lördag 16 juni 2018





                                 
      "En surrande trädgård"
Hjälp våra insekter att hitta hem. Många behöver speciella värdväxter för att lockas till oss. Själva mångfalden av "surret" hjälper även trädgården hålla en balans mellan skadeinsekter och nyttodito. Som bekant har insektsbeståndet minskat katastrofalt de senaste decennierna. Jordbruken odlar ensidigt idag där hög avkastning av en gröda är viktigt. Därför behövs trädgårdarnas hjälp att bevara naturens mångfald.
GBG:s Botaniska har gjort i år en storsatsning. Man odlar många sommarblommor i år för att locka olika insekter och pollinatörer till parken. Och de har även publicerat en lista av nyttoväxter som drar olika insekter till trädgården. Hjälp även du bevara och öka surret i din trädgård. Läs om projektet här
                      
                      Ladda ned listan



Här är några gamla bilder från min trädgård
Blomfluga

Grön guldbagge

Har glömt namnet på denna skönhet ;-)


En av mina medarbetare...


                                                                         Bärfis

Ibland verkar en färgglad bordsduk duga :-)! Här en kålfjäril
Humlerestaurang

                      
Om du är med i FB finns där nu en trevlig grupp: En levande trädgård
som du kan gå med i.
                                         Var rädd om surret 
     och bidra även du så gott du kan!

Den här veckan är det STA Riksmöte i Stockholm. Ska bli spännande att få lite rapporter från den:-)! 

      Trevlig helg önskar jag Er Alla!
     Ta en titt på TrådgårdsFägring och läs andra inlägg

10 kommentarer:

  1. Jag har både "hotell" och vissa blommor till alla humlor och insekter, de är sååå viktiga! Ska kolla in den där FB-gruppen också, bra tips...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att insekterna ratar för det mesta "hotellen". De vill ha naturliga boplatser. Men, du har kanske lyckats bättre än jag?

      Radera
  2. Jag har byggt specialdesignade insektshotell som är superfina men inte ett enda flygfä har jag sett i det. MEN, jag har även en gammal granstubbe som jag har en bordskiva på och där bor de! I mängder! Men, hade inte grannens odlade bin och humlorna surrat runt i trädgården så hade det inte surrat så mycket alls faktiskt för absolut märks det att insekterna har minskat i antal.

    Kram på dig Anja!

    PS. I dag fick jag äran att träffa 2 gamla bloggvänner i min trädgård: Monne och Birgitta på Glädjekällan. Så roligt att få träffa bloggare irl :) DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inte är det "hoteller" Botaniska pratar om utan växter som ska dra till sig pollinerare. Boplatser hittar de säkert själv om de anser platsen vara tillräckligt attraktivt för att stanna...
      Visst är det kul att träffa sådana personer som man "känner" via bloggen men aldrig träffat irl.
      Är det förresten Veronica jag kommunicerar med nu?

      Radera
    2. Haha! Jag insåg efter min kommentar att jag var inloggad med fel konto :)

      Nu har vi haft de 2 sista bussarna på besök och pustar ut :)

      //Veronica

      Radera
  3. Kauniita nuo pienet ötökät on kun tarkemmin katsoo.
    Kaikkia tarvitaa.
    Hyvää pyhäpäivää sinne teille.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eiks' vaan :-)? Toivoisin, että osaisin ottaa parempia lähikuvia.

      Hyvät pyhät itsellenne!

      Radera
  4. Hej Anja!
    Märker en stor skillnad mot tidigare år, några enstaka humlor och fjärilar har jag sett. Men de kanske kommer senare. Astrantian blommar inte ännu, så hoppas att den och solhattarna lockar till sig lite fler.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  5. Vi har MASSOR av insekter, ibland alldeles för många av dom jag inte gillar; Alltså fästingar, myggor, flugor och bromsar. Alla dom kan vi döda utan samvetskval, däremot getingar och humlor - dom är min man enormt rädd om. Och spindlar matar han t.o.m. - och jag är inte rädd för dom heller!
    Däremot finns det en insekt som jag INTE gillar alls och det är en sorts skalbagge som tydligen lever i vatten. Jag kallar dom "hajar" för dom gillar att vara i poolen och dom är "jättestora" när dom kommer och simmar mot en under vatten. Usch! Men dom dödas inte utan skopas bara upp och kastas ut - alltså är dom tillbaka efter ett tag igen! *fniss*
    Men du som gillar insekter, vad 17 gör spindelinsekten fästing för nytta!?
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee, kära Susie! Jag har absolut ingen som helst förklaring vad fästingar ska var bra för. Jag har inget emot att aldrig mer påträffa någon enda individ varken på maken eller på katten.
      Och självklart tar jag av daga sådana som antastar mig - vilket är inte så många. Vet du vad jag syftar på när jag säger "jasplan" - ena aggressiva jävlar som flyger elegant och sätter sig på min bara hud och sticker. Blixtsnabbt. Inte bromsar utan sådana som ser ut ungefär som jasplan. Kanske nyttiga för något - vad vet jag. Men, jag måste ändå tillstå att även sådant som jag inte gillar kan vara bra för naturen. Allt ingår i en näringskedja. Men, håller ändå med dig om och frågar: Vad 17 är fästingar bra för? På vilket sätt är de nyttiga och bra för näringskedjan? Hittade lite svar från Wikipedia:

      "Fästingar har många naturliga fiender. Man har kunnat konstatera att parasitsteklar, skalbaggar (bl.a. jordlöpare och kortvingar), enkelfotingar, fåglar, spindlar (bl.a. vargspindlar) och myror (bl.a. ettermyror) äter fästingar.[1]
      Skönt att veta att någon har även glädje av dem om det så är bara en spindel...;-)

      Radera