tisdag 21 augusti 2018




                                           
                                             
      Sensommarstämningar
Just nu skiner solen. Det gjorde den även igår efter en veckas regn och hårda vindar. Ovädret har fått högre växter att ducka för "rapp" och "slag" medan floxens blommor är kletigt bruna. Men, gräset börjar grönska och livet i stort återvänder i trädgården. Härligt!
Det är rätt mycket som blommar nu. Frilandshibiskusen t.ex. har nog aldrig blommat så här länge. Skogsastern ligger lite "lågt! ännu efter busvädret, medan knippgentianans mörkblå blommor lyser förföriskt. Hortensiorna börjar återhämta sig från hettan och mina krukrosor tar sig en andra omgång, rikligare än den förra.
Jag är nöjd och extra glad nu när solen åter lyser från en klarblå himmel.
I växthuset visar tomatplantorna sin tacksamhet över det mer hanterbara vädret genom en massa halvmogna tomater. Under den varma perioden var det ovanligt få tomater som blev bra. Pistillrötan härjade bland dem. Men nu ser det riktigt bra ut. 
Nu hoppas jag på en lång och fin höst. 

                 
Japansk porslinsanemon behöver både skydd från vindar och stöd för de höga, rangliga stjälkarna för att komma till sin rätta. Mitt bestånd har stöd och skydd av amerikansk blåbärsbuske.

Japansk konvaljbuske är svårflörtad med blomningen. Vet inte riktigt vad det beror på. Tar gärna emot "hypoteser". Min är högre än vad som anges i växtbutikerna - minst tre meter mot de två som anges. Det riktigt attraktiva är stammen och barken i detta träd som skiftar mellan olika rödaktiga - och kanelnyanser dekorerad i silkespapprsprassel. 

Min amerikanska blåregn Wisteria frutescens 'Amethyst Falls' har producerat enstaka blomklasar under hela sommaren.

För tillfället finns inte så mycket tid för att blogga,
men det finns många andra som också bloggar om trädgården - kolla HÄR

Ha det gott i sensommarträdgården!
     Tack för att du tog dig tid!

16 kommentarer:

  1. Hei Anja.
    Ja, sensommeren kom og minner mest om høst, men det er deilig å kunne gjøre noe i hagen, og ha tid til å nyte det som blomstrer og hagen forøvrig:-) Vår konvall busk har hatt "stusselig" blomstring i år, og porselensanemonen har fortsatt ikke slått ut blomstene. Men de andre høstanemonene er flotte, og som hos deg, våre hibiskus har aldri blomstret så lenge.
    Fortsett å nyte sensommeren/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min konvaljbuske, C. alnifolia blommar fint , men den här japanska, C. barbinervis är svår att få blomma.
      Och - ja visst! - höstanemonerna är fina nu!

      Radera
  2. Hejsan Anja!

    Nog är det ändå skönt att denna mardrömsvärme förhoppningsvis är över för denna gång. Jag njuter av det normala vädret som råder just nu.

    Här finns nästan inga blommor alls pga torkan men grönskan njuter jag av. Porslinsanemonen är ljuvlig, såg igår att den visst orkar blomma här också men jag klarade inte av att krypa omkring för att få en bild av de nickande skönheterna, du lyckades alldeles utmärkt ser jag.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan inte heller krypa numera. Mina japamska porslinsanemoner växer på en liten "kulle" och har stöd av amerikanska blåbärsgrenar så att de syns bra även utan foto :-)

      Radera
  3. Hej Anja!
    Din Japanska porslinsanemon är vacker, och vad härligt med ett blåregn. Gjorde ett försök med blåregn, men det misslyckades tyvärr. Mina tomater mognar också långsamt, men de ser friska ut.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du prövat den här amerikanska blåregnet? Den går tydligen bra att även odla i kruka.

      Radera
  4. Vilken läcker stam! Så kul att höra att ni också fått regn:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul och kul .-(! Nu har Gunnilse vattenfestivalen börjat och ser ut att hålla på de närmsta 14 dagarana...minst!

      Radera
  5. Så otroligt fina bilder på japansk porslinsanemon. Den behöver man bild på för det är lite svårt att se dess fulla charm i rabatten. Ja nu har buskar och träd rätat på sig och temperaturen har ju varit relativt hör ännu så det är verkligen fint ute.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina växer upphöjda med stöd så att de syns bra även utan foto.
      Grönmassan är ögonbedövande just nu och regnet hos oss har inget ände - som vanligt.

      Radera
  6. Tisdags - vilken ljuvlig dag det var. tyvärr hade jag planerat lunch och annat... De små gentianorna vill sig inte hos mig. Ska jag ge upp eller pröva igen? Konvaljbuskens bark var väldigt vacker. Jag är svag för såna detaljer.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knippgentiana är en högrest växt som trivs i vanlig rabatt.
      Ja. Buskar och träd ska ha något extra för att bli intressanta i en liten trädgård.

      Radera
  7. Ja nog är det lite höst i luften minsann, skönt...
    Ljuvliga bilder du bjuder på!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Jag skulle inte ha något emot lite mer sommar...:-)

    SvaraRadera
  9. Ser fin ut hos dej!
    Idag känns det riktigt höstigt här i Wales, blåst och regn, men vi har haft flera dagar med "lagom" väder. Idag blir en innedag.
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  10. Undrar om inte Porslinsanemonen är bland det vackraste som finns? Jag har haft den, men den försvann tyvärr lika snabbt som den kom.
    Vackra stammar kan jag "gå igång på" - tycker det ofta är en bortglömd detalj i trädgårdar. Din konvaljbuske har ju riktigt vackra stammar, tack för att du visar!
    Kram Nora

    SvaraRadera