onsdag 17 december 2014




Adventsfrid på Er Alla!
Antagligen har jag sällskap av några miljoner till som håller på  hemma och fixar jul efter bästa förmåga och - plånbok, kanske.
Själv prioriterar jag julblommorna, medan det rena pyntet har följt med ett antal år, med några undantag. Stora glaskottar av fattigmanssilver är fint tycker jag och skaffade några för ettår sedan. De är relativt sköra och det hände mig att på en släppte själva upphägningsfästet. Då är de egentligen obrukbara.  Men, de var rätt dyra och  jag är för snål för att slänga. Då gjorde jag så här:


Kotten fick ta plats i en kruka från trädgården invändigt klädd i mossa  och en krage av gröna kvistar med pytteknoppar - också från trädgården. Litet halsband med hängande stjärna över krukkanten och! Voilá! Ett budgetarrangemang...;-)

Förra veckan råkade en av mina amaryllisar välta och ramla på golvet. En knopp gick av precis under knoppen vid stjälkfästet - alltså inte en millimeter kvar av stjälken!. Den var fortfarande hårt stängd och visade inte färg.
Inte trodde jag på allvar att den skulle slå ut, men eftersom den var så fin även som en stängd "spole" la jag den i en äggkopp med pyttelite vatten i botten. Efter 7-8 dagar började den slå ut! Basen på blomman såg dock inte fräsch ut så att jag tog bort den från äggkoppen, torkade av basen med hushållspapper - försiktigt - och satte den i ett mosslandskap, där mossan är lite fuktig. Och se! Den mår prima:
Jag har en annan amaryllisblomma med femcentimetersskaft i ett annat mossarragemang där den har blommat i snart tre veckor.

Å så lite "exklusiv" budgetinredningstips ;-)
Mina vanliga soffkuddar har fått en"jul-make-over"! Ord är överflödiga ,-) Snyggt eller....?



Eeeh....som du ser behövs det inte många korvören för att piffa upp hemmet för den stora ljusfesten: JULEN!

                                                                                     Ha det fint i julstöket!



5 kommentarer:

  1. Du är fiffig du! GOD JUL-kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  2. Det finns många många sätt att piffa till och sätta "guldkant" på saker o ting utan att det kostar speciellt mycket och du har lyckats bra tycker jag:) Amaryllisknoppen ser helt fantastisk ut! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Sååååå fint du kan göra!!! Tänk att amaryllisen slog ut, utan stjälk.
    Kram från Marika

    SvaraRadera
  4. Vad du är påhittig! Väldigt vackert med kotten i urnan och vilken belöning du fick av amaryllisen för att du inte gav upp. Har man fantasi behöver det inte bli dyrt.
    Önskar dig fin Julhelg
    Anette

    SvaraRadera
  5. Även hos mig prioriteras det som blommar runt jul. Känner ett stort behov av lite fräsch grönska och vackra blomfärger, nu när trädgården ligger i vila. Amaryllisar, hyacinter, några järnekskvistar med röda bär, julstjärnor - och så julrosor förstås!! Måste ha julrosor! :) Smart av dig att inte ge upp amaryllisknoppen och vilken belöning du fick sen!! Så fin!
    Önskar dig en fin julhelg Anja!
    /Annika

    SvaraRadera