onsdag 29 augusti 2018




                                   Störd årstidsrytm?
Högsommaren började i maj och slutade i början av augusti. Att ha maj som högsommarmånad och augusti som en höstmånad är nytt för mina breddgrader. 
Det gamla, vanliga regnet har parkerat sig över våra huvuden. 
Höga perenner bugar för sig och försöker hitta skydd i varandras bladverk. Fästingar har fått nytt liv och gräset växer åter. 
Men, vid uppehåll är temperaturen behaglig för trädgårdsarbete och - även om det nästan bär emot mig - måste jag hålla med om att regnet behövs i skog och i mark (Fast en blå fläck på himmelen just ovanför min trädgård vore inte helt helt fel ;-)!) 
Idag är det ändå rätt fint ute. Väldigt milt och solen håller visst på att armbåga sig fram bland molnen. 
Det blir växthusstädning idag. Tomat- och gurkplantorna behöver ses över. Golvet städas, krukor vattnas och kanske lite festpyntas inför kommande gäster till helgen. 
Grönmassan breder ut sig i rabatterna medan blomningen är mer sparsam i vissa delar. Och visst är det fint när trädgården ser ut att vara glad så som det gröna signalerar. 
Efter helgen ska jag ge mig på buxbomshäckarna. De har jag inte vågat röra med saxen under hela sommaren.
Nu sätter jag mitt hopp till septembern! Kanske blir den superfin?!


Jag älskar färg!

Rosenblund har blommat sedan i maj!

Hjälp! Det regnar så att vi faller...! 

Gräs i rabatterna är fint. Det ger en annan dimension åt plantering.

Några av mina favoritkrukväxter utomhus ärt kungsbegoniahybrider. Bladen kontra blomning ...åhh!

Oväntade färgkombon har jag aldrig något emot. Konvaljbuskens (Clethra alnifolia) sockervaddskära blomma mot den kraftfulla röda lönnens krona är häftig! 

                               Chilenskt nattljus lyser upp mörkret och slocknar på morgonen


             Knippgentianan väller över bräddarna som ett vattenfall 

           Min blogg är bland många andra trädgårdsbloggare!
              Ta en titt på vad andra skriver om trädgård i
                         TrädgårdsFägring
                   

            Ha en superfin vecka! Och, tack för titten!

10 kommentarer:

  1. Anja!
    Den söta lilla rosenblunden har aldrig varit finare än i år här hos oss. Har nog precis som jag, tyckt om värmen.i trädgården har de gröna färgerna tagit över även här. Det ger ett så härligt lugn. Lugnet före den färgsprakande finalen när hösten kommer på riktigt.
    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har varit på "Medelhavssemester" i tre månader!
      Visst skapar de gröna nyanserna lugn. Nu uppskattar jag det gröna mer än vanligt...Vi är ju vana vid att så ser det ut hos oss, men fått erfara att klorofyll är en gudagåva .-)!

      Radera
  2. Hei Anja.
    Jeg har to favoritt måneder: mai og september:-)
    Så jeg håper vi får en deilig september.
    Vi har en konvallbusk, men den har hvite blomster, og lysere blader, kanskje en annen sort, eller fordi den står i full sol hele dagen hos oss...
    Du har mange spennende planter :-) Chilensk nattlys var ny for meg, virkelig vakker!
    Kos deg med gjester i helgen/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Er konvaljbuske heter kanske 'Hummingbird'?
      Min konvaljbuske står rätt skuggigt - tror att den skulle trivas bättre med mer sol.

      Radera
  3. Hej Anja!
    Hoppas solen kunde armbåga sig fram, här börjar det med gråmulet, men ser ut att komma några solstrålar. Din Gentiana är ett riktigt praktexemplar.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solen har visat sig lite då och då. Jag är mycket nöjd med min knippgentianas utveckling. Den är rätt praktfull - särskilt i år.

      Radera
  4. Snygg konvaljebuske. Ja mycket är högt och tungt nu så regnet gör att det lutar åt alla håll. Ändå har det ju inte regnat hårt (iallafall inte här). Det är fortfarande varmt ute så trädgårdssäsongen känns väldigt fin ännu.
    Ha det fint.
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du förstår att Gunnilse utmärker sig alltid som extrem ;-)! Extremt varmt, soligt, kallt snöigt, regnigt - you name it ;-). Alltså: Det regnar inte här, det ÖSregnar med småspik;-)!

      Radera
  5. God morgon Anja!

    Svenskt "lagom" är inte så dåligt som ryktet vill hävda, vädret denna sommar lämnar mycket övrigt att önska var än i landet vi har våra kära täppor. Vi har ff torrt men temperaturen är numera uthärdlig och gör trädgårdsarbetet till en trevlig uppgift.

    Jag har inte många krukor i trädgården men rosenblund har jag ett antal av som hängt med i många år. Men mina blommar intensivt under våren och sedan är det över. Vad är hemligheten med en konstant blomning över en hel säsong?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått regn i två veckor nu. Även om jag vet att det behövs så är jag så trött på att det "aldrig" tar slut när det väl börjar.
      Har absolut ingen aning varför mina blommar i flera månader i sträck. De tar visserligen en liten paus då och då med endast mycket sparsam blomning. Jag tar bort alla överblommade "blomstjälkar" och vattnar med näringsvatten på sommaren. Något annat gör jag inte. Förra sommaren då det regnade så mycket och solstrålarna var en lyx, var blomningen däremot ynklig.

      Radera