söndag 19 maj 2019





                                    En levande trädgård
            är vad jag har!
Det pratas mycket om bladens och grönskans betydelse i trädgården. Själv är jag så oerhört glad åt gröna nyanserna som framträder särskilt så här års. Grönskan ger sinnesro.
Men, när min blommande japanska buskrosling, blommande pärlbusken och dito olika rododendron sjuder och surrar av bin, humlor och blomflugor känner jag den där riktigt djupa lugnet i mig: Min trädgård är inbjudande för insekter! Vilken lycka! Och, inte behöver man välja den ena vegetationen före det andra. Det går utmärkt att ha både och.
Jag har satsat ända från början på mångfalden av biotoper av den enkla anledningen att jag ha velat ha ALLT i min trädgård. Och, jag har velat ha så många nyttoinsekter som möjligt. Uppenbarligen har jag lyckats någorlunda, för surret i de blommande växterna bevittnar om en otroligt rikedom av pollinatörer.
I år ska jag reservera dessutom ett litet stycke oklippt gräs med tusenskönor, maskrosor och diverse blommande "ogräs". Allt för att behaga aurorafjäril och andra fjärilar som vill ha värdväxter att invadera. 
Säsongen har varit väldigt pollenrikt. Allt har varit täckt av ett tjockt lager pollendamm utomhus. Men, så fick vi det välsignade regnet som spolade bort det mesta.

(Om du klickar på bilderna får du större behållning av dem)
Regntvättad grönska 
Japansk buskrosling håller på att bli lite avdankad av den gångna kylperioden, men det hindrar inte en öronbedövande surr från den. Hundratals  bin  (?) stressar runt i buskens blommor.




 I pärlbusken huserar blomflugor i en mängd jag aldrig sett tidigare
Kanske gillar de pling-pling lika mycket som jag  ;-)?




    Kan man heta vackrare: 'LoveSong'? En yakusimanumhybrid
                      Ha en supervecka! Tack för titten!
                                  
                              Anja

          Titta in på TrädgårdsFägring och läs flera trädgårdsbloggar

(Jag vill också påminna om vattenkannasmycken som du fortfarande kan köpa till 15 procents rabatt med koden Anja!)

15 kommentarer:

  1. Din pärlbuske är verkligen ett ståtligt exemplar. Så snyggt du har format den. Håller med om att japanska buskroslingar är bra för insekterna men de är också väldigt fina och vintergröna så det är många pluspoäng på dem.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte nu hur många gånger jag har visat den här på bloggen - ja, varje år så här dags ;-)! Lite fantasilöst, kan man tycka, men jag själv blir varje år lika impad av dess blomning. Den tycks blomma mer och rikligare för varje år som går.
      Buskroslingen håller på att bli en formlös buske där blomningen tynger för kraftigt. Jag får nog beskära den efter blomningen.

      Radera
  2. Hei Anja.
    Nå snør det her også, og jeg skjønner at støvsuger absolutt ikke er tingen:-)
    Perlebusk har vi ikke, og når jeg ser din, tror jeg at det må man bare ha i hagen.
    Her har vi også mange insekter, men tror vi hadde fler før den siste frosten.
    Flotte bilder fra hagen din !!/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Före frosten hos oss, i april då vi hade rena sommartemperaturer, såg jag inte många flygfän. Därför är jag så förvånad över mängden av dem nu.

      Radera
  3. Så vackert och din uppstammade pärlbuske fick mig att börja stamma upp min. Nu tänker jag på dig när jag passerar den :) Surret var öronbedövande idag - rönnen har slagit ut och där var de som galna. Det lät som en bisvärm på drift :)

    Tack detsamma! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag som trodde att hela Västsveriges vildbin hade samlats hos mig ;-). Nämen intressant att de uppträder med sådana stora svärm. Bara det inte är något olycksbådande...det känns så overkligt på något vis.
      Så trevligt att du tyckte så bra om min uppstammade pärlbuske att du har gjort en egen :-)

      Radera
    2. Vet inte om det var bin men ljudet gjorde nästan att jag duckade av rädsla att bli överfallen :)

      Radera
  4. Hei Anja, så bra at insektene stortrives hos deg. Perlebusken ser fantastisk ut, og rododendronen var nydelig. Ha en fin ny uke. Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Anne-Kristin! Jag känner mig som världens duktigaste trädgårdare som har så många insekter ;-)

      Radera
  5. Den där pärlbusken är helt sagolik...ljuvlig! Ja tänk vilken härlig tid vi har nu :)
    Önskar dig en fin dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...fast just nu är det inte roligt att vara ute. Men visst är det vackert ute.

      Radera
  6. Så fint och filosofiskt du skriver och vackra bilder.
    Det tog tid och det blev några bakslag, men nu känns det som vår hos dig.
    Ha de gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bakslag igen. Svinkallt. Regn. En mycket märklig maj.

      Radera
  7. Hej Anja!
    Wow vilken fantastisk Pärlbuske, såg en sådan på växtgården, men den såg ut som en klätterväxt. Kanske inte var samma. Fantastisk.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pärlbuske är inte någon klätterväxt. Det måste varit någon snarlik.

      Radera