måndag 18 februari 2019






                                                          Budbärare 
       av kommande säsong
Visst är det alldeles underbart när snödropparna tittar upp. De är vårens allra tidigaste tecken. 
Men, just nu ser jag efter vad annat kommer upp ur fjolårsprasslet. Rosa är kanske inte den där optimala färgförälskelsen för mig i vanliga fall - men nu! Så vackert att jag skulle kunna just för ögonblicket bli rosafrälst! 
Och sen, mina kära bloggvänner: Vad ska jag med min nya anskaffning till? För stor, för vräkig, men till ett bra pris...jag är visst oförbätterlig...;-(
Eldfat som jag inte tänker elda i utan plantera i...Jag får ta detta huvudlösa köp som tecken på våryra...Just i köpandets ögonblick hade jag någon diffus bild/tanke, som försvann så fort jag fick hem åbäket...
Om någon tror att "människan måste ha för gott ställt som köper utan en vettig tanke" så har ni fel. "Människan" får avstå från något annat för 800 spänn... ;-( 😥 Men, nu när jag har fått gråta ut, känns det lite bättre. Den kommer att pryda något ställe och kanske bli riktigt fin till slut. Hoppas på det, gör jag.






En brunnäva med vackra blad. Just denna tid så vackert tecknade i rosa  och lime. Jag tror att den heter 'Springtime' men är långt ifrån säker. På en beskrivning läste jag att dessa blad skulle vara gulaktiga så här dags...?


Samma färg som mitt första, i lönndom köpta, läppstiftet i min tidiga ungdom. Då var Brigitte Bardot på ropet...;-)



Att mandeltöreln trivs blev en överraskning. Den skulle ha "tveksam härdighet", men har nu prytt min Gula rabatt i fyra år. Och förökat sig med frö. 
...och så har vi "åbäket" här....:-)

            Då återstår bara att önska alla en trevligt vecka!
                        Tack för titten!
                      Anja
Fler trädgårdsrelaterade inlägg hittar du i TrädgårdsFägring!

16 kommentarer:

  1. Det där fixar du lätt Anja! Bara att plocka fram dina konstnärliga begåvningar och vips! så har eldfatet förvandlats till något annat.
    Dina bloggläsare förväntar sig en bild förstås.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee Gunilla! Jag har nog aldrig uppfattat mig som "konstnärligt begåvad". Men tack i alla fall.

      Radera
  2. Fantastisk læbestiftsfarve på din sedum. Du kunne plante rosa sempervirum i dit ildfad ;-)
    Hilsen Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt förslag Lisbeth, men jag får nog ha någon annan växt/andra växter där. Sedumbeståndet är för litet.

      Radera
  3. Hej Anja!
    Fin bild på din sedum, som kommit väldigt långt redan. Eldfatet kommer att bli fint, som gjort för att ha vackra växter i. Här smälter snöhögarna undan i rasande fart.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst verkar det som om vi skulle få en väldigt tidig vår. Hoppas nu att vi inte drabbas av "takatalvi" med snö och kyla och framför allt kyla.

      Radera
  4. Mandeltöreln har blivit en favorit hos mig också och precis som du fick jag veta - tveksamt härdig. Kanske har den sin vakcratste tid just nu... Åbäket - jag blir lika kär som du och även om jag inte har 800 över så förstår jag exakt, på mitt vis, och planteringen kommer bli magnifik däri. För de där stillebena är du väldigt duktig på vet jag :)

    Kvarnen - det var en Viking GE 140 l. Jag valde efter storleken på gren den kan tugga och den här tog lite större. Den klarar dessutom material som legat och torkat lite. Båda delarna spar vansinnigt mycket tid - annars måste jag börja sortera.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är mandeltöreln en liten exot?
      Som det kanske framstod av texten så hade heller inte jag 800 spänn "över"...;-)?
      Tack för kvarntipset.

      Radera
    2. ps
      Carina! Får detta meddelande när jag föröker lämna kommentar hos dig: FEL: Ange en giltig e-postadress.
      Det är inget fel på min e-postadress.
      ds

      Radera
  5. Jag tycker åbäket var otroligt vackert - och med lite växter i, antingen i jord eller i vatten, blir det ändå tjusigare! Och det där medsamma läppstiftsfärg som Brigitte Bardot kännar man ju till. Själv fick jag lite röda läppstiftrester av mamma och så blandade man det med zinksalva!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehhee Susie! Just det! Zinkpasta...herreje. Vi var ju världshistoriens första "teens"? Och, sockervatten för polisongen á la Brigitte...(Jag var dock tvungen att göra allt detta i smyg för mina föräldrar :-)!)

      Radera
  6. Jättefint åbäke, tycker jag.
    Härligt med lite vårkänslor!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Väldigt vackert åbäke som jag misstänker kommer att bli ännu vackrare nu. Då ska jag också våga pröva mandeltörel, den är ju så fin.
    Ha en fin helg/Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jess. Nu är den döpt högtidligt till Åbäke ,-)!

      Radera
  8. Ja men nu kommer det små tecken i rabatten. Riktigt trevligt. Hoppas det inte blir bakslag nu. Lökarna klarar sig ju alltid men det andra ..... Förstår att du föll för fatet. Det är verkligen läckert.
    Ha det gott
    Helene

    SvaraRadera
  9. Jeg synes ildfatet ditt var nydelig, men forstår at det kan bli for ødeleggende med varmen mot blomstene. Lager du hull i bunnen er det vel bare å plante i det. Den rosa sedumen så fin ut, deilig med vår nå, og slle farger er like velkomne. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera