I mitten av juli

                                                                        Idag
Livet är föränderligt. Inget är statiskt utan förändringarna sker oavsett om vi lägger märke till dem eller ej.
Se hur andra tolkar Förändring i veckans Blommiga fredag

                       Ha en riktigt god helg!

10 kommentarer:

  1. Ja visst är det så! Skönt att skruva ner krav och förväntningar, du har alldeles rätt som vanligt, kloka du!
    Den där soffan blir jag väldigt avundsjuk på! Och det som står där just nu får ett helt fång Gilla av mig (blivit lite knasig av fb). Så otroligt fin den är din gröna portal, ser ut som ett grönt hus för både troll och människor!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee Laila! Jag skulle också bli avundsjuk på soffan om den fanns hemma hos någon annan ;-)!
      Portalen, eller Triumfbågen, är gjord enkom för att sagotrollen ska kunna ha en ståndsmässig ingång till nätternas baler i Salen ;-)! Du är duktig på att se och förstå hur jag har tänkt ;-)

      Radera
  2. Fantastiska foton, Anja!
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Blicken föll direkt på den enormt vackra krukan som hortensian bor i... Du får ursäkta ;) Sen vandrade de raskt till det rostiga kärlet och soffan. Du är lyckligt lottad du :)

    Skulle tömma en kruka där växten dött men så fanns där små rotskott. Nu får den bo kvar i garaget över vintern tillsammans med fuchsior och annat.

    Ha en skön och kravlös helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är förlåten ;-) Krukan med hortensian är avsedd som blickfång :-)!
      Hemskt trevligt att du tycker att jag är lyckligt lottad. Det ska jag tänka på idag i min kravlösa tillvaro :-). Imorgon måste jag dock skärpa mig för att jag ska vara på gymmet vid 9. Det förpliktigar;-)

      Radera
  4. Hej Anja!
    Är så imponerad av din triumfbåge, snyggt klippt. Kul att se förändringen mellan sommar och höst genom bågen.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Min Triumfbåge börjar impa på mig själv också så i den milda graden att jag numera måste hyra en firma att klippa den där uppe ;-) Den är hög och svår att klippa.

      Radera
  5. Godförmiddag!
    Jag blir så imponerad av din stilsäkerhet och känsla.
    Hösten ÄR vacker när jag "kliver in" i din sista bild!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen. Själv tycker jag bättre om sommarbilden - just där :-)

      Radera