tisdag 14 augusti 2018




                                       Beslutet

Trädgårdsvandring i trädgårdar som öppnar portarna för andra intresserade är en hyllad och rosad insats. Att få njuta av andras skapelser och låta sig inspireras är en gudagåva tycker nog de allra flesta. Så även jag. Av olika skäl har jag inte sett så många som jag "borde", men ändå tillräckligt för att förstå hur olika vi tolkar "trädgård". 
Själv har jag öppnat min egen för större skaror några gånger vilket är bland det roligaste man kan göra. Det blir många "input", skratt och frågor.
Men, det är också krävande, för visst vill vi ha det lite fint när det kommer gäster. 
Min trädgård är för mig ett lyckligt ställe. Det känns nästan som att vara i ett "annat land" av surr, liv och dofter. Viss finns där finns även små "elaka" varelser som får sig en strid, men det mesta är flitiga humlor, spännande skalbaggar, dagsländor, olika stora spindlar, fåglar som söker föda och en och en annan liten skir älva dansande på blommor eller på näckrosbladen, som kysser en groda...
Men, detta ser bara jag. Andra granskar mer kritiskt på växtskyltar, vill veta namnen på just de växter som jag har glömt namnen på. De ser även om jag har fina rabattkanter, matchande växter och annat mer pragmatiska och estetiska saker. Jag är själv nästan likadan när jag besöker andras... 
Men, var sak har sin tid. Min tid som den som öppnar trädgården för allmänheten, är över. Jag har inte den orken som krävs att ha det så som jag vill när jag visar trädgården. Det är av respekt för andra.
Om däremot någon vill komma för att träffa mig, fika och prata trädgård då är man välkommen efter överenskommelse. 
En liten kavalkad av som finns just nu på en del av trädgården. De andra delarna får vänta tills vattenslangarna och skräphinkarna är bortburna...man är väl lite kokett...;-)



Japansk lärk (Den är köpt under detta namn av Peter Korn, men jag har fått också invändningar av någon från TA)
är attraktiv året om. Jag älskar kottarna från de rosaröda blommorna på våren till de mogna, vackert bruna på vintern. Just nu är de vackert gröna.   
Min växer i kruka och har gjort det i minst 10 år. 

I växthuset mognar tomaterna, gurkorna, chilin, "jätte"basilikan och min underbara vinranka. De lite gulskiftande bären har en så makalöst underbar smak att jag vet inte någon annan frukt eller bär som kommer i närheten. Köpedito och denna sort är som helt olika frukter/bär.

 Det varma, torra vädret har dämpat blomningen en del. Visserligen finns det några som blommar överdådigt så som frilandshibiskus, klematis 'Blue Angel', floxen 'Natural Feelings', jätteprästkrage och knippgentianan börjar slå ut.

Violrutorna har blommatlänge isommar.

Kamtjatka-azalea har sin hemvist på berget. Den har också blommat ovanligt länge i år. Besöks flitigt av humlor och bin.

Mina krukodlade hortensior föredrar fuktigare och svalare somrar. Blomningen är inte imponerande.

                                    Och, min ständiga följeslagare, min underbara Maija.

        Önskar alla en trevlig vecka.
Fler inlägg hittar du i trädgårdsportalen för nordiska trädgårdsbloggare i 
             TrädgårdsFägring
ps
Har blivit offer för nätbedrägeri. Gjort bl.a. polisanmälan. Polisen ringde nyss för kompletterande uppgifter. Han var otrevlig och insinuant...känner mig gråtfärdig. Det är jobbigt nog att befinna sig i denna situation.
                   ds

15 kommentarer:

  1. Nog vill man ha det fint när man vet att man får trädgårdsbesök. Hade det nyligen av vår lokala trädgårdsförening. Jätte trevligt, men mycket jobb innan.
    Underbart vacker din vita Violruta!!
    Låter hemskt med både nätbedrägeriet och hur du blivit bemöt ang. den!! Hoppas allt ordnar till sig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket jobb. Är man frisk och lite yngre så går det ju bra, men numera är jag varken det ena eller det andra...;-(
      Ang. samtalet med polisen:
      "Lite" rättfram som jag är frågade jag honom: -Vilken charmkurs har du gått i? Om du vill att jag ska fortsätta att svara på dina frågor får du skärpa dig och vara trevlig i telefon. Det blev tyst ett tag. Sedan blev han ännu jävligare. Är det bara sadister som söker till yrket, undrar jag?
      Det finns de som säger att man ska alltid vara sig själv. Jag lovar: Det är ingen framgångsrecept om man är som jag ;-)

