fredag 24 oktober 2014



 Sköheter som berör
En ros som kan stå i kruka ute, året om hos mig.  Ett kulturarv som har dokumenterats redan på 1700-talet av Carl von Linné. Han kallade då rosen för Rosa cinnamòmea (= kanel).på grund av den kanelbruna grenbarken.
På Öland heter den  bukettros medan det officiella svenska namnet är fylld kanelros, Rosa majalis Foecundissima - Gruppen.
Den blommade första första gången hos mig 2013. De små, doftande, tätt fyllda blommorna med mörkare mitt slog ren "knock out" på mig (ca 5 cm i diametern som utslagna)! Så totalt fulländad blomma i mitt tycke.  I somras blommade busken  ymnigt i 4-5 veckor. 


När pärlbusken, Exochorda börjar slå ut vill jag påstå att det är en syn för gudar! Vilken art eller sort är jag osäker på eftersom jag har fått den som namnlös för 20 år sedan.

Bergets  blomning  på våren och försommaren är för mig bland det vackraste som finns. Jag kan inte återge i ett enda inlägg det totala intrycket , men här är ett par glimtar, slumpmässigt utvalda.

Alla inläggets bilder är tagna i år. Vår-och försommarblomningen har varit fantastisk i år. 

Veckans Blommiga Fredag har temat Sommarens vackraste. Klicka på länken och se andra tolkningar av temat.

                             Tack för titten och ha det gott!

35 kommentarer:

  1. Hej Anja,
    så roligt att du tycker om den fyllda kanelrosen!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den älskar jag! Så otroligt vacker den är! /Anja

      Radera
  2. Vilken vacker ros! Bladverket verkar också friskt och härligt. I kruka året runt... Skulle jag kunna få plats med, när jag inte tänker efter och är förståndig. Sedan blomningen där i berget, underbart. Men nej, ett berg har jag inte plats med... väl?
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att odla alpiner kan du göra i ett tråg, typ 25 x 50 cm eller mindre, vilket kan bli ditt berg! /Anja

      Radera
  3. Kan ju förstå att det inte går att välja en bild med så många skönheter:) Pärlbusken kan man ju nästan dö för:) Trevlig helg/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde inte ha sagt det bättre själv ang. pärlbusken ,-)))! /Anja

      Radera
  4. Spännande med kanelrosen. Det är ju sånt som en stackare som jag i zon 4 bara kan drömma om. Skulle var så roligt att uppleva ditt berg i vårskrud.
    Har du nån visning då?
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette! Den ska vara härdigt till zon 6 - minst! Det är därför som jag vågar ha den i kruka ute året om.
      Det finns en sort som heter 'Tornedal'....den säger väl en del? /Anja

      Radera
  5. Skjønne blomster du viser! Det berget tror jeg er veldig vakkert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa år är den väldigt fin - andra mer misslyckad, så som våren 2013! Men i år var den väldigt fin. /Anja

      Radera
  6. Vilka underbara bilder.....så vackert.....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  7. Kanelrosen, liten, lågmäld och väldigt fin. Tror det var den vi hade på landet för ganska många år sedan. Jag hittade den vildväxande i Småland på 1970-talet. Vi ha den inte kvar för den blev med åren väldigt stor.
    Jasså, du tycker inte sallad är vackert ;-)).Skall tänka på dig om jag får några fröer till blosterkörveln.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen Birgitta då! Klar att jag tycker att sallat är vackert men inte vackrare än....
      /Anja

      Radera
  8. Ena riktiga goingar! Å vad jag gillar små, små Rhododendron. Ja även de andra alpinerna gillar jag.
    Ha en bra helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att inte vara ensam om att gilla dessa små. Det är något speciellt med växter som har sin hemvist på, tillsynes, karga naturområden. Naturen är vidunderlig och många växter har ordnat sin försörjning väldigt smart...Och den försöker man då efterlikna här hemma.../Anja

      Radera
  9. Jeg likte særlig godt rosen din:)

    SvaraRadera
  10. Ja men du sååå vackert hos dig Pärlbusken har min granne på kolonin det är en härlig buske. Jag har en kanelros med tror inte att det är samma som din
    Härligt hos dig jag njuter
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fyllda kanelrosen är väldigt speciell. För att vara en vildros eller förvildad dito ser den smått exklusiv ut.

