fredag 20 oktober 2017




                                 Trädgården just nu
bjuder på den sedvanliga "ångestattacken" - har sååå svårt att packa ihop sommaren och hösten.... "bara ett par dar till"....och sen panik! 
Som jag har berättat så många gånger förut är det Krukträdgården som jag tar hand om sist...(och först...undrar vad krukväxterna pratar om det sin emellan ;-)?)
Jag plockar dahliablommor och rosor i en vas till showbordet. (Nu ska dahliaknölarna upp och förvaras frostfritt - jag menar imorgon ska de upp..!).
Några rosor vägrar att ge upp så att varför inte slösa några? 
I en finsk tangolåt sjunger man att "när den fattiga slösar sjunger himlen" ;-). Ja, så känner jag det.
Ännu blommar hybridhöstanemonen 'Whirlwind' i sin kruka oberörd av årstidens  stormar och regn eller de kyliga nätterna nära noll.
Höstens färgpalett blandas med sommarminnen som ännu inte helt gett upp. I en perennrabatt blommar höstkrage, oktoberstomhatt, flox, höstsilverax, olika astrar och även en riddarsporre är rustad med nya blomknoppar.
Det gör ont att skiljas igen från den prunkande årstiden, men snart börjar allt på nytt och med lite tur får jag vara delaktig i en sommar med sol, värme och härlig blomning.


                                           Ser patetiskt och rätt hemskt ut
                               Jag räds inte höstmörkret- det känns som hoppets vagga.


Dessutom kan jag "förlusta" mig i både det stora och det lilla växthuset. I det lilla har jag frostvakt.

                               Det är märkligt hur vackert förfallet kan vara i ett visst stadium

Den här blomman är ny för mig. Lär vara en ettåring - eller en som alltså inte klara vår vinterklimat. Men, vet inte vad den heter. Vet Du?

Lilla, lilla silkesnäva! Du bara orkar blomma i din plastkruka. Jag är speciellt svag för dessa små "kämpar".

                                                    Vilka stämningar och växter hittar andra nu i sina höstträdgårdar? Kolla  HÄR
          
                                                                  Ha en trevlig helg!
                                                       Tack för att du tog dig tid!

37 kommentarer:

  1. Vaddå förfall? Det ser så otroligt välstädat och fortfarande prunkande ut hos dig! Och ändå har du haft en ovanligt blöt och rälig höst efter vad jag förstår.
    Ja, i år tycker även jag att det ska bli ganska skönt att trädgården och arbetet där tar en paus. Måste ägna mig helt åt att göra folk av valpen vår...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde ha städat bort sommaren/hösten. Det är snart vinter :-)

      Radera
  2. Nej inget förfall, jag tycker den första bilden är så vacker, fint och frodigt fortfarande och så snyggt med alla krukor. H en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Hej Anja!
    Mina dahlior åkte upp igår, de fick torka på den soliga altanen, det var riktigt skönt väder. Plockar in prylar i växthuset, går och sparkar omkring i löven. Härligt med soliga höstdagar. Ser fint ut hos dig, och ditt växthus är stort och fint, ångrar att jag inte satsade lite mer och skaffade ett stort.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  4. Det känns lite vemodigt, håller med om det. Men du kör ju en väldigt lång och snygg "kruksäsong" som fortfarande håller stilen med lite annat pynt. Har börjat ta efter dig där faktiskt, att pynta, eller inreda, lite mer. Har sett att det finns en massa nya sorter av silkesnäva. Har köpt några fler i år.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har fått inspiration att inreda lite i trädgården.
      Silkesnävor kommer jag också att satsa på av fler sorter.

      Radera
  5. Inte sjutton ser det hemskt ut! Första bilden är lockande, prydlig och fantasieggande på samma gång.
    Men nog önskar man att alla blommor fick vissna ned i sin egen takt istället för att kyla och frost skulle påskynda och bestämma att allt var över?
    Din ring med lyktor och små flaskvaser är urläcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag gillar min lilla ampel med ljus och vaser. Själva ampeln är en hängande ring med krokar för att torka örter i. Flaskorna och lyktorna har kommit till senare.

