måndag 9 januari 2012

                                                   3
                 TRÄDGÅRDARENS FUNDERINGAR
om exoter i trädgården, dvs växter som har speciella krav på växtplatsen. De är långväga eller lever sina liv i naturen på höga höjder.
Som vårlängtande tog jag fram lite på måfå en bild varav den ena växten är  representativ som "exot", nämligen hjärtranunkeln, Ranunculus parnassifolius.
                               (Det går bra att klicka upp bilden)
Når jag skaffar växter som dessa försöker jag hitta information om deras ursprung. Det finns övrigt att önska om mina sökmetoder. Dock kunde jag vaska fram att hjärtranunkeln växer på Alperna och Pyrenéerna på rasbranter. Då försöker jag likna växtplatsen hemma så gott det går, men rasbrant har jag ännu inte skaffat. Det har gått bra i fem år med lite sluttande men plan grusplantering. Få se om jag får uppleva denna skönhet även i år. 
Bilden är från 2009
Grannen på den första bilden, den rosa sandviolen,  hittar jag däremot nästan inget roligt att läsa om. En enda artikel om att den växer naturligt på Brittiska öarna, men var?Däremot finns det massor av bilder på den. Ibland hittar man ingen vettig info pga att namnet inte är korrekt - tex. Namnet som står på min bild är kanske helt fel. Någon som vet? Har lust att hjälpa mig?
Den vanliga sandviolen,V. rupestris finns det däremot rätt mycket att läsa om.
Violen är grön året om och frösår sig generöst, medan hjärtranunkelns gröna delar vissnar ned vilket gjorde mig lite orolig det första året. Bladen ser nämligen städsegöna 'ut' med med de tjocka bladen.

10 kommentarer:

  1. Anja!
    Violer är underbara. Det gör inget att de frösår och breder ut sig:-) Sandviolen påminner om Viola jooi.
    Funderade igår på om jag redan nu skulle kruka in några luktvioler för att lättare kunna känna doften men gjorde inte det. Tur kanske för idag är det kallare än det varit på länge.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vilka ljuvliga växter Anja;) Hjärtranunkeln är ju helt bedårande! Lustigt att jag tänkte precis som Birgitta på att gräva upp några luktvioler men det kom annat emellan, nu är det som sagt skitkallt idag får se om jag kan få upp några när det blir mildväder igen:) Ha et gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Jag hittade i RHS Plant Finder det mest korrekta namnet, tills SKUD öppnar sitt databas: Viola rupestris rosea.
    Anja

    SvaraRadera
  4. Kauniita kiven lomasta kurkistelijoita.
    Kohti kevättä mennään;)

    SvaraRadera
  5. Jag har hjärtranunkeln, Ranunculus parnassifolius i valig rabatt jag och det har gått bra i 3 år, men peppar,peppar bara för att jag säger det så har den väl inte överlevt.Jag gillar den både för de blanka blade och för den vita blomman. Violer har jag inte så många av , kanske borde åtgärdas:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. On niin kauniita sinun kukkasi. Ihan rupeen kevättä kaipaamaan.
    Mukavia päiviä sinulle Anja.♥

    SvaraRadera
  7. Visst är det besvärligt ibland med felaktiga växtnamn eller dålig information om växtbetingelserna. Jag har tittat en del på prydnadsgräs den senaste tiden och håller på att bli galen på alla motsägelsefulla uppgifter och namnskiften.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  8. Visst vill man ge sina växter så rätt miljö som möjligt för att dom ska växa och må väl.
    Violen och Hjärtranunkeln ser ut att trivas gott så du har lyckats väl.

    SvaraRadera
  9. Google är både på gott och ont när man ska söka information, det gäller ju att rätt information har lagts in. Databaserna är ju kanske mer tillförlitliga. Men med eller utan namn så är dina violer så otroligt vackra!
    Och inte är du fantasilös!!!!! :)) du var helt rätt på det, det var Rödluvan och vargen och mormors stuga i skogen :))Och tack för dina fina ord om sonen, skaberätta att du tyckte om hans teater.
    Stor kram Pella

    SvaraRadera
  10. Jag vet inget om din viol men jag blev lite förälskad i din småblommiga begonia i ditt förra inlägg, den vita blomman och de mörka bladen och tänkte en sån vill jag ha.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera