onsdag 13 februari 2019




                             

                    Våren är på G i Göteborg
Sol, och regn om vartannat. Tempen på plussidan dygnet runt. Grundvattennivåerna höga så att nu vågar jag njuta av solen. Snödroppar och julrosor tittar upp. Vid en liten uterunda hör jag vårdrill från småfåglar. Hade jag inte astma skulle jag drilla ikapp...;-)
Julrosbladen blev bortklippta igår. Idag fortsätter jag vårbruket med en rabatt åt gången. En är ju ingen ungdom längre så att det gäller att ta det piano så här i början av säsongen. 
Det är otroligt inspirerande att se hur trädgården och naturen håller på att vakna så smått.
Enligt meteorologen på SVT är det inte ovanligt på våra trakter att våren kan börja from 15 februari - aldrig före det datumet. 
Såg att ungerska tandroten hade småå antydan till vegetation. Att någon styvare violblad tittade upp. Att tjälen håller på att släppa och att hybridkejsarolvonet, som jag odlar i kruka, har massor av blomknoppar. Krukan har stått ute hela året.
Och, just nu, när jag tittar ut genom fönstret ser jag solen vräka ned sina strålar...
Om en timme ska jag ut och städa sydrabatten. 
   I fönstret  mot Krukträdgården trivs denna vildpelargon. Det syns att fönstret inte är precis nytvättat ;-)


                   Fruset på och runt Stora dammen


Inte kunde jag motstå dessa. Det brukar flyga varje år någon förvirrad humla alldeles för tidigt. Kanske även i år. Då blir den glad av att se dessa, hoppas jag.
Julrosblommor överallt! Det bådar om en fin vårblomning av dem.
Pynten gnistrar och glimmar i solen. Denna, för mig väldigt dyrbar skatt, har en glaskonstnär i USA, som inte har varit i min trädgård, som inte känner mig, men har tittat då och då på min blogg och skapat detta vindspel, bara för mig! (Hon heter Joslyn Webster)

Så här ser min himmel ut idag!

ps
Tänk, om den/de följare som lämnar min blogg skulle vara så modig/-a att berätta varför. Kanske kunde jag göra något bättre eller annorlunda?
ds




                        Ha det gott!
                             Anja
                      
                     Tack för att du tog dig tid!

       Vad skriver andra i sina bloggar i TrädgårdsFägring?

12 kommentarer:

  1. Om jag börjar från slutet... Ja du ibland undrar man. Visst vore väl konstruktiv återkoppling trevlig.

    Fina vårtecken du visar och idag har varit en helt ljuvlig dag ute. Ditt stilleben med vintergäck och en mossgrön stjärna var så vackert.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är man bara en liten prick i periferin i världen, som inte har rätt att få någon "konstruktiv kritik", men i ens egen värld är man medlepunkten ;-)!
      Jag tycker själv att den stjärnan är fin och inte slänger jag den bara för att julen är över. Så länge den är grön och grann får den hänga med. F.ö. är stjärnan rent objektiv en vacker form.

      Radera
  2. Dessa underbara vintergäck. I går fanns det bara en enda utslagen här i trädgården och idag massor. Vackert stilleben hos dig!
    Det där med återkoppling, konstruktiv eller inte, vet jag inte hur jag skall ställa mig till. Tiden vill, fast jag är pensionär, liksom inte räcka till. Och som försvar för att jag inte kommenterar: - Själv bloggar jag för att jag tycker det är roligt att fotografera och skriva, det blir som en dagbok, inte för att få kommentarer, men visst nog är det trevligt när någon ger sig tid att ge feedback och skriver några rader.
    Ha det så gott i vårsolen!
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos mig har jag inte lyckats att hitta något bra ställe för vintergäck. Dessa är nyköpta som jag gör ett försök till med när de har blommat över.
      Nej, jag menar inte kommentarer utan när folk som har följt mig slutar. Det känns jättekonstigt. Jag vet ju inte ens vilka som lämnar och lika lite varför.
      Annars, ang. kommentarer: Jag tycker om kommunikation. Det måste inte vara många, men gärna lite dialog med några - så som med dig Birgitta.

