fredag 22 juni 2018





                                                   Allt är dubbelt
             så högt, brett, stort och grönt 
            än någonsin under mina 20 år som trädgårdsmännska.
Sista veckans regn (80mm hos oss)och värmen innan har gjort att jag känner nästan inte igen trädgården på sina ställen. Där jag förut hade en liten stig är nu överbevuxet med stoora, ja, enorma blad av lunddocka och filigransbräcka plus allt möjligt annat. 
Rosa fingerborgsblommor tillhör inte mina favoriter varför jag rätt idogt har tagit bort rosetter men vad hjälper det i år? De är lika höga som jag och ser väldigt krävande och militanta ut  - lite varstans. De vita, som jag gillar, lyser dock med frånvaro.
                    Skäggklockan har nästan blommat över. Jag har numera många plantor.

         Tyrolenblära. Ovanligt fulklingande namn på en underbar liten glimsläkting.


Gillar när vissa växter rymmer iväg och tittar försynt på mig nästan frågande: - Får jag stanna här ?
Farrerilöken är definitivt välkommen varhelst den vill slå rot.

               Nu har det vänt....men ha en trevlig midsommar ändå ;-)

                        TRÄDGÅRDSPORTAL FÖR TRÄDGÅRDSBLOGGARE

6 kommentarer:

  1. Oj, 80 mm - det var inte illa. Här har vi fått 33 mm sedan i onsdags kväll och jag är överlycklig :-)
    Det är märkligt ändå hur frodigt det har varit den här försommaren. Jag har samma erfarenhet som du, det är som om alla växter vore dopade.
    Önskar dig en fin Midsommarhelg!
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dopade!? Tänk att jag inte kom på det själv ;-) ?!
      Ha en fin fortsättning på helgen Nora!

      Radera
  2. Vilken fin blå färg den har, Skäggklockan! Ja, vissa växter får komma upp var som helst och andra inte. Konstigt att det nästan alltid är de man inte vill som kommer åter och många.
    Öskar dig en fin Midsommardag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digitalis är fin på rätt ställe, så som dikeskanter och ängar. Fast nu får de blomma klart innan jag tar bort dem. De är trots allt bra värdväxter för många insekter. Det är viktigare än vad jag tycker för ögonblicket.
      Ha en god fortsättning på helgen Merja!

      Radera
  3. Fingerborgsblommorna är verkligen stora i år. Märkligt att de kan bli så pampiga där de växer på de torraste platser vid grusgångar och under takutsprång och de har ju nästan inga rötter att tala om.
    Tack för namnet på den söta lilla lökväxten. Här dyker den också upp på olika platser och jag hade alldeles glömt bort vad det var för en.
    Fortsatt glad midsommar/Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla! Kul att se dig här!
      Roligt att kunna vara till nytta någon gång.
      Ha en fin fortsättning på helgen!

      Radera