      Radera
  6. Ser så fint ut. Inser att jag behöver en vinranka i mitt växthus. Övervintringsrum får jag klara mig utan. Det är för kallt för länge här.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pelargonerna plus lite annat i det lilla växthuset tills det blir kallare - d.v.s. under noll en längre period.

      Radera
  7. Men vad säger du, det ser ju jättefint ut hos dig. Älskar den översta bilden. Så bra med ett växthus i växthuset. Där kan känsliga älsklingar övervintra. Din okända blomma var en riktig liten snygging. Men vad kan den heta. Hoppas någon som tittar in här vet.

    Önskar dig en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del växter vill bara slippa vinterväta medan de klarar av kyla bra. Då är växthuset ett bra övervintringsställe.

      Radera
  8. Köpte en sån liten och underbart söt silkesnäva som jag hoppas kommer upp igen nästa år. Men jag förundras över din fantastiska innergård och bilderna därifrån. Känner igen jag borde - men inte idag ;)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangen Carina, men jag tycker inte själv att den är "fantastisk" :-)
      Silkesnävan är dock fin.

      Radera
  9. Bellissime immagini! È sempre malinconico l'autunno però se ci pensi meritiamo anche noi un pausa assieme al giardino :)

    Un saluto!

    SvaraRadera
  10. Trivelig med lykter og høstanemone :)
    En seig tid med bæring av blomstrende krukker. Måtte bare berge inn Fuchsia, Pelargonia og annet eksotisk i frykt for minusgrader...
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så här års älskar jag lyktor med levande ljus. Man får rädda de växter man vill ha även nästa år :-)

      Radera
  11. Man har verkligen separationsångest och det gör ont att lämna den årstiden vi älskar.
    Tänk att jag var hos dig i förrgår, i mörkret... Min trädgårdsguru utan att sätta min fot nån annanstans än i krukträdgården!
    Men det jag såg, var verkligen inte förfall... Utan vacker dekadens :)

    Puss på dig!



    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det någon skillnad på förfall och dekadens ;-)?

      Radera
  12. Patetiskt och rätt hemskt? Nej, verkligen inte. Den översta bilden är jättefin, liksom de andra. Smart med ett litet växthus inuti det stora. En idé att ta med sig till framtiden. Vet tyvärr inte vad "ettåringen" heter men den var söt, det var den.

    Håller med dig om att det är lite ångest nu när det snart är slut för säsongen, men fortare än vad vi anar så börjar nästa.

    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så, lyckligtvis, att när ett slutar börjar något annat :-) Men, i år känns det extra eftersom jag tycker mig ha väntat på sommaren hela sommaren...om du hajar hur jag menar...;-)?

      Radera
  13. Hos deg er det ikke mye forfall å se :-)
    Det ser fortsatt ryddig og vakkert ut i krukkehagen.
    Geranium Cinereum er virkelig både yndig og elegant,må den taes inn om vinteren?
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Krukträdgården ser någorlunda ut ännu beror på att vi har sluppit frost -än så länge. Visst är silkesnävan söt!

      Radera
  14. Forfallet eller vissnandet tycker också jag är väldigt vackert. Särskilt när det blandas upp med de där långblommarna som fortfarande bjuder på nyutslaget. De flesta växterna som behöver vinterförvaring står fortfarande kvar ute det är bara pelargonerna som hamnat på komposten. Snart skall jag ta ledigt från så mycket som möjligt när det gäller växter och trädgård. Bara titta och njuta av det jag ser.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog du som har lärt mig att bli lite nådigare över förfallet :-) Vissa tycker jag är finare än andra...Undrar hur du menar. "...Snart skall jag ta ledigt från så mycket som möjligt när det gäller växter och trädgård. Bara titta och njuta av det jag ser."?

      Radera
  15. Varje höst är en övning i förfall och åldrande. Din höst är mycket vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kloka tankar - men är inte alla höstar vackra? Även din?

      Radera
  16. Hemskt!? Öh...förstår inte alls. Det ser ju helt fantastiskt ut hos dig!!!
    Igår började jag städa bort krukor och det tråkigaste av allt att diska ur dom, men skönt när det är gjort:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så duktigt av dig. Själv är jag så lat att jag gör sådant på våren när motivationen för allt trädgårdsarbete är på topp :-).

      Radera
  17. I loved the pictures.
    Good week.
    janicce.

    SvaraRadera