      /Anja

      Radera
  11. Vad roligt att jag förra helgen planterade en sån som du kallar en av dina vackraste...Pärlbusken! Är det så den ser ut på riktigt? ;)
    Då gjorde jag ett bra val på rean ändå :)

    Kramar i massor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen köpte du en sort som heter 'The Bride'? Har sett den bara som en buske inte uppstammad som mitt.
      Min är minst 20 år gammal.
      Måste säga att bilden gör inte ens rättvisa. Min pärlbuske tar andan ur folk när den blommar.. Med tiden har den fått en vacker stam också och efter blomningen har kronans blad ett silverskimmer. På vintern har den en vacker silhuett med lite spektakulära fröställningar.
      Jag är oerhört glad att den hamnade där den är idag då vi för snart 18 år sedan hade den med oss från vårt förra boende och jag hade ingen aning om var den skulle tänkas att trivas i trädgården som på den tiden var bara en tomt.
      /Anja

      Radera
  12. Ros i kruka kanske något för mig nu när jag ska avveckla mina dahlior och får stora krukor över. Året runt i kruka tilltalar mig, men jag antar att det inte är så enkelt som det låter, det ska vara riktigt härdiga rosor i så fall. Och jag är helt okunnig på området.
    Dina fantastiska små alpiner gör stort intryck varje gång, alldeles för stort, man vill börja...
    Stor kram till er båda
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt Marta: Härdig till zon 6 - minst om du köper den som har sortnamnet 'Tornedal'. Den är också fylld.

      Ibland skulle det vara så skönt att ha någon att prata med ang. dessa småttingar . De kräver rätt mycket kunskap som jag absolut inte besitter, men ibland har jag varit begåvad nog att dra lärdom. Fast, fick jag önska mig något, så skulle jag gärna vara dubbel så begåvad - minst,-)! Jag tror absolut att du vore en mycket begåvad alpinodlarkompis!
      /Kram, Anja

      Radera
  13. On niin mahdottoman kaunista. Ihan pistää hyperventiloimaan nuo kaikki kauniit kuvat. Ihania pikku erikoisuuksia sulla. Tuo Rhodo... meilläkin on ihan mini Rhodo, muttei tuo sama.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älä nyt hyvä ystävä hyperventiloi ;-))! Se on nimittäin aika rankka homma - tiedän omasta kokemuksesta.
      Ne pikku"erikoisuudet" ovat sellaisia "sylivauvoja" jos ei ole aivan varma mistä ne tykkää. Välillä onnistuu ja monta kertaa epäonnistuu, mutta meikäläisellä on sitä suomalaista sisua eikä anna periksi. Uudestaan ja uudestaan jos epäonnistuu.
      Kääpiörodot ovat kuitenkin hyvin helppoja kasvattaa.
      Mutta todellakin kun mun kallio kukkii niin olen aivan pyörryksissä onnesta! Välillä kuitenkin tulee vousia jolloin ei kuki niinkuin toivoisin.
      /Anja

      Radera
  14. Hej Anja!
    Härliga bilder av sommarens vackraste, och varför finns det så många vackra rosor kvar att planteras hemma hos oss? ;)
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det förjäkligt att det finns så mycket kvar att plantera i all synnerhet när det börjar bli ont om plats ;-)))? /Anja

      Radera
  15. Fantastiskt! Och fantastiskt vackert!
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  16. Så ljuvliga och underbar bilder. Små roddisar har jag nu också införskaffat , får bara se om de överlever också.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små roddar är lätta att lyckas med i all synnerhet hos dig som kan ge de rätta villkoren med snötäcke och sedan snösmältning.
      Roligt att du är på bloggbanan igen! /Anja

      Radera
  17. Pärlbuske har jag frösått, ännu är de små, men de lever. Lilla fyllda rosen har jag, i år slog den nog rekord i blomning 5 blommor...En liten rhododendron blommar nu om. Har några frösådda som flerdubblat sin storlek i sommar.
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Kanelrosen är väldigt vacker och intressant. kram

    SvaraRadera