söndag 31 augusti 2014



Brutalt 
slut på sommaren!
Från den mest underbara sommaren till ett ihärdigt "höstande" med allt vad det innebär.
Ska höstanemonerna hinna slå ut? 
Så mycket av blomningen får glädja trädgårdens djurliv - själv tar jag bara en hastig fotorunda. Har ingen lust att rota i rabatterna eller vara ute någon längre stund. Trädgården ser inte inbjudande ut just nu. Omkullblåsta växter i rabatter. Döda, slemmiga blad här och var. Gulnande, inte-vackert-vissnande växter glor håglöst på mig - kanske lite uppfordrande: Nå??! När tänker du göra något åt detta? Jag vänder bort blicken fegt. Och - det regnar ännu mer!
Här är några tappra blommor som försöker hålla upp skenet av det blommande paradiset ;-)))!


 En "namnlös" klematis med frilandshibiskus
Eldkrassen tycks gilla läget
Rosen 'Louise Odier' utan minsta tecken på svartfläckssjuka, första året på  på 13 år! Men, har tagit paus från blomningen.
Lilla fröken 'Johanna'  känner sig lite desorienterad i tiden
Klätterstormhatten 'Red Wine' frösår sig rätt ohämmad. Här har den valt en klädsam plats över den vackra mattan av plister.

Hoppas att löftet om en högtrycksrygg besannas i veckan. Jag behöver sol nu!
Då kommer nog även höstanemonerna att bidra till paradiskänslan.

Ha det gott och tack för titten!

10 kommentarer:

  1. Her har også høsten gjort sitt inntog :-)) Modne plommer og blomsterfluer som koser seg i høstsolen. Men det er klart, høsten gjør seg best med litt solskinn på :-)) Håper du får en fin høstuke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss äter fåglarna allt som jag har uomhus så som amerikanska blåbär. Det var länge sedan jag själv fick käka av dem ;-)! Men, i växthuset växer vindruvor och dem får jag äta själv, tack och lov.
      Ja, höstsolen är inte helt fel ;-)!
      /Anja

      Radera
  2. Hej, Anja, här är det likadant - inget kul att ansa/krafsa runt i dyngsura rabatter. Regn idag också, den andra lediga dagen i min arbetsvecka. Då vill jag ju ha fint trädgårdsväder...Men inget att göra åt det.
    Vi kan ju fortfarande hitta riktigt finfina blommande växter i våra trädgårdar, både du och jag ser jag.Klätterstormhatten är verkligen fin, har inte sett härnere i nån plantskola. Men du har kanske sått?
    Nu fortsätter jag på "Dimma över Darjeeling"- bra fortsättning på "Dehlis vackraste händer" - om svenske Göran i Indien. Väldigt lättlästa och småroliga böcker.
    Ha det gott!
    Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Nu har jag sol! Det ska bli riktigt skönt med lite utestädning som omväxling även om halva hemmet är ett "råttbo" fortfarande.
      Tack för boktipset!
      /Anja

      Radera
  3. Igår kändes som höst här hos oss i Wales, men idag är sommaren tillbaka med sol och värme!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här med Lena! Ha det så gott i ditt Wales:-))!
      /Anja

      Radera
  4. Vilken fantastisk färg det är på din frilandshibiskus!
    Här har vi varit förskonad från oväder (peppar, peppar). Kallare är det förstås, men med varma kläder funkar det mesta:-)
    Kram Nora

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men frilandshibiskus är en syn för gudar när den blommar. Min buske har blivit riktig stor. Den verkar trivas där den är placerad. Den klarade tom den hemska vintern/våren 1013.
      /Anja

      Radera
  5. Ja du nu ser trädgården faktiskt riktigt höstig ut men både hos dig och mig finns det de växter som verkligen kämpar på:) Du har lyckats att få fina foton på dina "kämpar" tycker jag:) Klätterstormhatt har jag tyvärr aldrig fått att trivas här men din ser helt underbar ut! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu får vi äntligen sol i gen Monne! Vi får väl städa bort lite av hösten och ha sommar en vecka till - minst!!!
      Vad konstigt den är med klätterstormhatten. Hos mig sprider den sig "överlallt" medan andra klagar, så som du, att den inte trivs???
      Jag gör absolut inget särskilt med den.

      /Anja

      Radera