söndag 3 juni 2018


När leendet börjar stelna i början av 

                                                      juni
Värmen fortsätter och dagarna slår värmerekord efter värmerekord. Värmen är inte bara roligt och glatt. Den även dödar.  
Gillar man att ligga vid stranden på en solstol och sola är detta väder ett drömdito. Men, om man istället vill jobba i trädgården så är det ett par timmar på morgonen som är aktuella. Kvällarna är också lite svala men så fruktansvärt mycket knott. Min varmsvettiga, nakna hud i armar, ansikte och ben bjuder på kalas och jag är tvungen att rusa in. Jag kan ju klä mig i något tunt men då antastar de huvudet och då får man ha något som täcker hela huvudet från halsen till nacken -något sådant har jag inte. 
Jag är lyckligt lottad som har vatten att vattna med. Bergets känsliga växter har överlevt tack vara stödbevattning. Har ännu inte vattnat vanliga perennrabatter, och jag undrar hur länge jag vågar vänta...? Rabatterna är djupa och än så länge kan jag inte se några uppenbara torkskador. Några ser lite taniga ut, men vid full vigör i övrigt.
Har aldrig, så länge jag har bloggat, tagit så lite bilder. Det beror förstås på ljuset. Solen skiner i princip jämt och då går det inte att ta bilder. Senare på kvällen blir bildernas färger skumma vilket jag inte gillar. Jag skyller på kameran medan de som kan fota skyller på fotografen ;-)Oavsett orsaken blir det bara dåliga bilder.
Men, det är småsaker. Jag kan vara inomhus i svalkan. Äta, dricka och sova....men det kan inte små fågelungar som nu går en grym död tillmötes. Vår flora och fauna är inte skapt för dessa väderförhållanden. Jag är oerhört glad över mina barrträd, där många arter - både fåglar och insekter - hittar en boplats och svalka.
Jag skulle vilja beteckna vädret som naturkatastrof. Blåbären i skogen fick en strålande start - nu håller de på att torka bort...
Hos oss har extremväder visat sig flera gånger sedan 2013. Kan egentligen bara minnas 2014 som ett någorlunda "normalt" år med en västkusttypisk vinter, vår, sommar och höst.
Jag trivs varannan dag. Den ena dagen aktiv och njuter av vädret - den andra utslagen och orkar ingenting. 
När jag har min pigga dag är jag beredd att strypa....ja, strypa folk som vattnar sina GRÄSMATTOR och dessutom i gassande solsken 👿! 
Att vara så okänslig, obildad och hänsynslös mot vår gemensamma skatt, sötvatten, att man är beredd att ödsla med den i onödan - ja, då blir jag riktigt arg och förtvivlad. Gräsmattan dör aldrig. Den kan mista sin grönska men så fort det blir svalare eller regnar så kommer gräsmattan igen.

     
   
      Det är omöjligt att ta vettiga bilder på berget. Spansk ramonda blommar helt hysteriskt hos mig och har blivit till många bestånd under årens lopp. Här är en av dem.



Kanadensisk hönsbär är en skuggväxt för sura bäddar. Gärna direkt i ett torvblock. Mina är inte etablerade ännu och torkan är knappast drömtillvaron för dem.
I krukorna blommar det hyggligt.

Har jääättemånga av dessa och inte orkat/hunnit skola om en och en. Därför tog jag upp några taniga plantor ur sina trånga krukor och satte dem i bättre jord och i en större kruka utan att sära på dem. Tja. De visar sin tacksamhet genom att blomma :-)!


Den här är rolig, eller hur? En tofsliljeart som många tror är en orkidé.

Detta hade jag att bjuda på idag. Vill du se andras aktivitetetr i trädgården och på bloggen så ta en titt i trädgårdsbloggportalen
              

13 kommentarer:

  1. Hej Anja!
    Det blommar fint hos dig. Söt Ramonda och hönsbär. Mina växter i skuggrabatten ser ut att må riktigt bra, det är värre med de andra som är i solen. Gräsmattan är helt brunbränd, men det får den vara. Värmen gör att man inte orkar hålla på i samma takt som man vill, men jag måste få ut mina plantor, idag blir det gurkornas tur. Dahliorna skall planteras i sin låda. Med många pauser skall det nog gå bra.
    Ha en härlig söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att skuggrabatten klarat sig fint. På tal om gurkor i växthuset har mina aldrig varit så enormt fina. Hade faktiskt ingen aning att de gillade denna värme. Tomaterna slokar ibland mitt på dagen men gurkorna blir bara större och grannare :-)

      Radera
  2. Torkan är faktiskt normalläge här hos oss, vi brukar ha så här torrt. Men värmen - nej, det är vi inte vana vid. Ej heller att solen gassar från tidig morgon till sen kväll. Vi hämtar vatten och vattnar sparsamt på de växter vi är mest rädda om.
    Gräsmatta har vi inte (i mitt tycke är gräsmatta slöseri med odlingsyta:-) men jag känner samma ilska som du när jag ser vattenspridare mitt på dagen som vattnar gräsmattan.
    Så fint ditt hönsbär är! Jag planterade likadana i en skuggplantering för två år sedan. De lever fortfarande och sprider sig långsamt, men etablerade är de inte än. De är för övrigt en av de priviligerade som får vatten:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vi kan glädja oss åt är att vår marodör "spanjoren" klarar inte detta ?!. Jag som trodde att de skulle gilla vädret mer än vanligt men nix. Det råder inte ännu bevattningsförbud här i GBG, men man vädjar till folk att använda vattnet med förnuft. Grundvattennivån är ännu normal trots denna enorma torka och hetta. Men, magasinen fylldes under hela förra året plus halva detta.

      Radera
  3. Hei Anja. Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, hagejobbing går dårlig i denne varmen. Jeg har brønn, så jeg kan ikke vanne i bedene. Alt jeg skyller av inne samles opp, så går det i krukkene og noen utvalgte stauder. Ellers henter jeg vann til drivhusplantene. I går fikkjeg meg et langt bad i sjøen, så mye har jeg velikke badet siden ungdomstiden, tror jeg. Jeg håper når regnet kommer at vi får gode mengder vann, i mellomtiden blir plenen ikke klippet,. (Den som fremdeleser grønn) Ha en fin søndag. Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du passa på att simma och bada av hjärtans lust för vips!- blir det höst...;-)!

      Radera
  4. Har förstått att det är varmt i Sverige, många skriver om det.
    Här i Wales startade sommaren igår med sol och värme, tidigare grått och regnigt. Så för mej känns det skönt. Ser ut att bli en fin dag idag också.
    Vi har haft 3 årstider i år, vinter, vår och nu sommar, ganska lagom skulle jag vilja säja, men lite strängare vinter än vanligt. I Sverige gick det från sträng vinter till het sommar.
    Ja, ja, det blir som det blir.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jess! Nu får du passa på att njuta. Ja, hos oss brukar det vara fyra årstider men nu blev det bara tre :-)!

      Radera
  5. Fina bilder från dig, tycker jag!!
    Hönsbär ska jag skaffa och ha under Rododendron kom jag på nu när jag ser din bild. Förhoppningsvis kan den kanske bilda mattor och hålla bort ogräset. För fy vad jag får rensa!!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som om du inte har det snustorrt precis?
      Jag tror att den blir riktigt fin med tiden i lite fuktig och skuggig miljö. Beror lite på vilket slags ogräs du har? Jag får gärna ormbunkar i mina skuggiga rabatter (och soliga också för den delen) och där finns inga hönsbär i världen som kan förhindra deras framfart. Det gäller bara att upptäcka dem i tid...;-)!

      Radera
  6. Så fint den spanska ramondan blommar hos dig. Den planta jag fick av dig för ganska många år sedan lever faktiskt ännu här i Norrbotten men den vill inte blomma. Kanske jag har planterat den för mörkt? En spanjor som ramondan kanske ändå vill ha sol i vårt kalla klimat? Men som sagt, kanske jag ändå ska vara nöjd för att den alls överlevt våra vargavintrar. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I sin naturliga miljö växer den i skuggiga och steniga platser. Frågan är om den har det "för bra" hos dig? Rekommendationen är att odla den vertikalt i sprickor där det inte bli stående vinterväta. Men du har väl knappast bekymmer med vinterväta? Om du flyttar den till magrare förhållanden så kanske du får den att blomma? Den är ju så söt då.

      Radera
    2. Tack för tipset, den ska få nytt boende bredvid platsen där en lavendel otroligt nog överlevt en vinter. Kanske den lilla spanska ramondan behöver det torrare om rötterna och mer sol för att trivas här i norr?

      Radera