lördag 27 april 2019




                                             

                           GRANAR
Även granar har en vårskrud.
Pratar inte om  botaniska, små rariteter utan rejäla, självmedvetna, "tar plats"-träd. Fåglars favoriter. Mina älsklingar som både doftar och blommar...
Mina tre arter hyser matreserver både sommar som vinter till fåglar. En gran hyser miljoner kryp som fåglarna har glädje av.
Dessutom är det många som har sina bon i dem. Mina granar erbjuder även skydd mot rovfåglar och busväder.
Två arter av Abies och en Picea. Vad kan skillnade vara? Abies, ädelgransläktet har rundare, lite mjukare barr och kottarna sitter uppåt. Picea, gransläktet, har vassare barr och kottarna hänger. Detta gäller bara generellt.
Min serbgran t.ex., Picea omorika 'Pendula'   har mjuka barr med rundade toppar.  
Den  pendlar i silverskimmer - barrens baksida har nämligen vita strimmor. Just formen av 'Pendula' har ett smalt växtsätt. Jag var lite osäker på sortnamnet men har fått veta att de kan se olika ut.
I år måste den ha fyllt minst 15 år eftersom den blommar första gången. De smultronfärgade honkottarna sitter tätt i denna långa rese på minst tio, smala metrar upp mot himlen... 
Kottegranen, Picea abies 'Acrocona'  är en annan, lite spektakulär gran. Mycket dekorativ i sitt galna växtsätt och mängder av kottar på alla stadier samtidigt. 
Koreagranen, Abies koreana har varit fågelrestaurangen nummer ett i åratal hos oss. Men, på senare tid även Kurres förråd av kottegott. Denna stolta gran är den äldsta i min trädgård. Den planterade vi 1998.
Ända från början, när jag började forma trädgården, har jag haft i åtanke både fåglar och insekter. Och, när skogsvilt härjade fritt till att börja med i trädgården och mina finska nerver sattes därför på hårda prov bestämde vi att skydda både de finska nerverna och trädgården för skogens konung och rådjur. Det blev viltstaket och plank runt om. Någon kallade min trädgård för Anjas enklav...:-)Må så vara, men jag kan fortsätta att älska skogens djur...vi hejar på varandra på ömse sidor av staketet...;-)


                Fem år gammal bild. Inga kottar här, inte.



             Den smala serbgranen med den första blomningen/kottebildningen

Picea abies 'Acrocona'


                  

Ett märkligt, oregelbundet växtsätt. Det är så här den får nya grenar. Hela plantan har något spöklikt över sig.


Abies koreana





 Koreagranen, min äldsta gran på tomten. En snörik vinter bodde mindre korsnäbb, både herr och fru, hela vintern där.

Vintergröna träd i trädgården kan betyda räddning för en liten pippi. 

                 Ha en fin trädgårdshelg!
                    Anja
             
                                   TrädgårdsFägring

13 kommentarer:

  1. Er koreagran har hunnit bli mäktig :) Och den andra smala granen skrev jag upp på önskelistan. Tycker om när de nya skotten kommer en urläcker fas.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...tänk då på att det tar 15 år...om du menar serbgranen.

      Radera
  2. Fina!
    Jag tycker inte att man är dum om man skyddar sin trädgård mot älg och rådjur. De kan hålla till någon annanstans än i min trädgård. Däremot är det fint att ha småfåglar runt sig.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej. Det är roligare att slippa hata så som många gör när trädgården demoleras av bambin.

      Radera
  3. Fin den smale sorten. Koreagranen er den eneste jeg har. Så vakre kongler - som småfuglene elsker!
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den smala pendulan är som ett landmärke - den sträcker sig över alla hustak :-)

      Radera
  4. Hej, ja det är nåt speciellt fin med granar, de är ju dessutom fina året runt.
    Tyvärr är vissa granar något klena för klimatet i Norrlands inland, men att försöka går ju alltid.
    Har än bara hittat en gran som ska trivas bättre i norr än i söder, det är pichtagranen (Abies sibirica)med mjuka barr,som växer i norra Ryssland hela vägen bort till Kina.
    Men den är inte lika snygg som dina granna granar.
    ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hans! Kul att "se" dig!Har faktiskt aldrig tänkt på att arter av gran är begränsade när det gäller höga zoner. Men, har de kanske bara en art på sibiriska tundran?

      Radera
  5. Rosa kottar är så charmigt på stora ståtliga granar, det blir lite som när en mycket maskulin man har nagellack. Gillar skarpt!

    SvaraRadera
  6. Hej Anja!
    så fina dina granar är, speciellt Abies koreana. Har en helt vanlig gran som jag planterade för en himla massa år sedan. Den är stor, men har blivit riktigt ful. Står i valet och kvalet om den skall få vara kvar. Inget lätt beslut.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nähä. Inget lätt beslut. Vad märkligt egentligen att man börjar förstå att även en gran är ett liv som man inte hanterar hur dom helst. Kan du inte göra den "fula" granen till intressant genom stt plantera något klättrande i den?

      Radera
    2. Hej Anja!
      Jag tror inte den skulle bli fin hur jag än gör, den är gammal och riktigt risig.
      Ha det gott /Marika

      Radera