      Radera
  2. Sannelig er det mye fint til tross for tørken!
    Kunne nesten skrevet det samme selv.
    Bortsett fra at jeg aldri har sluppet inn horder i hagen her. Deler bare med få venner av ganger :) Er jo mitt eget rekreasjonsparadis. Helst stressfritt!
    Ha det så fint!

    SvaraRadera
  3. Hej Anja!

    Jag kom till samma slutsats som du för ett antal år sedan, inga öppna trädgårdar mer för min del men vi har förstås inte upprättat ett besöksförbud, trädgårdsvänner är alltid välkomna. Jag har tackat mig själv för detta beslut, tänk om man hade haft bokade trädgårdsbesök under denna katastrofsommar!

    En mycket lyckad bild av den vackra Gentianan! R. camtschaticum har fått lite stryk här av torkan och solen men den ser ut att överleva. Du vet kanske men jag säger det ändå, nyper man av blommorna när de blommat över fortsätter den att blomma.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer ihåg när min läromästare, framlidna Bernt Nilsson, Alpinodlarna, berättade för mig om att nypa bort blommor för att förlänga blomningen. Tänk Gunilla att jag gör det på nästan allt - för att testa och "metoden" funkar förvånansvärt ofta :-)!
      Ja, trädgårdsvänner är alltid välkomna om de inte kommer med en busslass åt gången ;-)!

      Radera
    2. ps
      2013 var ett sådant år som jag aldrig glömmer. När allt var brunt pga frosttorka och det väntades två busslass besökare...mardröm är ett milt uttryck...
      ds

      Radera
  4. Jag förstår dig, det är krävande och vissa människor är väldigt krävande. Visst vill jag veta en del namn på växter, främst för att köpa en själv, men för mig är det nog mer spänningen och helheten som styr. Är nog tyvärr inte så noga med några strån av ogräs här och där eller raka kanter. Trädgård för mej något att njuta av, ge lugn och inspiration.
    Du verkar ha en underbar trädgård och jag skulle gärna vilja se den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste säga att jag brukar inte lämna mina besökare i ovisshet när det gäller namn på växter. Har ofta svårt att "spotta" fram namnet på ögonblicket men i värsta fall ber jag om mejladress och jag mejlar namnet.
      Ja men visst har jag en "underbar trädgård" även om det ofta verkar vara bara jag som förstår det ;-)!
      Du är självklart välkommen Lena!

      Radera
  5. Stunning looking garden, I love the wide array of flowers you have in your garden. Your cat is adorable btw! Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    SvaraRadera
    Svar
    1. So nice to se you here! Thanks for the compliment. And, of course I will go on with my posts :-)!
      Have a fantastic day too!

      Radera
  6. Hej Anja!
    Är så glad för att få besöka andras trädgårdar, och har hjälpt dottern inför några visningar. Då vill man att allt är tiptop. Trädgården skall vara något man njuter av, och det ser man att du gör, det är så fint. Härliga bilder, och violrutan verkar äntligen ha små knoppar hos mig.
    Ha en härlig helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckliga dig som har ett barn att dela ditt trädgårdsintresse med :-)!
      Även om jag alltid njuter av min trädgård så måste jag tillstå att mest njuter jag när jag har jobbat häcken av mig och det är "fint" överallt. Kanske en generations"åkomma"?

      Radera
  7. Att få sitta ner på tu man hand med en trädgårdsintresserad och samspråka över en fika låter väl så skönt som en trädgårdsrunda :) Jag är en av dem som frågar efter namn men inte tittar på skötseln. Tvärtom känns det bra med lite ogräs för då ser jag att vi är mänskliga och ogräset som växer hos mig är inte mer än någon annanstans..

    HA det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det tycker jag med! Att få prata trädgård som tycker att det är bland det mest intressanta och roliga samtalsämne man kan ha! Ja, namn är viktigt.

      Radera