tisdag 19 maj 2015

De egensådda sommarväxterna 

av både ätbart, doftande och färgsprakande har utvecklats bra hos mig. I själva verket bättre än vad Blomsterlandet eller Plantagen kan erbjuda.

Många färger och former har jag att välja mellan när jag sår själv palettblad - en av mina sommarfavoriter i en rostig kruka.

"Hemligheten" är tidiga sådder. En del ettåriga prydnadsväxter har lång utvecklingstid från frö till blomning eller fullvuxen växt. Luktärter och palettblad är sådana. Vill man ha glädje av dem länge och tidigt gäller den tidiga sådden. Den nordiska sommaren är kort och jag vill ha ut så mycket som möjligt av den tiden.
Mina luktärter har blomknoppar redan! Ett tag till  i växthuset får de vara innan jag börjar vänja dem vid uteliv.

'Twilight'
                                                                  

I grönsakslandet har jag planterat ut förodlade  spritärtor som jag sådde för ca en månad sedan. Svartkålen sådde jag i februari och de har utvecklats väl. Nu står de redan ute.
Det är absolut värt att så vissa grödor själv och få igång sommarkänslan. Plantskolorna är relativt sena med sina sommarplantor. Vissa kommer alldeles för sent, så som Heliotrop.

             Olivträdet i mitten har jag drivit från stickling. Det gjorde jag för tio år sedan.

Men, men! Maija får stanna bakom tre galler ,-) och kasta längtansfulla blickar åt härligheten.
Hon förstår inte varför toalettdörren är stängd...
Ser kanske lite märkligt ut men längst ut mot skogen har vi viltstaketet sedan 15 år tillbaka. Grönsakslandet har fått staket av armeringsjärn som förhoppningsvis kommer att vara klängställe för bönor och annat klättrande. Men både Maija och Wille hade missuppfattat varför vi har anlagt lådorna, så att jag var tvungen att sätta ett finmaskigt nät för att styra deras toabesök till ett annat ställe...;-)!
                                 Maija! Du får vara där när jag är närvarande...;-)!

                                            Nu önskar jag värme!

7 kommentarer:

  1. Maija ser verkligen förtvivlad ut, kanske är hon alldeles förstoppad nu :-)
    Ett evighetsarbete att påbörja olivträd från stickling, men så roligt att själv få styra. Fint blir det i potagen. Alla dina plantor ser så fina ut.
    Hädanefter vore det väldigt bra om det bara regnade på nätterna så man hann få lite gjort. Igår hade jag kört två timmar för fotouppdrag och givetvis regnade det och var svart så långt man såg på himlen när jag kom fram.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Stackars Maija ) fast jag förstår dig att ha katter i odlingslådorna är inte kul, jag får sätta kompostgaller på mina odlingslådor så inte grannarnas alla katter ska använda de som toalett..
    Fina sådder och håller med dig eget är bäst :) jag fördriver också en helt del grönsaker inne för utplantering sen bara vädret tillåter det..och det gör det inte än här uppe...
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Ja, nu önskar vi värme. (Och regn på nätterna, som Anette skriver...). I år har jag varit lat och nästan inte sått något alls. Det ångrar jag nu. En del kan ju sås direkt därute på friland, som sallader och annat. Men annat tar ju för lång tid... Fina plantor du visar! Nu ångrar jag mig än lite mer... =oP
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Så sant som du säjer, tidig sådd. Men varje år är det samma här, för sent. Mina luktärtor har inte kommit upp ännu, men jag är optimistisk, de kommer, precis om solen och värmen!!!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Egenodlade växter ger en extra skön känsla då man planterar sina sommar krukor. Palettblad tillhör också en av mina favoritväxter :=)

    Dina plantor ser superfina ut.

    Trevlig kväll Anja!

    SvaraRadera
  6. Har inte varit flitig med fröpåsen de senaste åren, så jag beundrar alla dina frodiga plantor:) Bra med nät om så att du får ha dom för dig själv Luktärtorna se så ljuvliga ut:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Äntligen har jag fått till ett inlägg om ditt fantastiska paket och har länkat hit!
    Kram
    Laila

    SvaraRadera