      Radera
  3. Hej Anja!
    Det låter ju alldeles, alldeles underbart att du påbörjat vårarbetet i trädgården. Tänk att vi bor i samma land men förutsättningarna är nästan dramatiskt annorlunda. För mig är februari den mest "vintriga" månad med stark kyla och ett snötäcke som täcker allt. Men inte i år, nu har snön nästan försvunnit och det är plusgrader dygnet runt.

    Vintergäck är alltid glädjens budbärare, du har så rätt att en och annan insekt vaknar för tidigt och det är sorgligt när det inte finns någon mat innan sälgen blommar.

    Som kommentar till din undran om varför folk försvinner saknar jag förstås svar. Det händer väl oss alla från och till i bloggvärlden. Framför man åsikter, som jag gör ibland är det väl alltid någon som kan irritera sig så valet är som jag ser det att försöka vara alla till lags och bli mer eller mindre meningslös i inläggen eller bestämma sig för att skriva om det som känns viktigt, roligt, kanske intressant eller lärorikt och hålla sig till det. Det är min blogg och den bestämmer jag över, så tänker jag i alla fall.
    Du är bra som du är Anja! Reflekterande, kunnig, personlig och jag har aldrig läst ett menlöst inlägg på din blogg.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunilla för din kommentar.
      Ja, landet är avlångt med 8-9(?) olika klimat zoner.
      Därtill kommer alla lokala variationer. Till exempel Det kan regna i stan medan hos oss ca 70 m. ö. h. och på några km avstånd snöar det.
      Jag inser att det inte går att vara alla till lags, men det vore ändå intressant att få veta vad folk stör sig på - om de gör det. Jag vädrar inte så mycket åsikter här - det gör jag mest på FB.
      Tack för dina lovord! Om du visste vad fint de sitter just nu! Men, tyvärr känner jag igen mig bara på en punkt och det är att visst reflekterar jag mycket - (för mycket?). (Det går inte just nu att rätta till skrivfel!)

      Radera
  4. Hej Anja!
    Så tidigt du kommit igång med vårbruk. Var så glad igår då solen sken och det var plusgrader, det blev en lång promenad. Mycket av snöhögarna har regnat bort, men i trädgården är det is och snö kvar. Man blir glad av dina vackra krukor med glada gula vintergäck. Vacker glaskonst, med vackra färger.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte när jag har kommit igång sist så här tidigt. Sen vet man ju inte om jag får avbryta vårbruket - det kan ju vända åt det vintrigare hållet helt plötsligt. Har varit med om 10-20 cm snö i april!

      Radera
  5. Vilken fin glaskonst och så snällt av henne att skicka den till dig! Glas gör sig fint i trädgården, precis som keramik (och rost!).
    Vad gäller följare som försvinner tror jag att de ibland helt lämnar bloggvärlden, inte att de tycker att din blogg är ointressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ang. följarna som lämnar: De får tycka att min blogg är ointressant, men det vore intressant om de berättade det för mig. Inte för att jag vill vara till lags för alla, men jag skulle ändå ta en funderare...

      Radera
  6. Härliga vårtecken från Göteborg! Tack!
    Ja, tråkigt när vissa bara lämnar,utan att man vet varför. Jag blir lite orolig ibland att något hänt dem, men så dyker deras kommentarer upp hos andra och jag vet att de i alla fall mår bra. Tycker det är roligt att ha kontakt med mina läsare och även kommentera hos dem, men ibland har man inte möjlighet, men jag kommer tillbaka.
    Gillar din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tanken på att något hänt någon har slagit även mig, men, det verkar inte liksom praktiskt genomförbart om man nu inte har bett någon annan att göra det i händelsen av att man "tar ned skylten"...typ.

      Radera